۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸
مشکلات صنایع دستی آبادان و خرمشهر با شعار رفع نمی‌شود
نماینده مردم آبادان در گفتگو با بازار:

مشکلات صنایع دستی آبادان و خرمشهر با شعار رفع نمی‌شود

آبادان- مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر با شعار رفع نمی‌شود و باید برای هنرمندان اقدامی عملی صورت گیرد.

سیدمحمد مولوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مواردی هستند که همواره در این خصوص پیگیری‌های بسیاری کرده‌ام تا شاهد توسعه باشیم.

وی افزود: تیرماه سال گذشته بعد از دعوتی که از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتم وی به آبادان سفر کرد و از نزدیک ظرفیت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازارچه صنایع دستی آبادان گفت: مدتی قبل «آزیتا همتیان»، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به آبادان دعوت کردم که وی ضمن بازدید از ظرفیت‌های مشاغل خانگی بانوان، نشستی چهره به چهره با حضور بانوان کارآفرین و تولیدکنندگان در سالن غدیر فرمانداری ویژه آبادان داشت.

مولوی توضیح داد: در این نشست برخی از فعالان و کارآفرینان حوزه صنایع دستی اعلام کردند بازارچه صنایع دستی آبادان مشکل سیستم سرمایشی داشته و این موضوع فروش را تحت شعاع قرار داده است که در همان جلسه فورا پیگیری کردم و کولر تامین شد.

وی ادامه داد: مشکلات بازارچه صنایع دستی را به صورت کامل پیگیری کردم و به مدیر این بازارچه که خود از تلاشگران صنایع دستی است اعلام شد سایر مشکلات نیز در سریع‌ترین زمان ممکن رفع می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر با شعار رفع نمی‌شود و باید برای هنرمندان عزیز اقدامی عملی صورت گیرد.

مولوی خاطرنشان کرد: هم اکنون ارتباط خوبی با فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارم و مشکلات این سه حوزه را در سطح وزارت، استان و شهرستان پیگیری کرده‌ام که در این بین برخی مشکلات به دلیل اینکه پیش این مورد بررسی قرار نگرفته بودند، رفع کامل آن کمی زمان‌بَر است.

وی اضافه کرد: امروز مطالبه فعالان صنایع دستی باید ایجاد پایگاه صادرات صنایع دستی باشد ولی به دلیل کم توجهی به این صنعت، مطالبات ابتدایی که همان بازارچه است همچنان با چالش مواجه است.

عضو کمیته دوستی پارلمانی ایران و قطر اظهار کرد: حضور شرکت تعاونی حامیان در آبادان به منظور خرید تضمینی تولیدات صنایع دستی هنرمندان، ایجاد پایانه صادرات صنایع دستی، مساعدت برای اجرای طرح یکپارچه‌سازی فضای موزه آبادان و احیای فضای محیطی، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند و تشکیل «دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت» در منطقه آزاد اروند برخی از مواردی است که از طریق وزارت میراث فرهنکی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری کردم.

مولوی با اشاره به فعالیت‌های هنرمندان صنایع دستی، گفت: بخش عظیمی از سنت‌های اصیل ما توسط هنرمندان صنایع دستی حفظ و در قالب صنایع دستی معرفی می‌شود که از این عزیزان سپاسگزارم و به عنوان نماینده مردم هر اقدامی که نیاز باشد برای توسعه فعالیت و بهبود معیشت آنان انجام خواهم داد.

وی افزود: در موضوع صادرات صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر دو راهکار را مد نظر قرار دادم؛ راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند و معرفی صنایع دستی به سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه راهکار اول بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راهکار دوم که پیشنهاد دادم، راه‌اندازی بندر آبادان-سیبه با رویکرد کلی گردشگری و صادرات بود که صادرات صنایع دستی در این خط آبی دیده شده است.

مولوی در همین خصوص اظهار کرد: دوم آبان ماه ۱۴۰۱ با پیگیری‌هایی که انجام دادم «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه وارد آبادان شد و از زیرساخت‌های بندر آبادان بازدید کرد.

وی صنایع دستی را بخشی از هویت فرهنگی شهرهای آبادان و خرمشهر قلمداد کرد و افزود: به صنایع دستی که اجداد ما با هنر دست خود درست می‌کردند افتخار می‌کنیم و در حفظ و اعتلای آن همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نایب رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید از سنین کودکی آداب و سنن ما از جمله صنایع دستی آموزش داده شود و از اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همچنین اداره آموزش و پرورش درخواست دارم در این خصوص و گردشگری کودک، برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر: ۲۲۰٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha