۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
فضای همکاری چین و روسیه در خاور دور
گلوبال تایمز نوشت

فضای همکاری چین و روسیه در خاور دور

همکاری تجاری چین و روسیه در خاور دور نه تنها نشان دهنده اعتماد و دوستی متقابل بین دو کشور است، بلکه از قوانین بازار نیز پیروی می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیرا اداره کل گمرک چین (GACC) با افزودن بندر ولادی وستوک روسیه به عنوان بندر ترانزیتی برای حمل و نقل داخلی کالا در استان جیلین موافقت کرد که از منظرهای مختلف توجه و تفاسیر افکار عمومی داخلی و بین المللی را به خود جلب کرده است. این مهم مطمئناً خبر خوبی است زیرا به توسعه چین، روسیه و منطقه شرق آسیا کمک می کند.

استان هیلونگجیانگ و استان جیلین دارای بنادر دریایی نیستند و مدتهاست که برای حمل و نقل دریایی کالا به بندر دالیان در استان لیائونینگ متکی بوده اند. اگر در آینده از بندر ولادی وستوک استفاده کنند، مسافت حمل و نقل زمینی را بیش از صدها کیلومتر کوتاه می کنند و هزینه آن بسیار کاهش می یابد. برای ولادی وستوک و منطقه گسترده تر خاور دور روسیه، ارتباط عمیق تر و نزدیک تر با منطقه شمال شرقی چین بدون شک فرصت های توسعه بیشتری را به همراه خواهد داشت. همه اینها دارای قطعیت قوی و انتظارات ارزشمندی از سوی چین و روسیه هستند.

با این حال، همه چیز به این سادگی نیست. بر اساس گزارش برخی رسانه ها، این بدان معناست که روسیه پس از ۱۶۳ سال ولادی وستوک را به روی چین بازگشایی کرده است. این مهم به طور طبیعی خاطرات و احساسات تاریخی را در میان بسیاری از کاربران چینی ایجاد می کند. برخی از رسانه های خارجی از فرصت استفاده کرده و مدعی شده اند که روسیه ممکن است در حال تبدیل شدن به یک کشور دست نشانده چین باشد - در تلاشی برای برانگیختن نگرانی ها در مورد چین در جامعه روسیه و افزودن مطالبی به نسخه ویژه نظریه تهدید چین که برای آن طراحی شده است. این گزارشات در واقع تحقیر عمدی روسیه بوده و دارای قصد بدخواهانه برای ایجاد اختلاف در نوع جدیدی از روابط کشورهای بزرگ بین چین و روسیه است.

مشارکت بندر ولادی وستوک در سیستم تجاری چین نمونه ای از پیشرفت مستمر همکاری تجاری مرزی چین و روسیه در سال های اخیر است

ولادی وستوک تنها بندر خارجی نیست که به عنوان بندر ترانزیتی برای تجارت داخلی چین مورد استفاده قرار می گیرد. از سال ۲۰۰۷، این کشور در عملیات آزمایشی حمل و نقل فرامرزی کالاهای داخلی در چین به همراه بندر ووستچونی و بندر ناخودکا مشارکت داشته است. از آن زمان، چین همچنین ترانزیت را در بندر راجین کره شمالی و بندر زاروبینو روسیه انجام داده است. اکنون با پیشرفت مداوم روابط دو کشور به ویژه تاکید بر تسهیل لجستیک و حمل و نقل فرامرزی در بیانیه مشترک رهبران دو کشور در ماه مارس، نقش بیشتری را بندر ولادی وستوک به عنوان بزرگترین بندر روسیه ایفا کرده است. توسعه این بندر در خاور دور یک توسعه طبیعی است.

مشارکت بندر ولادی وستوک در سیستم تجاری چین نمونه ای از پیشرفت مستمر همکاری تجاری مرزی چین و روسیه در سال های اخیر است. هر روز کانتینرهای حمل کالا و گردشگران از هر دو کشور در امتداد مرز طولانی بین چین و روسیه رفت و آمد می کنند و منظره ای واقعاً زیبا ایجاد می کنند. همانطور که همه می دانند در بسیاری از کشورها، از مرزها به شدت محافظت می شود؛ با تنش، رویارویی و حتی درگیری های مسلحانه. در مقابل، نشاط و صلحی که در مرز چین و روسیه به نمایش گذاشته شده است، این مرز را بیش از پیش ارزشمند می کند.

از آغاز این قرن، توسعه سریع اقتصاد آسیا-اقیانوسیه، روسیه را بر آن داشت تا بر ترویج دور جدیدی از استراتژی توسعه خاور دور تمرکز کند

هنگامی که برخی رسانه های غربی همکاری بین چین و روسیه را مشاهده می کنند، آن را با درگیری روسیه و اوکراین مرتبط می دانند. در واقع از آغاز این قرن، توسعه سریع اقتصاد آسیا-اقیانوسیه، روسیه را بر آن داشت تا بر ترویج دور جدیدی از استراتژی توسعه خاور دور تمرکز کند.

در نهایت، پتانسیل عظیم خاور دور ناشی از بخشی از قله های همکاری منطقه آسیا و اقیانوسیه است. منطقه خاور دور باید همگام با روندها و ریتم های همکاری و توسعه در منطقه آسیا و اقیانوسیه باشد - این حرکتی است که مطابق با روند زمان است. در سال‌های اخیر، توسعه اقتصادی منطقه خاور دور سرعت گرفته و پیشرفت‌های جدیدی در ساخت بنادر آزاد حاصل شده است و آن را تبدیل به قله های بعدی همکاری می‌کند.

باید گفت همکاری تجاری چین و روسیه در خاور دور نه تنها نشان دهنده اعتماد و دوستی متقابل بین دو کشور است، بلکه از قوانین بازار نیز پیروی می کند. همچنین لازم به ذکر است که همکاری های کنونی چین و روسیه در خاور دور هنوز دست کم گرفته شده و پتانسیل زیادی برای آزادسازی دارد.

در این راستا، برخی از موانع خاص در همکاری های تجاری مرزی دوجانبه مانند کارایی پایین ترخیص گمرکی طرف روسی و اجرای ناکافی سیاست های توسعه خاور دور که تا حدی بر تمایل سرمایه گذاری تأثیر گذاشته است، نیاز به رفع بیشتر دارد.

مشارکت استراتژیک جامع بین چین و روسیه برای دوره جدید در نهایت باید در موفقیت پروژه های مشترک خاص منعکس شود. اگر دو کشور بتوانند با همکاری یکدیگر، انتهای شرقی قاره اوراسیا را به یک بازار بزرگ و منطقه عرضه و تولید انرژی تبدیل کنند، نه تنها به نفع هر دو کشور و مردم آنها خواهد بود، بلکه دارایی مثبتی برای ثبات جهان خواهد بود - زنجیره تامین و توسعه اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و حتی جهان. انجام این کار کمک دیگری از نوع جدید روابط کشورهای بزرگ - چین و روسیه به جهان خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۱٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha