۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
غفلت از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و تولیدی در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

غفلت از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و تولیدی در مازندران

ساری- زنجیره ارزش کالاها و خدمات در مازندران بسیاری بالاتر از دیگر استان‌ها است اما تاکنون نتوانسته از آن بهره مطلوبی برای توسعه داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: محصولات و خدمات مختلفی در استان مازندران تولید و عرضه می شود که توجه و تقویت آن می تواند اقتصاد مازندران را دگرگون کند و غفلت از این ظرفیت سبب شده تا مازندران نتواند به جایگاه واقعی در اقتصاد دست یابد.

تولید بیش از ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات از کشاورزی تا صنعتی و تولیدی مازندران را در جرگه استان هایی قرار می دهد که زنجیره ارزش محصولات در آن بالا است و توجه به آن منجر به تقویت زنجیره تامین و صنایع تبدیلی نیز می شود.

داشتن سه بندر فعال و فرودگاه، بهره مندی از سال ۴۷۰ کیلومتری، تولید انواع محصولات کشاورزی و آبزیان، گل و گیاه، لبنیات و غیره فرصت های بی نظیری را دز حوزه زنجیره تامین و ارزش کالا در استان ایجاد کرده است.

از سوی دیگر واقع شدن مازندران در مسیر کریدور شمال - جنوب دروازه ای تازه را به روی اقتصاد استان ایجاد کرده است.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان این که مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در مسیر کریدور شمال - جنوب ظرفیت های اقتصادی بی نظیری دارد، گفت: داشتن بنادر و فرودگاه های فعال سبب شده تا استان ظرفیت تبادلات کالا تا مرز ۱۰ میلیون تن را داشته باشد.

مازندران در تولید ۱۴ محصول رتبه برتر را دارد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار فعال شدن کارگو را از جمله زنجیره های ارزش بیان کرد و گفت: این استان رتبه اول تولیدات محصولات کشاورزی را دارد و در ۱۴ محصول استراتژیک از جمله برنج برتر است.

غفلت از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و تولیدی در مازندران

خیریان پور با عنوان این که در حال حاضر ۱۱ محصول از برنج استان تولید می شود، گفت: با حمایت مراکز دانش بنیان پیش بینی می شود این تعداد به ۲۰ محصول برسد و برای صادرات برنج نیز برنامه ریزی و مجوز آن دریافت شده است.

معاون استاندار مازندران با اشاره به رتبه اول استان در تولید مرغ گفت: در نمایشگاه توانمندی های صادراتی استان تفاهم اولیه با شرکت های خارجی و چینی برای صادرات پای مرغ از استان منعقد شده است و علاوه براین کشورهای حاشیه خزر آماده واردات محصولات استان هستند.

وی با اشاره به ارزش بالای اقتصادی خاویار، مازندران را قطب تولید خاویار بیان کرد و خواستار توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی آن در استان شد و گفت: آبزیان نیز از دیگر زنجیره های ارزش به شمار می رود و این درحالی که می توانیم بخشی از نیازمندی های کشورهای مختلف نظیر روسیه را تامین کنیم.

حوزه کشاورزی مازندران نیز ارزش آفرینی زیادی در حوزه اقتصاد دارد و رتبه اول تولید مرکبات، کیوی، برنج و ۱۴ محصول مختلف، مازندران را به استان صاحب سبک و برند در این رشته تبدیل کرده است.

مرکبات مازندران به بازار چین راه یافت

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این که مازندران رتبه اول تولید مرکبات را دارد، گفت: سال قبل مرکبات استان برای اولین بار وارد چین شد و امسال نیز این بازار را در اختیار داریم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار توسعه صنایع تبدیلی مرکبات و فرآوری آن را لازم دانست و گفت: باید تولیدات کشاورزی استان صادرات محور شود و از بازار روسیه و کشورهای حاشیه برای صادرات محصول بهره گیری کنیم.

داشتن ساحل ۴۷۰ کیلومتری و اقتصاد دریاپایه و گردشگری دریایی دست مازندران را در حوزه زنجیره ارزش اقصتادی پر کرده است، استاندار مازندران با بیان این که رشد اقتصادی استان در سال قبل به ۴ درصد رسید، گفت: این درحالی که سال ها رشد اقتصادی استان منفی بود و پارسال مثبت شده است.

غفلت از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و تولیدی در مازندران

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که سال گذشته میزان اشتغال در استان ۱۱۷ درصد رشد پیدا کرده است، گفت: راه اندازی بنگاه های راکد و غیرفعال سبب رشد و ارتقای اشتغال شد و پارسال ۹۶ واحد راکد احیا و راه اندازی شده است.

برخی معادن استان بکر و دست نخورده هستند

استاندار مازندران با اینکه در حوزه صنعت صنایع فولادی در استان فعال است، صنایع سیمان، رتبه چهارم تولید قطعات قطعات یدکی خودرو از دیگر ظرفیت ها و مزیت های استان مازندران برشمرد و گفت: معادن مهمی در استان وجود دارد که هنوز برخی از معادن دست نخورده و بکر مانده است و در حال برنامه‌ریزی برای بهره گیری از این معادن هستیم و این واحدها زنجیره ارزش مازندران را تقویت می کند.

استاندار مازندران گردشگری را از دیگر ظرفیت‌ها بیان کرد و گفت: گردشگری استان باید متناسب با کشورهای توسعه یافته رشد یابد و در نوروز امسال ۲۰ میلیون جمعیت به استان سفر کردند و مازندران می تواند از این فرصت مهم برای ارزش آفرینی در حوزه اقتصاد بهره برد.

رشد اقتصادی مازندران در سال قبل ۷.۸ درصد هدفگذاری شد و درصد بالایی از آن از طریق سرمایه گذاری و بهره وری محقق شده است، از این رو توجه به سرمایه در زنجیره تولید و ارزش می تواند اقتصاد استان را بیش از گذشته شکوفا کند.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha