۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
نظارت بر خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی برخط می‌شود
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران:

نظارت بر خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی برخط می‌شود

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در راستای اجرای تبصره یک قانون بودجه، تلاش برای ایجاد امکان رصد برخط روی خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی یا همان میترینگ هستیم.

به گزارش بازار، ارسلان رحیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: خطوط انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی اگر به درستی نگهداری شوند، مانند خط لوله گچساران خواهد بود که با بیش از ۶۰ سال قدمت، مشکلی در عملکرد ندارد، اما خط ۱۶ اینچ مرکز انتقال نفت سبزا با عمر حدود ۱۶ سال به دلیل اجرای اولیه نادرست، نیاز به تعمیرات دارد که آن را انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در مقابل ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور، میزانی که نیاز به نوسازی دارد، آن قدر زیاد نیست که به درصد برسد و تنها ۱۲۵ کیلومتر است.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی در خارج از مرزهای ایران، گفت: تعداد انشعابات غیرمجاز از خطوط لوله رو به افزایش است، اما توانستیم با تغییر برخی از روش‌ها، این انشعابات را به موقع شناسایی و مانع از سرقت فرآورده شویم.

وی با بیان این که خط‌بان‌ها به طور مداوم مسیر خطوط لوله را بررسی می‌کنند، افزود: در گذشته ممکن بود پس از چند ماه برداشت، کشف و اقدام صورت گیرد، اما اکنون با روش‌های جدید در مراکز کنترل، با بررسی تغییرات فشار فرآورده در بخش‌های مختلف یک خط لوله، می‌توان به سرعت، ایجاد انشعاب غیرمجاز را تشخیص داد.

رحیمی با ذکر مثالی در این باره گفت: در خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس به سمت رفسنجان، سارقان تونل به طور ۴۰ متررا زیر زمین احداث کرده بودند که توسط خط‌بان‌ها قابل رؤیت نبود، اما در نهایت که کشف صورت گرفت، در اثر تجمع گازهای حاصل از فرآورده در طول آن تونل، چند نفر کشته شدند که به منظور مقابله با چنین حوادثی، در حال نصب تجهیزات جدید برای کشف سریعتر هستیم.

وی بیشترین تعرضات به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی را مربوط به خوزستان و بندرعباس دانست و ادامه داد: هم مرزی با کشورهای همسایه و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آن کشورها عامل این مسئله است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره کاهش ارسال خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی از طریق خطوط لوله، گفت: این خطوط ظرفیت مشخصی دارند و با توجه به نیاز کشور، مواد مختلف را انتقال می‌دهد؛ در ایام نوروز که مصارف سوخت وسایل نقلیه بالا رفته بود، مجبور به کاهش ارسال خوراک پتروشیمی‌ها شدیم.

وی تاکید کرد: برخی از خطوط لوله مانند بندر عباس حتی بالاتر از ظرفیت کار می‌کنند که برای این کار از روان کننده‌ها استفاده کردیم، اما ظرفیت خطوط محدود است؛ بعد از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خط لوله جدیدی ایجاد نشده و در تلاش برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در این بخش هستیم.

خطوط لوله باید به صورت برخط رصد شوند
این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره اجرای بند (ف) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۲ مبنی بر ایجاد سامانه رصد لحظه‌ای نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی در تمامی مراکز تولید و انتقال و توزیع، گفت: این مسئله به معنای توسعه میترینگ در صنعت نفت است که در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، این کار را آغاز کرده ایم، اما نمی‌توانیم وعده بدهیم که چه زمانی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: میترینگ به معنای رصد دقیق و برخط میزان فرآورده دریافتی در ابتدای خطوط لوله و در مسیر تا رسیدن به مقصد است و به عنوان یک دغدغه مهم تلقی می‌شود که خودمان از قبل مطالعات آن را آغاز کرده ایم.

افزایش حجم انتقال فرآورده‌های نفتی در سال گذشته
رحیمی ادامه داد: زمستان پارسال تلاش کردیم سوخت نیروگاه‌ها قطع نشود و در صورت قطع گاز در بخش خانگی نیز سوخت مایع جایگزین تامین شود امابرخی از توربین‌های مسیر خطوط لوله که گازسوز هستند، دچار قطعی گاز شدند و تلاش کردیم که به سرعت آن‌ها را با سوخت مایع راه اندازی کنیم.

وی به ساخت خطوط لوله‌های تابش، پارس و خط جدید بندرعباس اشاره کرد و گفت: خط رفسنجان به طول ۲۲۵ کیلومتر به یزد نیز ساخته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اظهار کرد: سال گذشته ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از مسیر خطوط لوله منتقل شد که از این میزان ۶۳ میلیارد لیتر فراورده نفتی و ۶۸ میلیارد لیتر نیز مربوط به نفت خام بوده؛ رقم انتقال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۸ میلیارد لیتر بود که نشان می‌دهد، انتقال از خطوط لوله در سال گذشته بیش از ۲ درصد رشد داشته است ودر سال گذشته ۳.۸ میلیارد لیتر فرآورده را به نیروگاه‌ها انتقال دادیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع ۱۳۰ میلیارد لیتر فرآورده در کشور مصرف شده که ۶۰ میلیارد لیتر آن توسط خط لوله منتقل شده است، گفت: هزینه انتقال فراورده به نفتکش جاده پیما در هر تن کیلومتر ۷۳۸ تومان است و این رقم برای خطوط لوله ۷۹ تومان برآورد می‌شود و نشان می‌دهد با انتقال خط لوله هزینه انتقال تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات افزود: هر لیتر فراورده ۵۸۵ کیلومتر جابه‌جا می‌شود و بنابراین با استفاده از خطوط لوله، ۱.۷ میلیارد لیتر صرفه‌جویی نفتگاز معادل ۱.۲۶ میلیارد دلار انجام شده است.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha