۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
توانمندسازی نیروی انسانی و واحدهای اقتصادی باید در اولویت دولت قرار گیرد
در افتتاحیه چهارمین رویداد مشاوره به کسب‌وکار اعلام شد

توانمندسازی نیروی انسانی و واحدهای اقتصادی باید در اولویت دولت قرار گیرد

توانمندسازی کسب‌وکارها و همراه کردن آنها با تحولات فناورانه که در سطح دنیا شاهد آن هستیم، محور اصلی رویداد مشاوره به کسب‌وکار است که از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مراسم افتتاح چهارمین رویداد مشاوره به کسب‌وکار یا محوریت معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران برگزار شد. قرار است این رویداد در چارچوب کارگروه‌های تخصصی از زوایای مختلف به ارائه مشورت‌های کارساز به کسب‌وکارهای مختلف بپردازد.

در مراسم افتتاحیه، علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران هدف از برگزاری این رویداد را توانمندسازی کسب‌وکارها عنوان کرد و گفت: شبکه‌سازی بین کسب‌وکارها که بخش قابل توجهی از آنها اعضای اتاق ایران هستند از اهدافی است که دنبال می‌شود تا به کمک آن بتوانیم طبق آنچه در قانون آمده است، مشاوران شایسته‌ای برای قوای سه‌گانه باشیم.

او در ادامه به سرعت رشد تحولات فناورانه در کنار توجه ویژه و حوزه خدمات اشاره کرد و افزود: در محیط کسب‌وکار دنیا شاهد تحولات چشمگیری هستیم و لازم است در ایران نیز هم‌راستا با این تغییرات حرکت کنیم. در این بین شاهد تاثیرات هوش مصنوعی بر محیط و ساختار بازارها هستیم و این مسائل باید از سوی مشاوران کسب‌وکار مورد توجه باشد.

به اعتقاد چاغروند یکی از اصول بقا، رشد و تعالی سازمان‌ها، تمرکز بر تحولات فناورانه است و باید به سمت اقتصاد هوشمند و دیجیتال حرکت کنیم. در این مسیر لازم است، حکمرانی دیجیتال، تقویت تاب‌آوری دیجیتال و حرکت به سمت ساختارها و فرآیندهای داده‌محور را پایه فعالیت‌های خود در شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار دهیم.

نیروی انسانی ماهر، سرمایه است
در ادامه غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، سرمایه اصلی هر کشوری را نیروی انسانی دانست و متناسب با آن آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی را موضوع بسیار مهمی عنوان کرد که باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های دولت‌ها قرار گیرد.

او تصریح کرد: در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای این مهم را ملاک عمل قرار دادیم و سعی می‌کنیم زمینه را با حمایت بخش خصوصی برای انتقال به‌روز مهارت‌ها، فراهم کنیم. از طرفی آموزش‌های مهارتی هیچ‌گاه پایان پیدا نمی‌کند و هر فردی برای به‌روز نگه‌داشتن مهارت‌های خود باید مدام در دوره‌های آموزشی حضور یابد.

به اعتقاد حسینی‌نیا هر واحد تولیدی با نیروی ماهر خود معنا پیدا می‌کند و بدون آن تنها مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و آهن‌آلات سخت است.

ورود دنیای مشاوره به عرصه دیجیتال
آذر صائمیان، نایب‌رئیس کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران نیز ضمن نگاهی به دستاوردهای کانون طی سال‌های اخیر، از آغاز به فعالیت فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار ایران خبر داد.

بر اساس اظهارات او دنیای مشاوره در حال تغییر است و باید خود را با مبانی بنیادی این تحولات تجهیز کنیم. دنیای مشاوره وارد عرصه دیجیتال شده و در نتیجه، ورود به این حوزه برای مشاوران یک اختیار نبوده بلکه یک ضرورت است و در این رابطه بیش از هر چیز به فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

ارائه خدمات مشاوره در درگاه ملی مجوزها در حال پیگیری است
امیر سیاح، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد در ابتدای سخنان خود به حقوق هر فردی که قصد حضور در هر کسب‌وکاری دارد اشاره و تصریح کرد: سعی شده این حقوق در درگاه ملی مجوزها پاسخ داده شود. به این ترتیب که از زمان درخواست مجوز تا انتهای مسیر با متقاضی همراه است.

او هدف از سیستمی کردن این فرآیند را تسهیل، شفافیت و از بین بردن رویه‌های زائد برای شروع یک کسب‌وکار عنوان کرد.

سیاح طراحی فضای مشاوره به کسب‌وکارها و تالارهای گفت‌وگو در این درگاه را یک پروژه در دست اجرا دانست و گفت: به دنبال آن هستیم که محیطی شکل بگیرد تا هر فردی پیش از ورود به فعالیت موردنظر، اطلاعات لازم را دریافت کند و حتی امکان گفت‌وگو با فعالان آن بخش را داشته باشد.

محیط مشاوره به کسب‌وکار باید حرفه‌ای و نظام‌مند شود
امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در قدم اول مسئولیت یک مشاور را در حد یک پزشک دانست که باید توسط مرجعی و طبق شاخص‌های دقیقی رتبه‌بندی و شناسایی شوند تا این محیط مهم و اثرگذار تقویت شود.

او تصریح کرد: طی مذاکراتی که با اتاق ایران انجام شد به این توافق رسیدیم تا فرآیند رتبه‌بندی مشاوران کسب‌وکار توسط بخش خصوصی انجام شود و به کمک مشاوران حرفه‌ای و شناخته شده، محیط کسب‌وکار خود را ارتقا دهیم.

اتاق‌های سه‌گانه در مشورت‌دهی به سه قوه تعارف را کنار بگذارند
جعفر مرعشی، بنیان‌گذار کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران از اتاق‌های سه‌گانه به عنوان مشاوران سه قوه یاد کرد که در این جایگاه دارای اقتدار هستند و در چارچوب قانون باید پیشنهادهای کارشناسی خود را در اختیار هر سه قوه قرار دهند.

او تاکید کرد: اقتصاد امروز ایران به چاره بنیادین نیاز دارد و باید تعارفات را کنار گذاشته و قوانین را بازنگری کنیم. در شرایط کنونی راهی جز این نداریم که عقلانیت را ملاک عمل قرار دهیم و تغییرات پایه‌ای را در روند حرکت اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

کد خبر: ۲۱۹٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha