۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
«تیسا» و «گیلانه» دو بذر پیشنهادی برای کشت شالی | خشکه کاری تنها گزینه است
رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی گلستان مطرح کرد؛

«تیسا» و «گیلانه» دو بذر پیشنهادی برای کشت شالی | خشکه کاری تنها گزینه است

گرگان- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از عرضه دو بذر «تیسا» و «گیلانه» برای کشت خشکه کاری شالی در استان خبرداد و گفت: این دو رقم مقاوم به آفت و زودبازده هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا صابری صبح سه شنبه در نشست خبری با رسانه های استان، اظهار کرد: از آنجاییکه کشت شالی برای تامین معیشت کشاورزان به صرفه است پیشنهاد می شود تا زارعان شالی را به صورت خشکه‌کاری کشت کنند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان افزود: برنجکاران استان می‌توانند از ارقام در اختیار از جمله دم‌سیاه، ندا، فجر و نعمت برای خشکه‌کاری استفاده کنند.

وی یادآور شد: اکنون ارقام تیسا و گیلانه با ویژگی مقاومت به کم آبی و آفت و کاهش زمان تولید محصول با ۱۰۷ روز و راندمان تولید چهار تن در هرهکتار ولید می شود.

وی با بیان اینکه گلستان از چند سال قبل با پدیده خشکسالی مواجه شده، اضافه کرد: ضرورت دارد که کشت محصولات آب‌بر به ویژه برنج با گسترش طرح‌های خشکه‌کاری مدیریت شود.

به گفته رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در سال زراعی قبل ۶۹ هزار هکتار از زمین‌های گلستان به زیر کشت برنج به صورت غرقابی رفته بود که امیدواریم این رقم امسال کمتر باشد.

تابستان زمان خوبی برای شالیکاری نیست

در ادامه این جلسه عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه از ۳۰ سال پیش هشدارهای لازم را برای شالیکاری داده ایم، گفت: با توجه به شرایط کم آبی و بحران خشکسالی در گلستان شالیکاری جایی برای کشت در فصل تابستانه ندارد.

علیرضا کیانی اظهارکرد: برای کشت شالی چند مسئله از جمله فنی، معیشت مردم و سیاست گذاری مطرح است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: بر اساس آمار کشت شالی بین ۱۳ الی ۱۴ هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف می‌کند.

وی بیان کرد: ما از ۳۰ سال پیش هشدارهای لازم را داده‌ایم و هم اکنون باید امامان جمعه و جماعت در این زمینه ورود کنند.

کیانی در خاتمه یادآور شد: بیش از ۵۰ درصد از منابع زیرزمینی مختص برنج بوده لذا با توجه به اینکه این گیاه بیش از ۸۳ درصد منابع آبی را استفاده می‌کند هیچ جایگاهی در کشت تابستانه ندارد.

کد خبر: ۲۱۹٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ک.م IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      خودِ بنیاد مستعضفان و سازمان املاک،...زمین های شالیزار دارند. اینا این دو نوع بذر برنج را که بدون آب کشت میشه و نیازی به آب فراوان ندارند،این دو بذر را بکارند و به بازار عرضه کنند. کم کم مردم آشنا می شوند و اگر کیفیت خوبی داشتند،مثل برنج هاشمی شناخته خواهند شد.