۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
وقف دانش‌بنیان؛ اولویتی برای برون‌رفت از تحریم‌ها
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد

وقف دانش‌بنیان؛ اولویتی برای برون‌رفت از تحریم‌ها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به همه خیران توصیه می‌کنم به وقف دانش‌بنیان برای برون‌رفت از تحریم‌ها و مشکلات کشور توجه بیشتری داشته باشند و جزو اولویت‌های آنان محسوب شود.

به گزارش بازار، چهارمین همایش ملی خیر ماندگار امروز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست اظهار کرد: ارتباط انسان با خارج از وجود خود، ارتباط چندگانه‌ای است. ارتباطی با خالق خود دارد که عمیق‌ترین ارتباط است. کسی نمی‌تواند رابطه تکوینی خود را با خداوند قطع کند. ممکن است کسی صالح نباشد، اما وجود او ارتباط عمیق و وسیعی با خداوند دارد. ارتباطی نیز با محیط پیرامونی یا طبیعت، ارتباطی با انسان‌ها و ارتباطی نیز با موجودات ماورایی دارد.

وی افزود: نیت مهم‌ترین موضوع است که باید براساس خیر باشد. در آیات قرآن اول ایمان موحدانه و سپس انجام کار خیر تأکید شده است. اطعام مساکین از موضوعات مهمی است که می‌توان در همه جای قرآن کریم آن را یافت. حتماً باید ایمان قوی باشد تا بتوان اعمال نیکوکارانه انجام دهیم.

توجه به وقف دانش‌بنیان
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف امروز معنای جدی دارد، گفت: به همه خیران توصیه می‌کنم به وقف دانش‌بنیان برای برون‌رفت از تحریم‌ها و مشکلات کشور توجه بیشتری داشته باشند و جزو اولویت‌های آنان محسوب شود.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به جایزه البرز اضافه کرد: جایزه البرز جایزه قابل مطالعه‌ای است. فردی که با تلاش و پشتکار فعالیت و مالی کسب کرده است و می‌خواهد این دارایی را در راه مردم هزینه کند تا آلام بشری را رفع و علم پیشرفت کند؛ نیت بسیار ارزشمندی دارد. همان‌گونه که غذایی را به نیازمندی اهدا می‌کنیم تا سیر شود و در دنیا هم این اتفاق رایج است باید به وقف دانش نیز برای رفع آلام بشر توجه داشت. همانطور که به وقف غذا نیاز داریم به وقف در راه پیشرفت علم نیز نیازمند هستیم تا بتوانیم به قله‌های علمی دست یابیم.

ارزان‌سازی مخارج با حمایت از پیشرفت علم
وی با بیان اینکه باید برای خود اشتغالی، پیشرفت علم، ارزان‌سازی محصولات و... اندیشید، ادامه داد: اگر از پیشرفت علم حمایت کنیم، سبد ارزان‌سازی مخارج مردم هم بیشتر می‌شود. برای مثال عمده رژیم غذایی کشور متمرکز بر گوشت قرمز است؛ اگر با سرمایه‌گذاری بر تولید محصولات دریایی این رژیم غذایی را به سمت گوشت سفید سوق دهیم سبب می‌شود که کشور از وابستگی‌ها و محرومیت‌ها نجات پیدا کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: هوای شهرهای بزرگ ایران آلوده است و سالانه تعداد زیادی از افراد از این موضوع آسیب‌های شدیدی می‌بینند، باید در این راستا نیز کار خیر انجام داد و با حمایت از کار علمی می‌توان این مشکل را برطرف کرد و استفاده از انرژی پاک را در کشور گسترش داد. همه این کارها می‌تواند مبنای خیر داشته باشد.

توسعه وقف با ارائه سرویس‌های متنوع
وی اضافه کرد: هرچه ما بتوانیم بهره‌وری بهینه و مولدسازی داشته و سرویس‌های متنوع به مردم ارائه دهیم، وقف نیز توسعه پیدا خواهد کرد، چراکه مردم وقتی آثار وقف را مشاهده کنند مشارکت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. ما در مولدسازی کارهایی انجام دادیم که بعد از به سامان رسیدن امور، گزارش‌های آن منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام خاموشی در پایان تأکید کرد: وقف زمانی ماندگار خواهد بود که وضعیت فعلی در حفظ موقوفات، افزایش منافع و اجرای نیت در هر سه گذاره بتواند درست عمل کند و گزارش‌های شفاف به مردم ارائه دهد تا مردم نیز امیدوارانه و مصرانه‌تر مشارکت و کمک کنند.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha