۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
 سوءاستفاده از چک با قانون جدید از بین می‌رود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

سوءاستفاده از چک با قانون جدید از بین می‌رود

مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صدور چک براساس اعتبار صادرکننده و قانون جدید، امکان سوء استفاده و تبعات حقوقی آن را از بین می‌برد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قانون جدید چک گفت: قانون جدید چک هنوز به صورت کامل اجرا نشده، ولی شکل و شمایل آن برای صدور و ثبت این سند قانونی بسیار کمک کننده است، زیرا در چک‌های صیادی دیگر هر کسی نمی‌تواند به هر ترتیبی آن را در اختیار دیگران قرار دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: زمانی که اعضای کمیسیون دررابطه با چک‌های جدید بحث می‌کردند، گروهی معتقد بودند بسیاری از چک به عنوان برات و یا سند مدت دار استفاده می‌کنند که باید برای این شیوه از استفاده مانعی به وجود آید تا به وظیفه اصلی خود که در قانون تجارت برای آن طراحی شده، برگردد و بر همان اساس به کار آید.

نماینده مردم آستارا در این رابطه اظهار داشت: افرادی به دلیل استفاده نادرست از چک به زندان افتاده اند و خانواده آنان از هم متلاشی شده اند، کم نیستند و تنها دلیل آن هم استفاده نادرست و دقت ناکافی از صدور چک است؛ بنابراین هر اندازه نحوه صدور چک به سمتی برده شود که صادرکننده صرفا براساس اعتبار خود دست به این کار زند و صدور چک بلامحل غیر ممکن‌تر خواهد شد و امکان سوء استفاده از آن بین می‌برد، بر همین اساس تبعات حقوقی آن را هم شاهد نخواهیم بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه تصریح کرد: قانون جدید چک باید گسترش پیدا کند. البته دولت آن را اجرا کرده است، ولی کمی تعلل داشت که مجلس دراین باره اخطار داد. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که در حال حرکت به سمت چک الکترونیکی هستیم که گام مهمی محسوب می‌شود.

مرحبا در این خصوص یادآور شد: با استفاده از چک الکترونیک جعل در چک محدود خواهد شد و از بین می‌رود. با استفاده از این قانون جدید می‌توانیم کاری انجام دهیم که صدور چک‌های بدون اعتبار به حداقل برسد یا از بین برود که این خود قدم بسیار بزرگی در سلامت اقتصادی کشور خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۰٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      در صورت برگشتی چک باید چند ماه دنبال پولتون بدویید تازه اگر طرف اموالش رو به نام زن و بچه خودش نکرده باشه . این قانون ایراد داره ، باید موقع برگشت زدن چک خودکار طرف ممنوع خروج و ممنوع معامله بشه و حکم توقیف اموالش داده بشه نه اینکه بعد چند ماه بررسی بشه