۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
فروش بلیت‌های فروخته‌شده پای پرواز به چند برابر قیمت| آژانس ها: سفر با هواپیما صرف می کند!
«بازار» گزارش می دهد

فروش بلیت‌های فروخته‌شده پای پرواز به چند برابر قیمت| آژانس ها: سفر با هواپیما صرف می کند!

وزیر راه و شهرسازی در حالی به فروش بلیت در شبکه‌های مختلف و گرانفروشی اذعان می کند که برخی ایرلاین ها به سازمان تعزیرات معرفی شده اند و خبرها حاکی از فروش بلیت پای پرواز است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با نزدیک شدن به جلسه تصمیم گیری شورای عالی هواپیمایی برای میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما و اعلام آن به ستاد تنظیم بازار آنطور که به نظر می رسد و گزارش های میدانی نشان می دهد تعداد بلیت هواپیما به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. چرا که تقاضا این روزها برای سفر هوایی با صرفه تر از سایر ناوگان حمل و نقل شده است.

فروش بلیت‌های فروخته‌شده پای پرواز به چند برابر قیمت| آژانس ها: سفر با هواپیما صرف می کند!

یکی از مدیران فروش آژانس هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با اشاره به اینکه برخی از متقاضیان سفر این روزها به دلیل عدم گران شدن قیمت بلیت هواپیما سعی می کنند از هواپیما برای سفر استفاده کنند گفت: ماههاست که موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما مسکوت مانده است و به همین دلیل وقتی هزینه سفر با هواپیما این روزها با قطار و حتی در برخی مواقع با اتوبوس برابری می کند مشخص است که متقاضیان و مسافران ترجیح می دهند با هواپیما سفر کنند.

او ادامه داد: آنطور که به نظر می رسد تا چند روز آینده قیمت هواپیما نیز افزایش می یابد و میزان درصد افزایش نیز مشخص و اعلام می شود.

این مدیر آژانس هواپیمایی تاکید کرد: این روزها افزایش تقاضا برای سفر با هواپیما باعث کمبود بلیت شده است.

فروش بلیت‌های فروخته‌شده پای پرواز به چند برابر قیمت| آژانس ها: سفر با هواپیما صرف می کند!

بذرپاش روز گذشته در پاسخ به اینکه آیا بلیت هواپیما کم و گران شده است، گفت: بلیت هواپیما کم نشده و قدری بیشتر هم شده است اما از مسئولان سازمان هواپیمایی خواسته‌ام که حتما باید فکری جدی درباره این موضوع اندیشیده شود؛ زیرا بلیت در شبکه‌های غیررسمی توزیع می‌شود و عده‌ای از سوداگران بلیت را گران‌تر به مردم می‌فروشند. کسانی که با آبروی صنعت هوایی بازی می‌کنند و به این صنعت اجحاف می‌کنند هم به دستگاه قضایی معرفی شوند.

آنطور که به نظر می رسد ایرلاین ها بزرگ و معتبر داخلی سقف مصوب قیمت بلیت هواپیما را رعایت می کنند اما برخی ایرلاین های کوچکتر طی یک شرایطی اقدام به فروش بلیت خارج از قیمت های مصوب کرده اند.

تعدادی از ایرلاین‌ها از جمله ایرلاین‌های بزرگ سقف بلیت را رعایت می‌کنند و در سایت رسمی خود بلیت را عرضه می‌کنند، ایرلاین‌های دیگر بلیت را به عوامل فروش می‌دهند که آنها هم در شبکه‌های مختلف چندلایه بلیت را عرضه می‌کنند که گرانفروشی اتفاق افتاده است

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می گوید: تعدادی از ایرلاین‌ها از جمله ایرلاین‌های بزرگ سقف بلیت را رعایت می‌کنند و در سایت رسمی خود بلیت را عرضه می‌کنند، ایرلاین‌های دیگر بلیت را به عوامل فروش می‌دهند که آنها هم در شبکه‌های مختلف چندلایه بلیت را عرضه می‌کنند که گرانفروشی اتفاق افتاده است.

نکته ای که این روزها به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی قصد دارد آنرا پیگیری و عملی کند راه اندازی پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت هواپیما است. موضوعی که بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره و تاکید کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفته است که از مسئولان سازمان هواپیمایی خواستم یک پلتفرم متمرکز ایجاد شود که بلیت‌ها را عرضه کند که سازمان هواپیمایی نیز به‌ دنبال طراحی این پلتفرم است که هرچه سریع‌تر این کار انجام شود.

فروش بلیت‌های فروخته‌شده پای پرواز به چند برابر قیمت| آژانس ها: سفر با هواپیما صرف می کند!

البته سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در توئیتی بر لزوم رسیدگی به تخلفات ایرلاین ها تاکید کرد.

برخی ایرلاین‌های گردن‌کلفت، بلیت‌های فروخته‌شده را کنسل و آن‌ها را پای پرواز به چند برابر قیمت می‌فروشند

او در توئیت خود نوشت: در این ایام سایت‌های فروش بلیت هواپیما عملا از کار افتاده و فقط اعصاب مردم را به هم ریخته است. برخی ایرلاین‌های گردن‌کلفت، بلیت‌های فروخته‌شده را کنسل و آن‌ها را پای پرواز به چند برابر قیمت می‌فروشند.

حدود ۱۰ روز پیش بود که محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰ روز آینده در شورای عالی هواپیمایی مشخص می شود و هنوز در شورای عالی هواپیمایی میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما نهایی نشده است، بنابراین پیش بینی می کنیم تا ۱۰ روز آینده این موضوع در شورای عالی هواپیمایی نهایی و برای بررسی و تایید به ستاد تنظیم بازار برود.

آنطور که به نظر می رسد هنوز شورای عالی هواپیمایی تشکیل جلسه نداده است و این نرخ نیز نهایی و به ستاد تنظیم بازار برای تصمیم نهایی و ابلاغ ارائه نشده است. آنطور که شواهد نشان می دهد به نظر می رسد شورای عالی هواپیمایی نه با ۱۰۰ درصد رشد اما با افزایش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی موافقت و آنرا به ستاد تنظیم بازار ارائه کند.

قبل از برنامه پنجم توسعه تعیین نرخ خدمات بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود و از سال ۹۵ طبق قانون برنامه متنوع‌سازی نرخ بلیت مطرح شد و تا سال ۹۹ جاری و ساری بود و نرخ‌ها در پروازهای داخلی طبق عرضه و تقاضا بود

قانون‌گذار تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص کرده است. قبل از برنامه پنجم توسعه تعیین نرخ خدمات بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود و از سال ۹۵ طبق قانون برنامه متنوع‌سازی نرخ بلیت مطرح شد و تا سال ۹۹ جاری و ساری بود و نرخ‌ها در پروازهای داخلی طبق عرضه و تقاضا بود.

پس از ایام پیک کرونا مطرح شد که قیمت‌گذاری در حوزه خدمات حمل و نقل هوایی بر عهده ستاد تنظیم بازار باشد در این راستا سازمان هواپیمایی کشور نظرات انجمن هواپیمایی را درباره نرخ دریافت می‌کند، در شورای عالی هواپیمایی بررسی می‌شود سپس به ستاد تنظیم بازار می‌رود و پس از بررسی در ستاد ابلاغ خواهد شد.

آنطور که جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی می گوید اگر افزایش پلکانی قیمت بلیت هواپیما انجام می شد حالا این گرفتاری افزایش به یکباره حواشی ایجاد نمی کرد

البته ستاد تنظیم بار در اردیبهشت پارسال افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما را به دلایلی ابلاغ نکرد و آنطور که جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی می گوید اگر افزایش پلکانی قیمت بلیت هواپیما انجام می شد حالا این گرفتاری افزایش به یکباره حواشی ایجاد نمی کرد.

کد خبر: ۲۲۱٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha