۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
دلایل خرابی پیستوله برقی+راهنمای تعمیر و نگهداری

دلایل خرابی پیستوله برقی+راهنمای تعمیر و نگهداری

رنگ‌آمیزی با ابزاری شبیه تفنگ که از آن با عنوان پیستوله برقی یاد می‌شود، یکی از جذاب‌ترین و بهترین روش‌های رنگ‌آمیزی به حساب می‌آید.

رنگ‌آمیزی با ابزاری شبیه تفنگ که از آن با عنوان پیستوله برقی یاد می‌شود، یکی از جذاب‌ترین و بهترین روش‌های رنگ‌آمیزی به حساب می‌آید، اما مانند روش‌های دیگر، بروز مشکلات احتمالی در هنگام استفاده از پیستوله برقی دور از انتظار نیست. اگر عملکرد پیستوله برقی رنگ مشکل داشته باشد، نتیجه نهایی نقاشی مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد و احتمالاً به نتیجه دلخواه نخواهید رسید؛ اما برای مقابله با این مشکلات چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ در این مطلب شما را با دلایل خرابی پیستوله برقی آشنا خواهیم کرد و اطلاعات لازم جهت تعمیر و نگهداری پیستوله برقی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

پیستوله برقی چیست؟

پیستوله برقی، با استفاده از نیروی هوا، ذرات رنگ را به صورت یکنواخت بر روی سطوح اسپری می‌کند تا نهایتاً سطح به صورت کاملاً یکدست رنگ شود. ساختار و طرح پیستوله برقی بر اساس نیازهای کاربران و نوع مواد رنگی موجود در بازار طراحی می‌شود. به طور کلی، پیستوله‌های برقی به چهار دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • پیستوله رنگ سیفونی

  • پیستوله رنگ ثقلی

  • پیستوله رنگ تحت فشار

  • پیستوله رنگ با نسبت هوا به رنگ بالاتر (HVLP)

هرکدام از این دسته‌ها ذرات رنگ را به سمت بیرون با استفاده از یک الگوی منحصربه‌فرد هدایت می‌کند و به همین دلیل عملکرد آن‌ها و نتیجه نهایی روند رنگ‌آمیزی با یکدیگر تفاوت می‌کند. البته، این تفاوت تنها عاملی نیست که باعث طبقه‌بندی پیستوله‏های برقی می‌شود. یکی از دیگر عواملی که در طبقه‌بندی پیستوله ها مؤثر است، ساختار قرارگیری اجزای تشکیل دهنده آن‌هاست.

دلایل خرابی پیستوله برقی+راهنمای تعمیر و نگهداری

تعمیر پیستوله برقی

نگهداری صحیح از ابزارهای دستی و برقی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. گاهی عدم توجه به نکات کوچک باعث ایجاد ضررهای جبران ناپذیری می‌گردد، اما تعمیر به موقع وسایل و شناسایی دلایل خرابی می‌تواند به جلوگیری از خسارت‌های شدیدتر منجر شود. برای تشخیص سریع‌تر مشکلاتی که ممکن است در عملکرد پیستوله برقی به وجود آید، باید با عیوب رایج این ابزار آشنا شوید. به یاد داشته باشید که هر چه مشکلات موجود در عملکرد پیستوله برقی دیرتر شناسایی شوند، چالش‌های بیشتری در فرایند تعمیر آن برای شما به وجود خواهد آمد. به همین دلیل، با بررسی چندین اختلال رایج در عملکرد پیستوله برقی رنگ، شما می‌توانید با این مشکلات بیشتر آشنا شوید:

1- پیستوله برقی، رنگ را اسپری نمی‌کند

این یک مشکل شایع برای کاربران تازه کار است. عدم رعایت اصول نگهداری و استفاده نادرست از پیستوله معمولاً باعث این مشکل می‌شود و موجب جلوگیری از خروج رنگ از پیستوله می‌شود. برای رفع این مشکل لازم است پیستوله را تمیز کرده و تمامی ذرات رنگ را از اجزای داخلی آن پاک کنید. برای جلوگیری از این مشکل، پس از استفاده از پیستوله باید آن را تمیز کرده و از ذرات رنگ پاک کرد.

فراموش نکنید که قطعات پیستوله برقی ساختار بسیار سختی دارند و هنگام کار با آن‌ها نباید از این نکته غافل شوید زیرا در اثر ضربه و فشار احتمال آسیب دیدن این قطعات وجود دارد. در این فرآیند تمام قسمت‌های پیستوله رنگ را از یکدیگر جدا کرده و هر قسمت را جداگانه بگذارید و تمیز کنید. پس از اتمام فرآیند تمیز کردن و هنگام مونتاژ مجدد قطعات، از اعمال فشار یا ضربه خودداری کنید. همچنین در طی این فرآیند از سالم بودن قطعات اطمینان حاصل کنید و تفنگ را دوباره ببندید.توجه به نکات زیر نیز در نگهداری و استفاده از پیستوله برقی اهمیت دارد:

  • فقط از رنگ‌های تائید شده توسط سازنده پیستوله برقی استفاده کنید و از رنگ‌های غیرمجاز استفاده نکنید.

  • پس از اتمام رنگ‌آمیزی، حتماً رنگ را از قسمت‌های تفنگ تمیز کرده و پاک کنید.

دلایل خرابی پیستوله برقی+راهنمای تعمیر و نگهداری

  1. نشت رنگ از پیستوله برقی

وقتی رنگ از پیستوله از مسیری به جز اسپری خارج می‌شود، ممکن است یکی از اجزای پیستوله به صورت فیزیکی آسیب دیده باشد. برخی از علل این اختلال شامل موارد زیر می‌شود:

  • وجود عیوب در آب‌بندی و اتصالات پیستوله

  • آسیب‌دیدگی فیزیکی نازل پیستوله

  • شکستن یا شکاف در دیواره‌ی نازل و ورود هوا به مخزن

اگر عامل اول باعث ایجاد این اختلال شده باشد، با اصلاح آب‌بندی و اتصالات پیستوله مشکل قابل حل است، امّا درصورتی‌که عامل دوم و یا سوم علت خرابی پیستوله شما باشد، تنها با تعویض قطعات مختلف می‌توانید اقدام به تعمیر آن کنید.

فرسایش و خرابی پیستوله برقی می‌تواند باعث خسارت به آب‌بندی و سایر قطعات این ابزار شود و بنابراین باعث بروز اختلالات مختلف شود. بهتر است به صورت دوره‌ای شرایط تمامی اجزای پیستوله رنگ خود را بررسی کنید تا در صورت وجود هرگونه اختلال، در اسرع وقت مشکلات را رفع کنید. همچنین درصورتی‌که در هنگام استفاده از پیستوله با چنین مشکلی مواجه شدید، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملکرد رنگ‌آمیزی را متوقف کرده و به رفع مشکل اقدام کنید.

3- خروج هوا پس از رها کردن ماشه

یکی دیگر از دلایل خرابی پیستوله برقی، ورود ذرات رنگ به ساختار دریچه هوا و خوردگی و اکسید شدن فنر پیستوله و اجزای مرتبط با آن است. هر یک از این عوامل می‌تواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد پیستوله برقی شود و برای جلوگیری از آن‌ها باید پیستوله خود را به دقت بررسی کرده و هرگونه مشکل را برطرف کنید.

اگر از کمپرسور قدرتمند استفاده می‌کنید، تغییر دما در ساختار پیستوله پس از رها شدن ماشه می‌تواند باعث خروج هوا از پیستوله شود. ایرادات دریچه هوای پیستوله معمولاً پس از جداسازی و تمیز کردن قطعه برطرف می‌شود، اما اگر مشکل از اکسیژن، آب و موارد دیگر باشد، می‌توانید با تعویض یا حذف قطعات آسیب‌دیده مشکل پیستوله برقی خود را حل کنید.

4- انحراف جهت اسپری رنگ از محور مرکزی

یکی از مشکلاتی که ممکن است در پیستوله برقی رخ دهد، انحراف جهت اسپری رنگ از محور مرکزی است. به طور کلی، دلایل این مشکل می‌تواند شامل خرابی در گیرنده، وجود شلیک خشک در داخل گیرنده، آسیب به سوزن پیستوله، مشکل در روکش گیرنده و انحراف در دهانه پیستوله باشد.

برای رفع این مشکل، می‌توان به تعویض قطعات خراب یا تعمیر سوزن پیستوله، تنظیم روکش و دهانه پیستوله یا جایگزینی فیلتر ورودی روغن این قطعات با مشخصات مناسب اقدام کرد. همچنین، تمیز کردن منظم ورودی، جلوگیری از شلیک خشک در داخل آن و نگهداری درست از پیستوله برقی نیز می‌تواند به پیشگیری از رخ دادن این مشکل کمک کند.

رفع این مشکل، اثر زیادی در کیفیت نهایی روند رنگ‌آمیزی شما خواهد داشت، اما این مشکل در حقیقت چندان پیچیده نیست. عواملی که باعث بروز این مشکل می‌شوند شامل افتادن پیستوله، ورود فشار به اجزای مرتبط در هنگام نظافت و... می‌شود.

تراز کردن مجدد سوزن پیستوله می‌تواند بسیار رایج باشد، زیرا معمولاً از آلیاژهای نسبتاً حساس ساخته می‌شود و از حالت تراز خارج می‌شود، اما باید توجه داشت که انجام این کار توصیه نمی‌شود و بهتر است به افراد ماهر و با تجربه سپرده شود. کوچک‌ترین اشتباهی در این روند، می‌تواند باعث عدم رسیدن به نتیجه دلخواه شما شود.

منبع: فنی‌مگ


 

کد خبر: ۲۱۹٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha