۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
فضای مثبت شورای عالی مسکن به کاهش نرخ سود مسکن ملی| آغاز بازپرداخت اقساط با ۹.۵ میلیون تومان
«بازار» گزارش می دهد

فضای مثبت شورای عالی مسکن به کاهش نرخ سود مسکن ملی| آغاز بازپرداخت اقساط با ۹.۵ میلیون تومان

شورای عالی مسکن در حالی هنوز به موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی ورود نکرده که فضای این شورا این روزها به نفع کاهش نرخ سود و بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن ملی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: افزایش سقف وام تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار و افتتاح واحدهای مسکن ملی در ماه های خرداد و تیر ماه نشان می دهد که دولت در تحقق بخشیدن به وعده های خود جدیت دارد.

اما این جدیت به نظر می رسد کافی نیست و اگر شرایط فراهم نباشد چه بسا سرعت ساخت و ساز بسیار کُند خواهد بود. به نظر می رسد برخی عوامل در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست. به عنوان مثال این روزها صندوق مسکن ملی اعتبار کافی ندارد و مدام مقام مسئول این صندوق از خالی بودن این صندوق که قرار است پشتوانه تامین مالی طرح اقدام ملی مسکن باشد گلایه می کند.

فضای مثبت شورای عالی مسکن به کاهش نرخ سود مسکن ملی| آغاز بازپرداخت اقساط با ۹.۵ میلیون تومان

«اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم صندوق ملی مسکن پایین آوردن میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن است گفت: از طریق یکپارچه کردن منابع صندوق و وامی که بانک ها پرداخت می کنند تامین می شود.

او می گوید: یارانه سود بانک ها را باید صندوق مسکن ملی تامین کند در صورتی که این اقدام اجرایی شود ما نگرانی از اقساط بالای این تسهیلات دیگر نخواهیم داشت.

شاکری بیان کرد: منابع صندوق مسکن ملی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کم وصول شد این در حالی است که باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای وصول منابعی که پیش بینی شده اقدام کنند که البته هیئت امنای صندوق پیگیر این موضوع خواهند شد.

اما افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی قبل از آغاز سال جاری و رسیدن آن به نرخ ۲۳ درصد این روزها دغدغه اصلی دولت برای ترغیب بانک ها و در نهایت شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود و در نهایت بازپرداخت اقساط آن است.

فضای مثبت شورای عالی مسکن به کاهش نرخ سود مسکن ملی| آغاز بازپرداخت اقساط با ۹.۵ میلیون تومان

آنطور که آمارها نشان می دهند تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه را واریز کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در مراحل مختلف ساخت به سر می‌برد و قرار است خرداد ماه سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن که طی یک تا دو سال گذشته کلنگ‌زنی شده در شهرهای مختلف افتتاح شود.

حال با توجه به افزایش سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان، انتظار دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که شورای پول و اعتبار نیز با کاهش نرخ سود تسهیلات موافقت کند.

سه‌شنبه گذشته شورای پول و اعتبار پس از بررسی نامه شماره ۲۴۳۹۳ مورخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با موضوع مصوبه ششمین جلسه شورای عالی مسکن، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن را معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین کرد.

آنطور که به نظر می رسد و طبق گفتگویی که خبرنگار خبرگزاری بازار با علی عسکری سرپرست بانک مسکن داشت مشخص شد که نرخ سود که از اواخر پارسال ۲۳ درصد شده هنوز در نهضت ملی مسکن قرارداد با نرخ سود ۲۳ درصد بسته نشده است.

فضای مثبت شورای عالی مسکن به کاهش نرخ سود مسکن ملی| آغاز بازپرداخت اقساط با ۹.۵ میلیون تومان

البته بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد کاهش نرخ سود وام مسکن ملی به کمتر از ۲۳ درصد به کجا رسید؟ گفته بود که موضوع کاهش نرخ سود وام مسکن ملی با روش های جدید و ترغیب سیستم بانکی پیگیری می شود. این موضوع را باید در شورای پول و اعتبار پیگیری کنیم.

پیش از این سقف وام مذکور برای استان تهران ۴۵۰ میلیون، شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان بود.

اقساط ماهانه متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن از حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز شده و در ماه ۱۲ سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان افزایش می‌یابد

اخیرا اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن از بازپرداخت تسهیلات مذکور به‌صورت پلکانی خبر داده است. در این صورت اقساط ماهانه متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن از حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز شده و در ماه ۱۲ سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

محاسبه سود و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند

محاسبه سود و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند.

لازم به ذکر است که در بازپرداخت پلکانی تسهیلات، قسط ماهانه دوره دهم (سال دهم) بالغ بر ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است. قسط دوره ۱۵ (سال ۱۴۱۷ در صورت آغاز پرداخت تسهیلات از سال جاری) نیز ۱۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان خواهد بود.

در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات مذکور به روش ساده، مبلغ اقساط ماهانه معادل ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم ۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان است. به‌ عبارت دیگر سود تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است.

نگاه اجمالی نشان می دهد که سود تسهیلات مسکن ملی اگر ۲۳ درصد شورای پول و اعتبار باشد مبلغ اقساط وام مذکور برای متقاضیان نهضت ملی مسکن به بالای ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. اما آنطور که از شواهد بر می آید شورای پول و اعتبار قصد دارد با نگاه ویژه تری کاهش نرخ سود مسکن ملی را بررسی کند تا بازپرداخت اقساط تا حدودی در توان متقاضیان باشد.

به نظر می رسد نرمش برای افزایش سقف وام مسکن ملی می تواند متقاضیان مسکن ملی را به کاهش نرخ سود تسهیلات امیدوار کند. حال باید منتظر ماند و دید شورای پول و اعتبار و در نهایت سیستم بانکی تا چه حد با درخواست دولت برای کاهش نرخ سود و میزان بازپرداخت اقساط موافقت خواهند کرد.

کد خبر: ۲۲۱٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      21 0
      باعقل جوردرمیادیه کارگردانی 7میلیون میگیره چطور10میلیون قسط بریزه واقعآ خجالت اوره این طرح نهضت ملی نیست خوشحال بودیم ماهم میتونیم خانه دارشیم بااین روشی که شماگذاشین هیچ کس نمیتونه واقعا متآسفم براتون
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      7 0
      دولتی ها این خونها رو برا خودشون و دست اندر کاراشون ساختن بنام ما و بکام اونها ‌. میدونن ک مردم نمیتونن قسطشو جور کنن بالا می‌برند ک مجبور بشیم با قیمت پایین ب خودشون بفروشیم. لطفا کسانی ک ندارن انصراف بزنن اما سهمشونو نفروشن
    • محرم محمدی برسری IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      9 1
      باسلام اگرقصددولت محترم خانه دارکردن قشر کم درامداست بهتراست اقساطی صورت بگیرد که درحد توان پرداخت ان ها باشدباوجود اقساط باده میلیون تومان مردم مجبورندانصراف بدهندکه این اصلا منصفانه نیست
    • Hgh IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 0
      اگه این طرح ، طرح حمایتی دولت برای خانه دار کردن مردم کم در است باید مردم فقط قسط اصلی وام را بدهند و نباید سود آن را پرداخت کنند البته اگر واقعا طرح حمایتی باشه اما اگر دولت و یا سایر ارگانها به دنبال سود و یا به دنبال منافع دیگر خودشان هستند نه تنها به خانه دار شدن مردم کمک نمکند بلکه باعث تورم شدید مسکن و از همه بدتر گرفتاری شدید مردم بدبخت و بیچاره کم درآمدها میشه و در نهایت باعث به پر قدرت شدن مافیای مسکن خواهیم شد
    • فری IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      خب بجای ۲۰سال بکنن۱۰سال سودشوبیارن پایین اقساطش واقعازیاد درتوان هیچکس نیست
    • ناشناس IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      من واقعا نمی تونم این موضوع رو هضم کنم اگه هدفتون حمایت از مردم بدبخته یا باید وام بلاعوض بدید یا بدون سود وکارمزد شما می خواهید کمک کنید یا مردم رو برا همیشه بد بخت کنید ۲۰ سال باید نخوریم ونپوشیم وزندگی نکنیم که می خواهیم قسط بدیم اونم اگه بتونیم ماها بچه نداریم درس وازدواج تواین بیست سال از ما نمی خوان
    • ناشناس IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      سلام کی مشخص میشه سودش میاد پایین بانک به ما فشار میاره زود بریم قسط بندی کنیم ماهی9میلیون کارمند دولتیم مگه جلسه شورای پول و اعتبار تشکیل نشد