۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
۸۲ درصد آب مصرفی در استان سمنان از محل آب های زیرزمینی تأمین می‌شود
معاون آب منطقه ای سمنان در گفتگو با بازار:

۸۲ درصد آب مصرفی در استان سمنان از محل آب های زیرزمینی تأمین می‌شود

سمنان- نجف زاده معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه ۸۲ درصد آب مصرفی در استان از محل آب های زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: ۸۳ درصد از این میزان آب توسط کشاورزی مصرف می شود.

رضا نجف زاده در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه میزان مصرف آب در سطح استان در دو سال قبل یک هزار و و ۱۶ میلیون متر مکعب بوده که ۸۲۴ میلیون مترمکعب از محل منابع آب زیرزمینی (چاه، چشمه و قنات) و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آبهای سطحی شامل ( رودخانه و انهار) بوده است، تاکید کرد: از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت مصرف شده است.

وی با بیان اینکه از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت بوده است، افزود: در سنوات گذشته ۳۴ میلیون مترمکعب آب برای صنایع استان تأمین شده است که در بیشتر شهرک‌های صنعتی آب به استثنای یک مورد، حجم آب مصرفی کمتر از آب تأمین شده است

جداسازی آب فضای سبز

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۸۲ مورد مصوبه برای تأمین آب شرب و صنعت از محل آب سطحی و آب شور و نامتعارف به میزان دو و نیم میلیون مترمکعب تخصیص داده شده است، ابراز کرد: یکی از اقدامات مهم شرکت آب منطقه‌ای در سال گذشته دریافت تخصیص یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شور و نامتعارف در محدوده مطالعاتی جنوب دامغان، شاهرود و شرق میامی برای صنایع معدنی بوده است که در سال گذشته آب مورد نیاز ۱۱ صنعت متقاضی در منطقه تأمین شده است.

نجف زاده با بیان اینکه از محل تغییر نوع مصرف آب کشاورزی به صنعت و صنایع وابسته به کشاورزی نیز ۲۲۰ هزار مترمکعب آب برای سه صنعت استان سمنان تأمین شده است، افزود: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف آب، جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب است که در کارگروهی که به همین منظور در شرکت آب منطقه‌ای سمنان تشکیل شده است این مهم پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کارگروه به دبیری شرکت آب منطقه‌ای سمنان و با عضویت نمایندگان آب و فاضلاب و شهرداری ها موضوع طرح‌های جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب را پیگیری می‌کند.

پساب خروجی و تامین آب

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به برنامه‌ها برای تأمین آب از محل پسآب گفت: در حال حاضر حجم پساب سالیانه خروجی از تصفیه خانه‌های فاضلاب در سطح استان حدود هفت میلیون متر مکعب است که با تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب و اجرای تصفیه خانه‌ها این حجم تا ۲۹ میلیون مترمکعب در سنوات آینده نیز قابل افزایش است.

نجف زاده گفت: وزارت نیرو در نظر دارد در سال ۱۴۰۲ حجم آب تخصیصی به صنایع آب‌بر و معادن را بازنگری و تأمین آب از پساب یا آب نامتعارف را در اولویت تأمین آب صنایع با زمانبندی ارائه شده توسط آب و فاضلاب انجام دهد.

وی درباره بازار آب نیز گفت: این شرکت در نظر دارد در محدوده مطالعاتی دشت سمنان با اجرای طرح بازار آب و با افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب کشاورزی تا سقف ۱۰ درصد آب قابل برنامه‌ریزی کشاورزی برای صنایع متقاضی را تأمین کند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه «بازار آب» راهکار مهم تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است گفت: در راستای اجرای این طرح، آب‌ موجود در اختیار کشاورز به میزان موردنیاز برای آبیاری سطح زیرکشت برداشت و آب صرفه‌جویی شده توسط دولت خریداری‌ شده و برای تقویت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود.

کد خبر: ۲۲۰٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha