۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
برجام به لحاظ عملکردی مرده؛ ترتیبات جدید لازم است
مدیر ارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

برجام به لحاظ عملکردی مرده؛ ترتیبات جدید لازم است

«طارق رئوف» معتقد است برجام از نظر عملکردی مرده است و اکنون ترتیبات جدید لازم است.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در سفر اخیر خود به عمان از دریافت ایده‌هایی درباره احیای برجام خبر داد و از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این خصوص تشکر کرد. جزئیاتی از این پیشنهادات منتشر نشده است. از سوی دیگر سلطان عمان قرار است سفری به ایران داشته باشد.

همچنین رسانه های غربی از پیشنهاد امریکا در خصوص توافق موقت خبر داده بودند که ایران هر گونه توافق موقت درباره مذاکرات احیای برجام را رد کرد.

همچنین در جدیدترین تحول، آژانس بین المللی انرژی اتمی دوربینهای جدید که در سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس مورد تفاهم ایران و آژانس قرار گرفته بود را در برخی سایتهای هسته ای مورد توافق با ایران نصب کرده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) است.

*حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به عمان از دریافت برنامه هایی برای احیای برجام خبر داد. از سوی دیگر قرار است سلطان عمان به ایران سفر کند. به نظر می رسد سفر سلطان عمان به ایران می تواند زمینه را برای آغاز مذاکرات هسته ای فراهم کند. ارزیابی شما چیست؟

احتمالا. اما من هیچ علاقه جدی از سوی واشنگتن نمی بینم، زیرا دولت بایدن با اوکراین، مهاجرت، بحران بانکی، تورم و غیره درگیر شده است.

*جزئیات طرحی که عمان به امیرعبداللهیان اطلاع داده منتشر نمی شود. اما پیش از آن اعلام شده بود که آمریکا خواهان توافق موقت است که ایران آن را رد کرد. به نظر می رسد طرح مسقط مربوط به این پیشنهاد باشد. ارزیابی شما چیست؟

نمی‌دانم، اما طبق گزارش‌ها، ایالات متحده از ایران می‌خواهد که ابتدا فعالیت‌های هسته‌ای خود را تا محدودیت‌های برجام کاهش دهد. امری که مسلما برای ایران قابل قبول نیست. ایران نیز به نوبه خود می‌خواهد ابتدا شاهد کاهش تحریم‌های آمریکا باشد. هیچ نقطه اشتراکی برای بحث وجود ندارد.

* اخیراً اعلام شد که کشورهای اروپایی با برخی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی فعال شدن سازوکار اسنپبک علیه ایران جلسه داشته اند. به نظر شما این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یا خیر؟

اگر ایالات متحده بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت خواهان فعال کردن مکانیسم ماشه باشد، می تواند با این استدلال که طبق برجام هیچ الزامی برای مجوز شورای امنیت سازمان ملل یا قطعنامه جدید وجود ندارد، راه خود را پیدا کند. ایالات متحده می تواند آن را تحریک کند، حتی اگر ایالات متحده از برجام خارج شده باشد. در شرایط جنگ کنونی در اوکراین، اتحادیه اروپا قادر به مقاومت در برابر ایالات متحده نیست. چین و روسیه با عقب نشینی مخالفت خواهند کرد، اما ایالات متحده بر عدم نیاز به قطعنامه جدید تاکید می کند.

* برخی تحریم های مربوط به برنامه موشکی و پهپادی ایران (تحت بندهای غروب آفتاب) در اکتبر امسال برداشته می شود. این موضوع تا چه اندازه می تواند طرف مقابل برجام را به آغاز گفت و گو ترغیب کند؟

احتمالاً ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش خواهند کرد با لغو تحریم های مرتبط با مبادلات مالی مخالفت کنند یا از تعامل دولت ها با ایران در سیستم های تحویل جلوگیری کنند. این بر آغاز مجدد مذاکرات برجام تأثیری نخواهد داشت.

* با توجه به تحولات اخیر، آغاز مذاکرات را تا چه حد محتمل می دانید؟

من خوشبین نیستم. برجام از نظر عملکردی مرده است! اکنون ترتیبات جدید لازم است.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha