۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور خرد و زیر ۵ هکتار

۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور خرد و زیر ۵ هکتار

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: ابعاد بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور کوچک و به زیر ۵ هکتار رسیده است.

به گزارش بازار، پرویز اوسطی نایب‌ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اثرات منفی کوچک شدن زمین های کشاورزی بر امنیت غذایی کشور ، گفت: در حال حاضر ابعاد بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور به زیر ۵ هکتار رسیده که اگر برنامه‌ای برای ساماندهی اراضی کشاورزی نداشته باشیم تا چند سال آینده این میزان به ۹۰ درصد خواهد رسید، کوچک شدن مدام زمین‌های کشاورزی، چالش بسیار جدی در تأمین امنیت غذایی به وجود می‌آورد.

۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور خرد و زیر ۵ هکتاراوسطی افزود: در کشور بیش از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که باید غذای مورد نیاز ۸۵ میلیون نفر جمعیت را تأمین کند، موضوع امنیت غذایی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به‌منظور تقویت آن برنامه‌ریزی همه‌جانبه و توسعه محوری انجام شود؛ لذا حفظ کاربری اراضی کشاورزی به‌ صورت جدی در اولویت حاکمیت، دولت و مجلس قرار دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: طرح سنددار شدن اراضی کشاورزی در راستای اجرای قانون کاداستر و شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی از سوی دولت اجرا می‌شود؛ پیش از شروع به کار مجلس یازدهم اجرای این قانون بسیار کند و تنها ۱۰ درصد اراضی کشاورزی ساماندهی و تعیین تکلیف شده بود با شروع مجلس یازدهم و اهتمامی که دولت سیزدهم در این باره داشت سرعت بیشتری گرفت.

وی تصریح کرد: پیش از این فقط اسنادی که در اختیار کشاورزان و صاحبان اراضی کشاورزی وجود داشت اسناد مشاع بود که همین اسناد نیز به دلیل معاملات و تقسیم سهم‌الارثی اراضی، مدام خردتر می‌شد؛ بنابراین شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن یکی از چالش‌های حاکمیت و وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

کد خبر: ۲۲۱٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha