۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
آدرس غلط دولت برای کنترل بازار مسکن | «لایحه مالیات بر معاملات مکرر» راهی که به ترکستان می‌رود
بازار بررسی می کند؛

آدرس غلط دولت برای کنترل بازار مسکن | «لایحه مالیات بر معاملات مکرر» راهی که به ترکستان می‌رود

گرگان- دولت درحالی برای مقابله با دلالی و سوداگری و مدیریت قیمت در بازار مسکن لایحه مالیات بر معاملات مکرر را مطرح کرده که انبوه‌سازان این طرح نه تنها راهگشا نیست که به افزایش قیمت مسکن دامن خواهد زد.

الهام رئوفی فر؛ بازار: قیمت مسکن که رشد صعودی را در سال های اخیر تجربه می کرد ظرف یک سال گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. نظرات متفاوتی در این رابطه وجود دارد برخی علت این شرایط را افزایش نرخ ارز و عده ای با غیرواقعی خواندن قیمت مسکن آن را تورم کاذب می دانند.

از آنجاییکه افزایش قیمت مسکن منجر به گرانی اجاره بهای خانه می شود دولت برای کنترل این شرایط دست به اقداماتی نظیر لایه مالیات بر معاملات مکرر زده که مطابق آن اگر فردی ملکی را خرید و در مدت کمتر از یک سال آن را بفروشد، باید ۶۰ درصد سود حالل از این معامله را مالیات بدهد.

این لایحه مورد انتقاد انبوه سازان و کارشناسان حوزه مسکن است چراکه آنها معتقدند این تصمیم دولت که با هدف مقابله با سوداگری دلالان و فرصت طلبان مطرح شده، نه تنها به کنترل قیمت مسکن در بازار کمکی نخواهد کرد بلکه هزینه را برای خریداران افزایش خواهد داد.

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان و بنگاه های اقتصادی همواره از تصمیمات شتابزده و فاقد کارشناسی دولت دو دوره های مختلف انتقاد می کنند. به نظر انبوه سازان لایحه مالیات بر معاملات مکرر هم در زمره چنین تصمیماتی است.

نسخه‌های یک‌شبه جواب نمی‌دهد

یک پژوهشگر حوزه مسکن با بیان این‌که نسخه‌های یک‌شبه برای بازار مسکن جواب نمی‌دهد، به خبرنگار بازار می گوید: طرح مالیات بر معاملات مکرر نه تنها کمکی به کاهش قیمت در بازار مسکن نمی کند بلکه التهاب آن را به مراتب بیشتر خواهد کرد.

طرح مالیات بر معاملات مکرر نه تنها کمکی به کاهش قیمت در بازار مسکن نمی کند بلکه التهاب آن را به مراتب بیشتر خواهد کرد

معین مالیات معتقد است: دولت باید با کمک به افزایش ساخت مسکن و کاهش قیمت نهایی ساخت، شرایط فعلی را سامان بدهد.

به باور این کارشناس حوزه مسکن، عرضه زمین و مصالح یارانه دار به سازندگان در قالب طرح نهضت ملی مسکن می تواند بسیار کمک کننده بازار مسکن باشد.

اخذ مالیات از معاملات مکرر اشتباه است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان پرداخت مالیات به دولت را امری طبیعی می داند و به خبرنگار بازار می گوید: با اینحال طرح موضوعاتی مانند عایدی بر سرمایه و مالیات بر معاملات مکرر به گمراه بردن سیاستگذاری اصلی در اقتصاد کلان کشور است.

فرشید پورحاجت با بیان اینکه ما امروز متاسفانه گریبانگیر مشکلاتی به دلیل سیاستگذاری های اشتباه هستیم، می افزاید: از سال ۹۵ فضای کسب و کار برای بخش خصوصی مساعد نیست.

این فعال حوزه صنعت ساختمان معتقد است: طرح مالیات بر خانه های خالی با هدف کنترل بازار توهمی بیش نیست چراکه امروز اجاره نشینی به یغما رفته و مدیران ناکارآمد به دنبال این هستند تا تحت عناوینی مانند مالیات برخانه های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و معاملات مکرر اعمال کنند.

او اضافه می کند: مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی که نرخ تورم آنها کمتر از پنج درصد است منطقی است نه برای کشور ما که شاهد تورم ۵۰ درصدی هستیم.

پورحاجت با بیان اینکه در ۴۵ روز ابتدایی سال جاری حدود ۲۰ درصد تورم را تجربه کردیم، می افزاید: دولت می خواهد جور ناکارآمدی خودش را در سیاست های کلان اقتصادی به دوش مردم بگذارد که اسم این را مالیات بر عایدی سرمایه گذاشته است.

آدرس غلط دولت برای کنترل بازار مسکن | «لایحه مالیات بر معاملات مکرر» راهی که به ترکستان می‌رود

مالیات به تورم دامن می‌زند

در همین رابطه دبیر انجمن انبوه سازان قزوین با بیان اینکه تمامی این راه حل ها موقت و شوخی با بازار مسکن است به خبرنگار بازار، می گوید: لایحه مالیات بر معاملات مکرر نه تنها راهکاری برای مقابله با افزایش قیمت مسکن نیست بلکه به گرانی هم دامن خواهد زد.

وحید مازندرانی زاده معتقد است: لایحه مالیات بر معاملات مکرر نه تنها راهگشا در کاهش قیمت مسکن نیست بلکه به عنوان نسخه ای موقتی برای کنترل قیمت بازار مسکن عمل می کند.

تجربه در بازار مسکن نشان داده که هیچ یک از راه‌حل‌هایی نظیر مالیات بر معاملات مکرر تاثیرگذار بر کنترل قیمت مسکن نیست

وی ادامه می دهد: تجربه در بازار مسکن نشان داده که هیچ یک از راه‌حل‌هایی نظیر مالیات بر معاملات مکرر تاثیرگذار بر کنترل قیمت مسکن نیست.

این فعال حوزه ساختمان می افزاید: در چنین شرایطی مالک میزان مبلغ مالیات را بر قیمت مسکن محاسبه می کند که باز هم در نهایت این مصرف کننده است که آسیب می بیند.

در چند سال اخیر بخش خصوصی با هر ادبیاتی تصمیمات اورژانسی دولت در حوزه اقتصاد را مورد انتقاد قرار داده و خواستار مشورت با بخش خصوصی و تولیدکنندگان برای تصمیم گیری در این بخش شده است. فعالان اقتصادی همواره معتقدند که دولت باید تفاوتی بین این بنگاه های اقتصادی واقعی با دلالان قائل شود این نکته است که یکی از فعالان حوزه ساختمان هم به آن تاکید دارد.

لایحه بازنگری شود

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو به خبرنگار بازار با تاکید بر این نکته که لایحه مالیات بر معاملات مکرر باید بازنگری شود، می گوید: مرزهای بین سوداگران، انبوه سازان و توسعه گران واقعی ساختمان باید تبیین شود.

هرچند عده‌ای به قصد سوداگری اقدام به خرید و فروش مسکن می‌کنند اما نباید تصمیماتی که برای مقابله با این افراد گرفته می‌شود منجر به آسیب به انبوه سازان شود

سید محمد مرتضوی می‌افزاید: هرچند عده‌ای به قصد سوداگری اقدام به خرید و فروش مسکن می کنند اما نباید تصمیماتی که برای مقابله با این افراد گرفته می شود منجر به آسیب به انبوه سازان شود.

وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی محدودیت هایی در حوزه تامین منابع مالی برای انبوه سازان وجود دارد بر این اساس آنها در اغلب با مصالح فروشان تهاتر می کنند که لایحه اخیر این روند را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان معتقد است: درصورت تصویب این لایحه، رویکردی در بازار به وجود خواهد آمد که به جای ممانعت از سواستفاده به احتکار دامن زده شود چراکه منافع سوداگران در این است.

با لایحه موافقم

با وجود انتقاد انبوه سازان و کارشناسان حوزه مسکن، یک فعال حوزه ساختمان معتقد است لایحه مالیات بر معاملات مکرر اقدام خوبی است مشروط بر آنکه به این لایحه به درستی عمل شود.

عضو علی البدل هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان به خبرنگار بازار، می گوید: سالهاست که مسئولیت سرمایه گذاری و زحمات ساخت مسکن با انبوه‌سازان است اما سود حاصل از این تجارت عاید دلالان می‌شود.

عسگر صداقتی با بیان اینکه لایحه مالیات بر معاملات مکرر اقدام خوبی از سوی دولت بوده، می افزاید: مشروط بر آنکه به این لایحه به درستی عمل شود و مواردی به آن اضافه نشود که در نهایت منجر به دلالی و سوداگری شود.

با توجه به آسیب هایی که ممکن است تصویب این لایحه به بازار مسکن وارد کند به نظر می رسد که دولت باید در این زمینه تجدید نظر کرده و راهکار دیگری برای مقابله با سوداگری مدیریت قیمت بازار در نظر بگیرد.

کد خبر: ۲۲۰٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha