۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
احداث ۷۰ هکتار بارانداز تجاری در مرز شلمچه
معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در گفتگو با بازار:

احداث ۷۰ هکتار بارانداز تجاری در مرز شلمچه

آبادان- خزایی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از افزایش مساحت ۷۰ هکتاری باراندازهای پایانه مرزی شلمچه به ۱۰۰ هکتار خبر داد.

روح‌الله خزایی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اگر به ۱۳ سال گذشته بازگردیم، ورودی مرز شلمچه بر روی پل نو بود و پس از نقطه آن امکان تردد عمومی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه پس از استقرار منطقه آزاد و تحویل گرفتن مرز شلمچه، اولین بارانداز توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شد، گفت: در ۱۳ سال گذشته تمام مسیر شلمچه تا نقطه صفر مرزی از محیط‌های ۳۰ سانتیمتری تا یک متری، وجب به وجب مین‌زدایی شد و باراندازهای موجود احداث شد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ هکتار بارانداز تخصصی توسط سازمان منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه ایجادشده است، تصریح کرد: این میزان بارانداز در هیچ‌یک از مرزهای غربی مشترک با عراق وجود ندارد.

خزایی ادامه داد: غالب این باراندازها توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده و برخی نیز توسط سرمایه‌گذاران، احداث شده است. در حال حاضر نیز قرار بر این است که بالغ بر ۳۰ هکتار بارانداز جدید نیز به این حجم افزوده شود که قرارداد احداث آن در حال نهایی شدن است.

وی افزود: علیرغم مشکلاتی که در این مرز وجود دارد، شلمچه دارای مؤلفه‌هایی از جمله دسترسی آسان به بندر بصره، وجود خط ریلی تا نقطه صفر مرزی و مسیر سهل‌الوصول تردد زمینی است که این مرز را از سایر مرزهای غربی کشور متمایز ساخته است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص تأخیر در استقرار ایکس ری در مرز شلمچه و میزان تعامل میان‌بخشی میان دستگاه‌هایی همچون مرزبانی، گمرک، اتاق بازرگانی و سازمان منطقه آزاد اروند در این مرز، یادآور شد: اگر همه دستگاه‌ها همکاری نکنند کاری پیش نخواهد رفت، تمام اقدامات لازم در خصوص استقرار ایکس ری در مرز شلمچه انجام گرفته و امورات ابتدایی در جهت تحویل آن نیز در حال صورت گرفتن است و تمامی هزینه‌های آن نیز به‌طور کامل پرداخت شده است.

خزایی خاطرنشان کرد: عمده کالایی که در مرز شلمچه مراوده می‌شود، عمدتاً در بارانداز ۱۳ و ۷ هکتاری صورت می‌پذیرد که غالباً شامل سیفی‌جات است. تخلیه بارگیری این کالا روش دیگری ندارد و به همین روش صورت می‌پذیرد، اما در بخش مربوط به صادرات تولیدات که توسط خط ریلی به نقطه صفر مرزی منتقل می‌شود، با ماشین‌آلات تخصصی خود بارگیری شده و وجود ایکس ری نمی‌تواند نقش عمده‌ای در صادرات از مرز شلمچه ایفا کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ترانزیت کالا وجود دارد، ادامه داد: بر روی اصلاح و ایجاد جاده ترانزیتی تمرکز لازم ایجاد و پیمانکار آن نیز به کار گمارده شده تا هرچه زودتر از مشکلات در این حیطه نیز کاسته شود. در خصوص روشنایی بخش‌های دیگر نیز، در تمام باراندازها تا نقطه صفر مرزی، مسئله روشنایی حل شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص استقرار پاسگاه نیروی انتظامی جهت تأمین امنیت مسیر ترانزیتی مرز شلمچه، یادآور شد: سازمان منطقه آزاد اروند تفاهم‌نامه‌ای را با فراجا منعقد کرده که بر اساس آن، پاسگاهی در روزهای آینده در دو نقطه به صورت ۲۴ ساعته در ورودی ۵۵ هکتاری و بارانداز تجاری مستقر خواهد شد و امنیت این منطقه را تأمین می‌کند.

خزایی در پایان با اشاره به مشکلات کارگران بخش تخلیه بارگیری فعال در پایانه مرزی شلمچه، خاطرنشان کرد: طرف قرارداد حیطه تخلیه و بارگیری با سازمان منطقه آزاد اروند نیست و موضوع مربوط به کارگران در اتحادیه‌های مربوطه پیگیری می‌شود.

کد خبر: ۲۲۱٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha