۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
ضعف تقاضا در بازار آهن

ضعف تقاضا در بازار آهن

به دنبال سیر افزایشی قیمت روز آهن به ویژه قیمت میلگرد آجدار که از ابتدای هفته آغاز شد، با پایان یافتن هفته این نوسان نیز فروکش کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، به دنبال سیر افزایشی قیمت روز آهن به ویژه قیمت میلگرد آجدار که از ابتدای هفته آغاز شد، با پایان یافتن هفته این نوسان نیز فروکش کرد و اغلب مقاطع فولادی ثابت اعلام شدند اگرچه در برخی کارخانه‌ها کاهش و افزایش قیمت نیز مشهود بود.

قیمت دلار نیز با کاهش جزئی همراه بود به این صورت که در ابتدای هفته هر دلار در کانال‌های ۵۳ و ۵۲ هزار تومانی قرار داشت اما در پایان روزگذشته با کمی اصلاح قیمت، هر دلار در بازار آزاد حدود ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

گفتنی است دلار به مهمترین کانال حمایتی خود ینی محدود ۵۰ هزار تومان نزدیک شده است. اگر دلار این کانال حمایتی را حفظ کند احتمالا قیمت آن به کانال ۵۳ هزار تومان خواهد رسید اما اگر مقاومت آن بشکند ممکن است تا کانال ۴۸ هزار تومان هم برسد؛ در هر صورت در شرایط فعلی آنچه بیشترین تأثیر را در نرخ دلار و تعیین روند بازار ارز دارد اخبار سیاسی است که باید منتظر نتایج آن باشیم.

بررسی روند بازار آهن
قیمت روز میلگرد در غالب کارخانه‌ها ثا ثبات قیمت اعلام شد و شماری از مبادی فروش هم کاهش ۲۰۰ تا ۹۰۰ تومانی داشتند، گفتنی است کف نرخ میلگرد در پایان هفه جاری در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشت.

قیمت روز ورق آهنی حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان در کارخانه‌های مبارکه و کاویان افزایش داشت اما در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ همچنین انواع ورق سرد از جمله قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی هم با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما برخی سایزهای تیر ذوبی کاهش ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی داشت و تیرآهن کرمانشاه هم با افزایش ۵۰ هزار تومانی همراه بود.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی در کلیه مبادی فروش ثبات اعلام شد؛ قیمت روز قوطی آهنی نیز در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت پروفیل نیکان و پایا اصفهان کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و پروفیل صابری هم با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بود. قیمت روز لوله صنعتی، مانیسمان، داربستی و سایر لوله‌ها نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود.

آنچه از روند نوسانات بازارهای مالی در روز گذشته برمی‌آید می‌توان گفت اوضاع نسبتا آرام بود؛ به این صورت که به تأثیر از پالس مثبت اخبار سیاسی قیمت دلار تا حدودی کاهش داشت از طرفی دیگر با اعمال برخی محدودیت‌ها در بازار آهن برای تعدیل و تنظیم آن و همچنین معاملات بدون هیجان و بدو استقبال بورس کالای روز گذشته که با برخی تخفیفات نیز همراه بود، بازار آهن و فولاد داخلی آرام و ساکت گزارش شد؛ اگرچه نیمه تعطیل بودن بازار را نیز می‌توان در روند آن دخیل دانست.

در کنار بازار دلار، دو فاکتور دیگر روند نوسانات بازار آهن را تعیین می‌کند یکی از این پارامترها که کمبود برق است که به‌رغم ادعای برخی مسئولین، این مشکل حل نشده و احتمال قریب به یقین تابستان امسال نیز تولیدکنندگان با کمبود برق مواجه خواهند شد. مورد دیگر این است که درحال حاضر بازار با اشباع محصول و کمبود تقاضا مواجه است که باید دید اثر این فاکتورها چگونه در بازار آهن و فولاد نمایان خواهد شد.

در بررسی معاملات بورس کالای روز گذشته باید گفت از عرضه ۱۶۰ هزار تنی میلگرد حدود ۹۴ هزار تن به ثبت رسید که نرخ پایه آن ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده بود. قیمت پایه میلگرد بورسی دیروز حدود یک درصد نسبت به عرضه هفته گذشته افزایش یافته بود؛ به عبارتی قیمت عرضه‌های دیروز تغییر چندانی نسبت به آخرین عرضه نداشتند، اگرچه حجم عرضه‌ها حدود ۱۶ درصد افزایش یافته بود.

به طور کلی می‌توان گفت معاملات محصولات بورسی دیروز رونق چندانی نداشت که برخی معتقدند یکی از دلایل آن انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها است. این درحالی است که به عقیده برخی با گرم‌تر شدن هوا با کمبود انرژی مواجه خواهیم شد که این امر زمینه افزایش قیمت فولاد را رقم خواهد زد.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha