۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
بهره وری برخی از نیروگاه ها کمتر از  ۲۰ درصد است| ناترازی برق همچنان ادامه دارد
رییس کمیته برق مجلس در گفتگو با بازار:

بهره وری برخی از نیروگاه ها کمتر از ۲۰ درصد است| ناترازی برق همچنان ادامه دارد

محمدنژاد رییس کمیته برق مجلس با بیان اینکه ناترازی برق حالاحالاها در ایران ادامه دارد، گفت: دولت می‌گوید متوسط راندمان نیروگاهی به۳۹.۵درصد رسیده اما هنوز بهره وری برخی از آنها کمتر از ۲۰ درصد است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پرویز محمدنژاد رییس کمیته برق وزارت نیرو در گفتگو با بازار با اشاره به ناترازی برق در کشور، گفت: وزارت نیرو نتوانسته در زمینه افزایش ظرفیت تولید جذب سرمایه گذاران به این صنعت عملکرد خوبی را داشته باشد و به همین دلیل پیش بینی می شود که کسری برق حالا حالاها در اقتصاد ایران ادامه داشته باشد.

به گفته او، نبود میل به سرمایه گذاری سال هاست که چالشی مهم برای صنعت برق به شمار می رود و ادامه این چالش ممکن است به زودی وارد مرحله بحرانی شود.

محمد نژادبا بیان اینکه امروز مهم‌ترین استراتژی در کشور ما صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، ادامه داد: تنها راه دولت برای رفع ناترازی برق در کشور اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی این الگو است چون در شرایط فعلی توان تولید بیشتر نداریم، با این وجود هیچ‌کس به اصلاح الگوی مصرف توجهی ندارد.

هرچند دولت مدعی است که متوسط راندمان نیروگاهی در صنعت برق امروز به۳۹.۵درصد رسیده اما کم نیستند نیروگاه هایی که همچنان با بهره وری پایین و کمتر از ۲۰ درصد مشغول به فعالیت هستند

رییس کمیته برق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تولید منابع انرژی در کشور ما محدود است و در شرایط فعلی بیشتر واحدهای تولیدی انرژی در کشور ما عمر خود را کرده‌اند و به سمت ناکارآمدی و فرسایش می‌روند. برای احیای واحدهای تولید انرژی حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است، اما ما در شرایط تحریم سرمایه‌گذاری خارجی نداریم. منابع داخلی هم در شرایط فعلی در اختیار نیست و در نتیجه صنعت انرژی در کشور رو به فرسایش است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به فرسودگی برخی از نیروگاه ها در کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما در حوزه بهره وری و افزایش راندمان نیروگاه ها خیلی موفق نبودیم. هرچند که دولت مدعی است که متوسط راندمان نیروگاهی در صنعت برق امروز به۳۹.۵درصد رسیده اما کم نیستند نیروگاه هایی که همچنان با بهره وری پایین و کمتر از ۲۰ درصد مشغول به فعالیت هستند.

او معتقد است که با توجه به ناترازی که در صنعت برق وجود دارد و مشکلات موجود در تامین انرژی افزایش راندمان نیروگاهی دیگر یک تکلیف قانونی است. بر همین اساس راندمان نیروگاه هایی که به تازگی احداث می شوند نباید کمتر از ۵۵ درصد باشد. هرچند که رسیدن به این میزان از بهره وری و راندمان سخت است اما با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ناچار هستیم به این سمت حرکت کنیم.

کد خبر: ۲۲۰٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha