۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
تولید یک میلیون نهال گل محمدی با فناوری کشت بافت در سال

تولید یک میلیون نهال گل محمدی با فناوری کشت بافت در سال

یک میلیون اصله نهال گل محمدی با فناوری کشت بافت در آزمایشگاه، سالانه در مرکز بیوتکنولوژی رستگار تولید می‌شود.

به گزارش بازار، در بازدید مجری طرح گیاهان دارویی و جمعی از دست‌اندرکاران و صادرکنندگان حوزه گل محمدی از مرکز بیوتکنولوژی رستگار، رئیس این مرکز گفت: در ایران ۷۵ ژنوتیپ گل محمدی داریم که ۱۲ ژنوتیپ آن در این مرکز موجود است.

ایرج رستگار افزود: از طریق کشت بافت در این مرکز توانسته‌ایم عملکرد گل محمدی را از ۱.۲ و ۱.۸ تن در هکتار را به ۵ تا ۷ تن در هکتار برسانیم.
تولید یک میلیون نهال گل محمدی با فناوری کشت بافت در سال

وی گفت: محققان این مرکز بیوتکنولوژی تلاش می‌کنند از طریق کشت بافت، مزیت‌هایی همچون عملکرد تولید، مقاومت در برابر شوری و کم‌آبی و مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها را در نهال‌های گل محمدی بهبود ببخشند.

رستگار گفت: با بهبود این ویژگی‌ها و صفات در نهال‌های گل محمدی، امروزه کشاورزان می‌توانند نهال‌های مورد نظر و مناسب را با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز آبی انتخاب و زیر کشت ببرند.

وی انتقال تکنولوژی کشت بافت را از دیگر برنامه‌های مرکز بیوتکنولوژی رستگار برشمرد و افزود: دانش کشت بافت را به برخی از کشورها از جمله عراق و ترکمنستان و همچنین به بعضی از مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور انتقال داده‌ایم.

رئیس مرکز بیوتکنولوژی رستگار گفت: ما بزرگترین مرکز کشت بافت گل محمدی در کشور هستیم و نهال‌های تولید شده در این مرکز به همه استان‌های کشور منتقل می‌شود.

رستگار تاسیس موزه گل محمدی در سال ۱۳۹۷ را از دیگر دستاوردهای این مرکز نام برد و بر ریشه‌های تاریخی و اهمیت فرهنگی این گل در ایران تاکید کرد.

وی با بیان این که ایران سابقه صادرات گلاب به چین را در سه هزار سال پیش دارد، افزود: در مقطعی از تاریخ، ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان بزرگ گلاب به هند و چین بوده است.

یکی از رویکردهای اصلی این مرکز بیوتکنولوژی، کشت بافت گل‌های زینتی، گیاهان دارویی و پایه‌های رویشی درختان میوه دانه‌دار و هسته‌دار است.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha