۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
عمان می تواند بار دیگر میانجی مذاکرات هسته ای باشد| توافق موقت باید راهی به احیای کامل برجام بگشاید
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

عمان می تواند بار دیگر میانجی مذاکرات هسته ای باشد| توافق موقت باید راهی به احیای کامل برجام بگشاید

«مارک فینو» معتقد است عمان نقش مهمی در میانجیگری بین ایران و ایالات متحده در دوران اوباما ایفا کرد و از اعتماد هر دو طرف برخوردار است و پتانسیل واقعی ارائه راه حل های مصالحه را دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در سفر اخیر خود به عمان از دریافت ایده‌هایی درباره احیای برجام خبر داد و از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این خصوص تشکر کرد. جزئیاتی از این پیشنهادات منتشر نشده است. از سوی دیگر سلطان عمان قرار است سفری به ایران داشته باشد.

همچنین رسانه های غربی از پیشنهاد امریکا در خصوص توافق موقت خبر داده بودند که ایران هر گونه توافق موقت درباره مذاکرات احیای برجام را رد کرد.

همچنین در جدیدترین تحول، آژانس بین المللی انرژی اتمی دوربینهای جدید که در سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس مورد تفاهم ایران و آژانس قرار گرفته بود را در برخی سایتهای هسته ای مورد توافق با ایران نصب کرده است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه می آید. «فینو» در حال حاضر عضو ارشد بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به عمان از دریافت برنامه هایی برای احیای برجام خبر داد. از سوی دیگر قرار است سلطان عمان به ایران سفر کند. به نظر می رسد سفر سلطان عمان به ایران می تواند زمینه را برای آغاز مذاکرات هسته ای فراهم کند. ارزیابی شما چیست؟

عمان نقش مهمی در میانجیگری بین ایران و ایالات متحده در دوران اوباما ایفا کرد که منجر به برجام شد. از اعتماد هر دو طرف برخوردار است و پتانسیل واقعی ارائه راه حل های مصالحه را دارد. اما، البته، هر راه حلی باید برای هر دو طرف و سایر شرکای برجام قابل قبول باشد.

*جزئیات طرحی که عمان به امیرعبداللهیان اطلاع داده منتشر نمی شود. اما پیش از آن اعلام شده بود که آمریکا خواهان توافق موقت است که ایران آن را رد کرد. به نظر می رسد طرح مسقط مربوط به این پیشنهاد باشد. ارزیابی شما چیست؟

توافق موقت تنها می تواند به عنوان گامی در جهت احیای کامل برجام معنا پیدا کند. نه ایران که به دنبال حذف کامل تحریم ها است و نه ایالات متحده و اتحادیه اروپا که به دنبال پایبندی کامل ایران به تعهداتش هستند، علاقه ای به توافق موقت به عنوان جایگزینی برای برجام ندارند. آخرین توافق مصالحه با میانجیگری نماینده عالی اتحادیه اروپا قبلاً شامل مراحل متوالی برای احیای برجام بود. چنین مراحلی را می توان ابتدا در یک به اصطلاح توافق موقت مورد توافق قرار داد.

*اخیراً اعلام شد که کشورهای اروپایی با برخی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران جلسه داشته اند. به نظر شما این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یا خیر؟

اشاره به بازپس‌گیری تحریم‌های سازمان ملل بخشی از فشار بر ایران برای موافقت با احیای برجام است، اما با این فرض که روسیه و چین احتمالاً هرگونه از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل را وتو خواهند کرد، واقعاً معتبر نیست.

*برخی از تحریم های مربوط به برنامه موشکی و پهپادی ایران (بر اساس بندهای غروب آفتاب) در اکتبر امسال برداشته می شود. این موضوع تا چه اندازه می تواند طرف مقابل برجام را به آغاز گفت و گو ترغیب کند؟

این ممکن است نقش داشته باشد، اما بهتر است تلاش‌های بیشتری برای از سرگیری مذاکرات برجام قبل از اکتبر انجام شود. موضوع برنامه موشکی و پهپادی ایران را می توان به طور جداگانه و ترجیحا در چارچوب منطقه ای مورد بررسی قرار داد. با آشتی بین عربستان سعودی، سایر کشورهای خلیج فارس و ایران، این امر اکنون می تواند واقع بینانه تر به نظر برسد.

* با توجه به تحولات اخیر، آغاز مذاکرات را تا چه حد محتمل می دانید؟

بر اساس منافع متقابل ایران، آمریکا و سایر شرکای برجام، از سرگیری مذاکرات منطقی خواهد بود. اما، متأسفانه، اغلب، سیاست و رقابت قدرت‌های بزرگ بر منافع متقابل غالب است.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha