۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد

توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ارتباطات و تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و بورکینافاسو، همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با کشورهای آفریقایی توسعه می‌یابد.

به گزارش بازار، سید صولت مرتضوی دوشنبه در دیدار با «سرژ پودا» وزیر بازرگانی و توسعه صنعتی، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری مردمی بورکینافاسو اظهار داشت: ایران برای توسعه روابط دیپلماتیک در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با کشورهای آفریقایی در تلاش است و از این رو تعامل با بورکینافاسو از ابعاد مختلف برای ما دارای اهمیت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بورکینافاسو با جمعیتی بالای ۶۰ درصد مسلمان کشوری مهم به شمار می‌رود. همچنین روحیه استقلال‌طلبی و عدم وابستگی از دیگر خصوصیات این کشور است.

مرتضوی با بیان این‌که همکاری در مجامع بین‌المللی برای کشورمان اهمیت دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ قدرت و استقلال مورد کینه برخی کشورهاست و فضاسازی بیگانگان ناشی از ضعف آن‌ها در مقابل ایران است.

وی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین وزارتخانه‌های کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ۲ بانک و ۱۰ هلدینگ در حوزه‌های پتروشیمی، فولاد، دارو، مس و سایر صنایع از جمله شیر و لبنیات زیر نظر این وزارتخانه است. همچنین در بخش آموزش فنی و حرفه‌ای و کمک به نیازمندان و خدمات‌رسانی به مددجویان و افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی فعال هستیم.

مرتضوی تأکید کرد: آماده تهیه پیش‌نویس همکاری‌ها بین دو کشور به صورت حضوری و سمیناری هستیم تا در آینده نزدیک شاهد گسترش همکاری‌ها و تعاملات مشترک بین ایران و بورکینافاسو باشیم.

در ادامه این نشست، «سرژ پودا» وزیر بازرگانی و توسعه صنعتی، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری مردمی بورکینافاسو با بیان این که آرزوی دیرینه ما ارتباط با ایران است، گفت: در این برنامه دوستی و استقلال دو کشور مشهود است.

وی افزود: علاقه‌مند به همکاری و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف هستیم.

پودا با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی بورکینافاسو، وزارتخانه بزرگی است، گفت: در واقع این وزارتخانه در زمینه‌های مختلف از جمله نفت فعال است، هر چند نفت خام تولید نمی‌کنیم؛ ولی برای ما مهم است. از این رو یک شرکت دولتی در زمینه نفت با ما فعالیت می‌کند اما علاقه‌مند هستیم تا مستقیم از تولید نفت ایران بهره‌مند شویم.

وزیر بازرگانی و توسعه صنعتی بورکینافاسو گفت: ما شرکت تولید ملّی پنبه داریم و صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در حوزه ماست. همچنین در حوزه کشاورزی و معادن فعال هستیم که امیدوارم این حوزه‌ها منجر به تحکیم همکاری‌ها شود.

وی همچنین بر همکاری در زمینه آموزشی و مهارتی تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، تبادل تجربیات در حوزه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و تبادل اساتید، همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، مصالح ساختمانی، معادن، حمل و نقل هوایی، ریلی و کشتیرانی، تبادل تجربیات و همکاری‌های دوجانبه در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha