۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
آمریکا قصد رفتن از خاورمیانه را ندارد

آمریکا قصد رفتن از خاورمیانه را ندارد

ایالات متحده آمریکا در گذشته، صرفاً نقش تومور بدخیم را در منطقه خاورمیانه ایفا می کرد و عواقب فاجعه باری برای مردم محلی ایجاد نمود.

بازار؛ گروه بین الملل: هدف آمریکا از ساخت دومین سفارت بزرگ در سراسر جهان در کشور کوچکی مانند لبنان چیست؟ این اقدام یک سیگنال قوی برای نشان دادن این است که ایالات متحده آمریکا می خواهد در خاورمیانه بماند، از طریق یک مرکز فرماندهی جدید به ویژه در زمانی که تنش زدایی رو به رشد و روند صلح در منطقه در حال گسترش است و زخم های ناشی از جضور واشنگتن را التیام می بخشد.

سی ان ان در این زمینه گزارش داد: مجموعه عظیم جدید سفارت آمریکا در یک کشور کوچک خاورمیانه مانند یک شهر خاص به نظر می رسد. این مجتمع در حومه بیروت عوکار در زمینی تقریباً دو و نیم برابر زمینی که کاخ سفید در آن قرار دارد ساخته میشود.وسعت دارد.

این اقدام واشنگتن به یک خبر مهم تبدیل شد زیرا کشور کوچکی مانند لبنان به وضوح به چنین سفارتخانه یا تعداد زیادی دیپلمات نیاز ندارد. ایالات متحده آمریکا اهمیتی نمی دهد که اقتصاد لبنان از سال ۲۰۱۹ دچار آشفتگی شده است یا نزدیک به ۸۰ درصد لبنانی ها در فقر زندگی می کنند. اما به موقعیت جغرافیایی لبنان اهمیت می دهد – لبنان از شمال و شرق با سوریه و از جنوب با اسرائیل هم مرز است. کارشناسان معتقدند که لبنان به عنوان مرکز ژئوپلیتیک سنتی خاورمیانه و خط مقدم درگیری اعراب و اسرائیل، از نظر آمریکا به عنوان یک دژ مرزی برای مهار حزب الله و ایران تلقی می شود. در عین حال، واشنگتن همچنین می تواند حضور نظامی روسیه در سوریه را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.

«سونگ ژونگ پینگ»، کارشناس نظامی چینی و مفسر تلویزیونی در این ارتباط گفت: ایالات متحده آمریکا نه تنها می‌تواند اطلاعات نظامی قابل توجهی را از خاورمیانه از طریق سفارت جدید جمع‌آوری کند، بلکه آن را به عنوان پایگاهی حیاتی برای نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده تبدیل خواهد کرد. این نهادها به سازماندهی انقلاب های رنگی در کشورهای خاورمیانه برای سرنگونی رژیم های ضد ایالات متحده آمریکا و تقویت نیروهای مخالف طرفدار ایالات متحده کمک می کند. به جای اینکه بنای جدید را به عنوان یک سفارت تعریف کنیم، بیشتر یک مقر برای ایالات متحده آمریکاست.

برنامه های مجتمع سفارت در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. ظاهراً این پروژه تحت تأثیر خروج ایالات متحده از خاورمیانه قرار نگرفته و وسواس و قصد سرسختانه آمریکا برای مداخله در امور منطقه و حفظ هژمونی خود در خاورمیانه هرگز کمرنگ نشده است.

واشنگتن تنها در حال کاهش دخالت مستقیم نظامی خود در خاورمیانه بوده و این بدان معنا نیست که ایالات متحده آمریکا در حال کاهش جاه طلبی های خود در این منطقه مهم است. واقعیت این است که آمریکا در حال تقویت ابزارهای دیپلماتیک، اطلاعاتی و دیگر ابزار قدرت نرم خود در منطقه است با این حال، ایالات متحده به سختی می تواند به آنچه می خواهد برسد.

یکی از دلایل مهم این است که سیاست خاورمیانه ای ایالات متحده بیش از حد خودخواهانه بوده و به شدت از واقعیت جدا شده است. لبنان را در نظر بگیرید، این کشور برای مقابله با چالش های خود به توسعه و محیط همسایه با ثبات نیاز دارد، زیرا بسیاری از مردم در آنجا قادر به خرید کالاهای اساسی از جمله غذا، دارو و برق نیستند.

باید گفت اعتماد کشورهای خاورمیانه به ایالات متحده آمریکا در حال کاهش است، در حالی که خودمختاری استراتژیک آنها در حال افزایش است. آنها به دنبال تنوع بخشیدن به متحدان و شرکای خود و اجرای استراتژی ایجاد تعادل بین قدرت های بزرگ هستند.

در همین حال وقتی صحبت از ساختمان عظیم سفارت آمریکا در لبنان می شود، به سختی می توان این سوال را نادیده گرفت که در حالی که ایالات متحده در سال های گذشته بارها و بارها با بحران سقف بدهی مواجه بوده است، این پول از کجا می آید؟ در پاسخ باید گفت این پول مالیات دهندگان آمریکایی است، همچنین پول فردا است که ایالات متحده از کشورهای دیگر وام گرفته است.

با این حال، ایالات متحده آمریکا نمی تواند کمتر به آن اهمیت دهد و عادت دارد پول های آینده را برای امروز خرج کند. بنابراین برای رسیدن به هدف خود پول بیشتری چاپ می کند، تورم، بحران های اقتصادی و ارزی را تشدید می کند و آنها را به کشورهای دیگر سرازیر می کند. متأسفانه، این دیگر راهی برای نجات هژمونی ایالات متحده نیست و همچنین نمی تواند مشکلات بیشتری را در خاورمیانه یا هر بخش از جهان ایجاد کند.

آنچه خاورمیانه از ایالات متحده آمریکا انتظار دارد، تبدیل سفارتخانه های آمریکا به عملکرد عادی خود است - انجام دیپلماسی واقعی و تسهیل ارتباطات، به جای اینکه پایگاهی برای انقلاب های رنگی یا مقرهای شبه نظامیان مسلح تحت پوشش سفارتخانه ها باشد. ایالات متحده آمریکا در گذشته، صرفاً نقش تومور بدخیم را در منطقه ایفا می کرد و عواقب فاجعه باری را برای مردم بیگناه محلی به همراه داشت.

کد خبر: ۲۲۱٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha