۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد دلاری با انتقال ۶۰ میلیارد لیتر فرآورده‌های نفتی با خطوط لوله
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران:

صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد دلاری با انتقال ۶۰ میلیارد لیتر فرآورده‌های نفتی با خطوط لوله

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران گفت: انتقال ۶۰ میلیارد لیتر فرآورده‌های نفتی با خطوط لوله ۱.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران طی نشست خبری در جمع خبرنگاران به ساخت خطوط لوله‌های تابش، پارس و خط جدید بندرعباس اشاره کرد و گفت: خط رفسنجان به طول ۲۲۵ کیلومتر به یزد نیز ساخته خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از مسیر خطوط لوله منتقل شد که از این میزان ۶۳ میلیارد لیتر فراورده نفتی و ۶۸ میلیارد لیتر نیز مربوط به نفت خام بوده است.

رحیمی ادامه داد: رقم انتقال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۸ میلیارد لیتر بود که نشان می‌دهد انتقال از خطوط لوله در سال گذشته بیش از ۲ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران، در سال گذشته ۳.۸ میلیارد لیتر فرآورده را به نیروگاه‌ها انتقال دادیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع ۱۳۰ میلیارد لیتر فرآورده در کشور مصرف شده که ۶۰ میلیارد لیتر آن توسط خط لوله منتقل شده است، گفت: هزینه انتقال فراورده به نفتکش جاده پیما در هر تن کیلومتر ۷۳۸ تومان است و این رقم برای خطوط لوله ۷۹ تومان برآورد می‌شود و نشان می‌دهد با انتقال خط لوله هزینه انتقال تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات افزود: هر لیتر فراورده ۵۸۵ کیلومتر جابه‌جا می‌شود و بنابراین با استفاده از خطوط لوله، ۱.۷ میلیارد لیتر صرفه‌جویی نفتگاز معادل ۱.۲۶ میلیارد دلار انجام شده است.

او همچنین با بیان اینکه خطوط انتقال با حداکثر ظرفیت خود در حال کار هستند، ادامه داد: سال گذشته ۳.۸ میلیارد لیتر نفت گاز و نفت سفید به نیروگاه ها انتقال داده شده است.

افزایش قیمت انرژی انشعابات غیرمجاز را بیشتر کرد

در خصوص میزان سرقت و انشعاب غیر مجاز از خطوط لوله، اظهار کرد: متاسفانه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تعداد انشعابات غیرمجاز رو به افزایش است اما با حساسیت‌هایی که ایجاد شد توانستیم کنترل را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه با تغییر در پارامترهای عملیاتی و نصب تجهیزات توانستیم ساز و کاری را لحاظ کنیم تا در زمانی کوتاه کوچکترین تغییر را متوجه شویم، افزود: در حال حاضر قبل از برداشت، کشف انجام می‌شود در حالی که در گذشته این موضوع فرایند طولانی داشت و حتی ممکن بود پس از چند ماه برداشت، کشف و اقدام صورت بگیرد.

رحیمی با بیان اینکه خط‌بان ها اقداماتی را انجام می‌دهند اما ممکن است شاهد اقداماتی باشیم که از چشم این افراد دور باشد، گفت: در خط لوله ٢٦ اینج بندرعباس به سمت رفسنجان سارقان تونلی را احداث کرده بودند که این موضوع از چشم دیدیان ها دور بود اما در نهایت کشف صورت گرفت. اکنون اما روند حساسیت و کشف با نصب تحهیزات افزایش یافته‌است.

وی با اشاره به آمار میزان سرقت، گفت: بیشترین میزان سرقت در خوزستان، بندعباس و خلیج فارس به دلیل هم مرزی با کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۷ مورد انشعاب غیرمجاز داشتیم و امسال تاکنون ۶، ۷ مورد سرقت داشتیم.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه میزان برداشت‌ها ناچیز است، خاطرنشان کرد: با حساسیت‌های ایجاد شده و تغییر پارامترهای عملیاتی و فشار با کوچکترین تغییرات در برداشت کشف می‌شود. مثلا در خط بندرعباس به رفسنجان با حفر تونل ۴۰ متری به خط رسیدند و انشعاب زدند و شروع به برداشت کردند.

۹۵ درصد تجهیزات داخلی است

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در خصوص نوسازی خطوط لوله، گفت: باید برنامه ریزی در این راستا صورت بگیرد و این مساله در خطوط مختلف متفاوت است.

رحیمی با بیان اینکه خطوطی که در حال انتقال فراورده های نفتی و نفت خام هستند اگر به خوبی نگهداری شوند مانتد خط دوله گچساران که بیش از ٦٠ سال از عمر آن میگذرد نیاز به نوسازی ندارد.

وی افزود: اگر تعمیرات به صورت مقطعی انجام شود مشکلی در این حوزه نداریم در مجموع در مقابل ١٤ هزار کیلومتر میزان نوسازی عدد بالایی نیست.

رحیمی همچنین گفت: حدود ۹۵ درصد تجهیزات مصرفی در این صنعت داخلی بوده و تنها ۵ درصد آن از محل واردات تامین می شود.

به گفته او، واردات بخشی از تجهیزات مصرفی در این صنعت به دلیل عدم توانایی در ساخت آن نیست. بلکه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی تولید آن است.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha