۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
نگرانی نماینده سنای آمریکا درباره سقوط احتمالی دلار

نگرانی نماینده سنای آمریکا درباره سقوط احتمالی دلار

نماینده ایالت فلوریدا در سنای آمریکا درباره عواقب تلاش‌ها برای ساقط کردن دلار این کشور هشدار داد.

به گزارش بازار، مارکو روبیو نماینده ایالت فلوریدا در سنای آمریکا در مقاله‌ای که در وبسایت وی منتشر شده است، نوشت: چین به شکلی ظالمانه تلاش می‌کند دلار آمریکا را ساقط کند. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی (سابق) سقوط کرد آمریکا به ابرقدرت بی رقیب جهان تبدیل شد. مهم‌ترین ابزار و اهرم در اختیار آمریکا ابزارهای مالی و تحریم‌های بانکی بودند. این دو ابزار به شکل عینی و نمادین تاثیرگذار بودند، زیرا اکثر کشورهای جهان به سامانه مالی جهانی وابسته بودند که بر مبنای دلار آمریکا و بر اساس ساختار و چارچوب بانک‌های این کشور ایجاد شده بود.

این نماینده سنای آمریکا در ادامه نوشته است:، اما آن سامانه به شکل روزافزونی به چالش کشیده شده است. در سال ۲۰۲۲ روسیه سامانه‌ای مالی، مستقل از بانک‌های غربی را برای تجارت با چین ایجاد کرد. از آن زمان ارزش یوآن چین در برابر دلار روز به روز افزایش یافته و به ارز رایج در مبادلات در روسیه تبدیل شده است. همزمان ماه ژانویه گذشته روسیه و ایران سامانه‌های مالی شان را به هم وصل کردند.

این سامانه مالی جایگزین در حال حاضر به علت حوزه محدودی که در آن بکار گرفته می‌شود با محدودیت‌هایی مواجه است. با این حال همین سامانه مالی جایگزین امکان ادامه حیات و فعالیت را برای ولادیمیر پوتین فراهم کرده که بعد از اشغال اوکراین با اقدامات تنبیهی مواجه شده است. این سامانه مالی جایگزین همچنین نقاط کوری را ایجاد می‌کند که در این نقاط و فضاهای کور، بازیگران دیگر شامل کشورها و شرکت‌هایی که با آمریکا تعاملاتی دارند بتوانند این تعاملات سؤال برانگیز را از دید جامعه جهانی مخفی نگه دارند. علاوه بر این در حالی که اقتصاد چین در حال رشد است و به رشد خود ادامه می‌دهد کشورهای بیشتری وارد حوزه نفوذ چین خواهند شد و از این سامانه تازه ایجاد شده استفاده خواهند کرد.

روبیو در ادامه مقاله خود نوشته است: از این تحولات باید به دو نتیجه سیاسی دست بیابیم. اولین نتیجه‌ای که ما باید از این تحولات استنباط کنیم این است که باید وضع تولید داخلی خودمان را احیا کنیم تا بتوانیم در فضای چند قطبی زنده بمانیم و رشد کنیم. ما نیاز داریم که بار دیگر بتوانیم خودمان کالاها و محصولات را - از نیمه هادی‌ها گرفته تا محصولات دارویی و هر چیز دیگر را - تولید کنیم.

دومین نتیجه‌ای که باید از این تحولات استنباط شود این است که آمریکا باید بتواند در دوست یابی و نگه داشتن دوستان عملکردش را بهبود بخشد. ما دیگر نمی‌توانیم به طور پیش فرض روی کشورهای خارجی حساب کنیم که از ما تبعیت کنند. برای متعادل کردن ائتلاف ضد آمریکایی در حال رشد پکن و برای قوی نگه داشتن دلار تا حد امکان، آمریکا باید ائتلافی برای خودش ایجاد کند.

این نماینده سنای آمریکا در پایان نوشته است: دستیابی به این اهداف سخت خواهد بود، اما ... خیلی سخت‌تر آن است که اجازه دهید دنیا زیر پای شما تغییر کند و شما در حالت انفعال بدون این که دست به کاری بزنید با عواقب این تغییر زندگی کنید.

کد خبر: ۲۲۱٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha