۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
معاملات روز دوشنبه مثبت و متعادل| تاثیر گزارش های زمستانه بر «پی بر ای» سهام
بازار پیش بینی کرد؛

معاملات روز دوشنبه مثبت و متعادل| تاثیر گزارش های زمستانه بر «پی بر ای» سهام

امروز بازار مثبت آغاز  و احتمالا در نیمه دوم فشار عرضه بیشتر شود البته این مسأله شامل همه نمادها نمی شود و آنهایی که پتانسیل رشد دارند شاید یک نوسان داشته باشند.

بازار؛ گروه بورس: دیروز یک روز خاص برای بازار بود چون بعد از چندین روز منفی یک روز مثبت قوی با ارزش معاملات بالا داشتیم. در واقع بعد از ۵ روز متوالی که خروج پول حقیقی در بازار داشتیم شاهد ورود پول حقیقی ها به بازار بودیم و سرانه خرید حقیقی ها ۵۰ میلیون بود و در مقابل سرانه فروش ۴۲ میلیون تومان بود. اما چند عامل در سبزپوشی بازار امروز موثر بودند؛ نخست دو مصوبه شب گذشته یعنی تزریق ۵۰۰ میلیارد پول از صندوق تثبیت برای خرید سهام که واقعا رخ داد و صندوق تثبیت در خیلی از نمادها خریدار بود. ۵۰۰ میلیارد در مقابل میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد سهام که نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان است رقم بالایی نیست ولی تاثیر روانی خوبی روی بازار دارد و به نوعی دلگرمی را در سهامدارها بوجود آورد.

افزایش مهلت اصلاح صندوق های با درآمد ثابت از سه ماه به ۵ ماه افزایش پیدا کرده که به لحاظ رقمی تاثیر زیادی در معاملات ندارد اما صندوق های درآمد ثابت اگر در حدود ۱۰ همت مازاد داشته باشند در صورت تقسیم آن در مدت ۳ ماه فشار زیادی به بازار نمی آورد

پارامتر دوم افزایش مهلت اصلاح صندوق های با درآمد ثابت بود که از سه ماه به ۵ ماه افزایش پیدا کرد. در مورد این مصوبه هم مثل قبلی به لحاظ رقمی تاثیر زیادی ندارد چون صندوق های درآمد ثابت اگر در حدود ۱۰ همت باید بفروشند که سرشکن شوند در مدت ۳ ماه فشار زیادی به بازار نمی‌آورند و الان هم که با ریزش قیمت ها خیلی از صندوق ها به حد نصاب رسیده اند دلیلی برای فروش بیشتر وجود ندارند ولی اثر روانی این مصوبه روی بازار باعث دلگرمی سهامداران شد اینکه توجه کنند که قانون گذار جهت حمایت بازار اقدام کرده باعث می‌شود که بیشتر دل و جرات خرید پیدا کنند.

تاثیر مثبت گزارش های فصلی

دلیل دیگر گزارش های سالانه است که با توجه به اینکه در خیلی از سهم ها گزارش های زمستان یا سه ماهه چهارم خوبی منتشر شده به حمایت از سهام کمک کرده دلیلش هم این هست که در زمستان رشد دلار را داشتیم که قیمت فروش شرکت‌ها را بالا برده ولی از طرف دیگر هزینه ها مثل دستمزد و غیره ثابت ماند به همین دلیل حاشیه سود شرکت ها بالا رفت. همین گزارش زمستان معمولا اساس پی بر ایی فوروارد قرار میگیرد و باعث شده که چشم انداز روند سود سازی شرکت ها برای ۱۴۰۲ مثبت شود.

حداکثر مهلت زمان واریز سود ۴ ماه میباشد و این انگیزه را برای شرکت در مجامع بیشتر کرده است؛ به همین دلیل بازار امسال بیشتر از سالهای دیگر به سود محقق شده بها می‌دهد و خیلی از سهامداران به مجمع می روند

بازار امسال بیشتر از سالهای دیگر به سود محقق شده بها می‌دهد چون حداکثر مهلت زمان واریز سود  ۴ ماه شده است و این انگیزه را برای شرکت در مجامع بیشتر کرده است. به لحاظ تکنیکالی هم شاخص کل نزدیک حمایت قرار گرفته و همین برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت ها سدی محکم شده است بنابراین انتظار می رود که امروز بازار مثبت آغاز و احتمالا در نیمه دوم فشار عرضه بیشتر شود.

برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت ها سدی محکم شده است بنابراین انتظار می رود که امروز بازار مثبت آغاز و احتمالا در نیمه دوم فشار عرضه بیشتر شود البته این مسأله شامل همه نمادها نمی شود و آنهایی که پتانسیل رشد دارند شاید یک نوسان داشته باشند اما دوباره مثبت معامله خواهند شد و در نهایت روند صعودی خود را دنبال می کنند با این حال نمادهایی که در ماه های اخیر رشد بالایی ثبت کرده اند به احتمال زیاد اصلاح قیمتی یا زمانی خواهند داشت.

کد خبر: ۲۲۱٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha