۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
ثبت نام مفت، ماشین مفت! / شانس برنده شدن در قرعه کشی کمتر از یک درصد
افزایش چند برابری بعد از برداشته شدن شرط واریز

ثبت نام مفت، ماشین مفت! / شانس برنده شدن در قرعه کشی کمتر از یک درصد

تا حالا حدود ۶ میلیون نفر در طرح فروش فوری ۴۵ هزار دستگاه خودرو ثبت نام کرده‌اند. با این اوصاف شانس مصرف‌کنندگان واقعی برای برنده شده در قرعه کشی حدود ۰.۷۵ درصد است. فعالان بازار می‌گویند: این حجم از تقاضا از جذابیت بازار خودرو برای سوداگران حکایت می‌کند.

بازار؛ گروه حمل و نقل: برداشته شدن شرط واریز ۵۰ درصد مبلغ در ثبت‌نام اولیه (پیش از قرعه‌کشی) تعداد ثبت نام کنندگان خودرو را چند برابر کرده است. حالا حتی مشتریانی هم که مبلغ کافی برای ثبت‌نام اولیه را نداشته اند می‌خواهند تا شانس خود را برای ثبت نام خودرو و برخورداری از رانت ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی خودرو امتحان کنند.

هرچند که خودروسازان می‌گویند که تا پایان ثبت نام هیچ آماری از تعداد متقاضیان خرید خودرو اعلام نخواهند کردند، اما یک منبع آگاه در اینباره به بازار می‌گوید: تعداد ثبت نام کنندگان بعد از دستور وزیر صمت در این رابطه قابل قیاس با روزهای ابتدایی نیست. افزایش تقاضا به قدری است که گفته می‌شود تعداد ثبت نام کنندگان از مرز ۵ میلیون نفر هم گذر کرده است. همچنین فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو هم دیروز از ثبت‌نام بیش از ۳ میلیون نفر برای در طرح فورش فوری ۱۵ هزار دستگاه خودرو این گروه خودروسازی خبر داده است. این در حالی است که بر اساس آنچه متولی جدید تولید و تجارت اعلام کرده ثبت نام تا ۱۴ خرداد ادامه خواهد داشت و هنوز ۲ روز دیگر به پایان این فرصت باقی مانده است.

اختلاف شدید کارخانه و بازار در سال‌های گذشته موجب شکل گیری رانت و امضاهای طلایی شده است. خودروهای پلاک نشده‌ای که در هفته‌های گذشته در انبارها کشف می‌شد، به خوبی نشان می‌دهد که چه فساد گسترده‌ای در این صنعت وجود دارد

دلال‌ها هم که در ابتدا گمان می‌کردند دستشان برای خرید خودرو بسته شده، حالا دست به کار شده با کد ملی دوستان و آَشنایان در حال ثبت نام هستند و پیشنهادهای میلیونی را برای اجاره کد ملی به افراد می‌دهند. هرچند که سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل نسبت به این اتفاق اظهار بی اطلاعی کرده و به بازار می‌گوید تا کنون چیزی در این رابطه نشنیده است اما معتقد است که همیشه راه برای دور زدن قانون وجود دارد.

به گفته او، تنها راهی که می‌توان جلو فساد و رانت در بازار خودرو را بگیرد کاهش اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار است. این فعال بازار ادامه داد: با وجود کنترل‌های شدیدی که توسط دولت صورت گرفته بازهم قیمت درب کارخانه و بازار در کمترین حالت ۳۰ میلیون تومان اختلاف دارد، بماند که این تفاوت در برخی از خودروهای کم تیراژ به بالای ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

موتمنی بیان اینکه وضعیت قیمت در بازار ارتباط مستقیمی با میزان عرضه دارد، گفت:  مشتری در بازار نبود اما دلال‌ها و سوداگران برای کسب سود با برهم ریختن جو بازار و ارائه اطلاعات نادرست قیمت‌ها را بالا بردند و اکنون بازار خودرو تشنه تر از همیشه  شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌داران خودرو: با وجود کنترل‌های شدیدی که توسط دولت صورت گرفته بازهم قیمت درب کارخانه و بازار در کمترین حالت ۳۰ میلیون تومان اختلاف دارد، بماند که این تفاوت در برخی از خودروهای کم تیراژ به بالای ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد

شانس ۰.۷۵ درصدی متقاضیان واقعی خرید خودرو

 این روزها اخبار متعددی به نقل از منابع آگاه روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. از برداشته شدن شرط داشتن سند جاری گرفته تا ثبت نام ۵ میلیون نفر در این طرح. هر چند که تعداد ثبت‌نام از طرف مسئولان خودروسازی تایید نشده اما اگر گفته‌های دیروز مدیرعامل ایران خودرو را ملاک قرار دهیم، این حجم از تقاضا خیلی دور از تصور نمی‌تواند باشد. به گفته فرشاد مقیمی تا دیروز بیش از ۳ میلیون نفر برای فروش فوق العاده ایران خودرو ثبت نام کرده‌اند. اگر تعداد متقاضیان خرید ماشین‌های دیگر گروه خودروسازی(سایپا) را همین مقدار فرض کنیم، می‌توان شانس هر فرد به صورت میانگین برای برنده شدن در قرعه کشی ۴۵  هزار دستگاه تقریبا ۰.۷۵ درصد است. البته با توجه به اینکه گفته می‌شود بیش از نیمی از ثبت‌نام‌ کنندگان متقاضی خرید خودرو پارس تییوفایو هستند، این شانس برای این افراد بسیار کمتر از اینها خواهد بود.

با توجه به اینکه تاکنون حدود ۶ میلیون نفر برای در طرح فروش فوری ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توان شانس هر فرد به صورت میانگین برای برنده شدن در قرعه کشی ۴۵  هزار دستگاه تقریبا ۰.۷۵ درصد است

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به بازار می‌گوید: با توجه به افت شدید قدرت خرید خانوار، خودرو دیگر جز کالاهای اساسی خانوار محسوب نمی‌شود و بیشتر افرادی که به سراغ پیش خرید خودرو می‌روند، سرمایه گذاران بازار خودرو هستند.

او با بیان اینکه در بهترین شرایط نیاز واقعی بازار خودرو نمی تواند بیش از یک میلیون دستگاه باشد، ادامه داد: وقتی گفته می‌شود که حدود ۵ میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند، یعنی با وجود همه شرایط قید شده برای حذف دلالی از بازار، همچنان تقاضای سوداگری در بازار وجود داشته و خودرو همچنان یک کالای سرمایه ای تلقی می‌شود.

زاوه کارشناس صنعت خودرو: نیاز فعلی بازار کمتر از یک میلیون است. اما وقتی گفته می‌شود که حدود ۵ میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند، یعنی همچنان تقاضای سوداگری در بازار وجود داشته و خودرو یک کالای سرمایه ای تلقی می‌شود

امضاهای طلایی در صنعت خودروسازی

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم که به نوعی این گفته‌ها را تایید می‌کند، گفت:   کدام کسب و کار می‌تواند در یک سال ۱.۵ تا ۳  برابر سرمایه اولیه، سود نصیب سرمایه گذار خود ‌کند در حال حاضر پرایدی که حدود ۴۲ میلیون تومان قیمت دارد در بازار آزاد ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. در واقع کسی که در سال گذشته با ۲۰ میلیون سرمایه یک خودرو پیش خرید کرده بعد از تکمیل وجه حدود ۳۰ میلیون تومان سود کرده است.  

 به باور این فعال بازار، اختلاف شدید کارخانه و بازار در سال‌های گذشته موجب شکل گیری رانت و امضاهای طلایی شده است. خودروهای پلاک نشده‌ای که در هفته‌های گذشته در انبارها کشف می‌شد، به خوبی نشان می‌دهد که چه فساد گسترده‌ای در این صنعت وجود دارد.

موتمنی با اشاره به روش‌های متعدد دور زدن قانون، می‌گوید: تعداد صاحبان گواهینامه در بسیاری از خانواده‌های بیش از یک نفر است. این خانواده‌ها می‌توانند به نام عضوی از خانواده که خودرویی به نام او نیست، ثبت نام کنند. اما از آنجایی‌ که قرار است سند خودرو یک سال در رهن خودروسازان باشد، می‌تواند خودروی قبلی خود را فروخته و از خودروی جدید استفاده کنند. بر همین اساس پیش بینی می‌شود که عرضه خودروهای دست دوم در ماه‌های آینده بیشتر شود.

کد خبر: ۲۱٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha