۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
تجارت خارجی محل تصمیم‌های ناگهانی نیست
معاون سازمان توسعه تجارت:

تجارت خارجی محل تصمیم‌های ناگهانی نیست

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تأثیر تصمیم‌های ناگهانی و اضطراری بر فعالیت‌های اقتصادی و تجارت خارجی، بر لزوم وحدت فرماندهی در این تصمیم‌گیری‌ها تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمدصادق قنادزاده، در نشست بررسی راهکارهای تولید صادرات محور در استان افزود: متأسفانه در برخی موارد سیاست‌هایی بر مبنای اضطرار در نظر گرفته می‌شود که نتیجه خوبی ندارد که به همین دلیل با بانک مرکزی، گمرک و استاندارد به دلیل تصمیم‌گیری‌های ناگهانی، دچار چالش هستیم.

وی اظهار کرد: حوزه تجارت خارجی باید در تعامل با بخش خصوصی باشد تا بتوان ایجاد تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب در این بخش محقق شود.

قنادزاده، با اشاره به اینکه ۷۵ درصد صادرات کشور مربوط به پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی و ۲۵ درصد مربوط به سایر بخش‌هاست، تصریح کرد: در حوزه مقاصد صادراتی نیز بازارهای نوظهور را برای بازنگری در شرکای تجاری کشور در نظر گرفته‌ایم و بیش از ۴۰ دفتر تجاری را در ۶ منطقه جهان راه‌اندازی کرده‌ایم.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ازاین‌پس در بحث اعطای مشوق‌های صادراتی و انتخاب صادرکنندگان نمونه شاخص‌های جدیدی مانند فتح بازارهای جدید و صادرات کالا با ارزش‌افزوده بالا لحاظ خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف دنیا داریم که به‌زودی به ۲۰ رایزن خواهند رسید که در مراکز خصوصی به فعالیت‌ها و راهنمایی‌هایی مانند ثبت شرکت، اقدامات حقوقی، مشارکت، نحوه تجارت و ... می‌پردازند.

قنادرزاده، در رابطه با موضوع پیمان‌سپاری ارزی بیان کرد: می‌توان تعهد ارزی را از بسیاری از بخش‌های اقتصادی برداشت اما باید این پیشنهادات به‌مرور به بانک مرکزی ارائه و پیگیری شوند.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان نیز با تأکید بر اینکه تولید بهره‌ور با ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در تولید محقق می‌شود، گفت: در تولیدات کرمان به‌ویژه محصولات کشاورزی رقابت‌پذیر بودن، کیفیت مناسب و ایجاد ارزش‌افزوده بالا باید محور فعالیت‌های تولید صادرات محور قرار گیرد.

سیدمهدی طبیب زاده خاطرنشان کرد: در استان کرمان همواره کالاهای صادراتی محدود، بازارهای صادراتی محدود و صادرکنندگان نیز محدود هستند و هر سال همین روال تکرار می‌شود و حوزه‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی‌هایی با ارزش‌افزوده بالا رشد قابل‌توجهی در صادرات نداشته‌اند.

طبیب زاده، تصریح کرد: بهتر است صرفاً به دنبال افزایش کمی تولید نباشیم بلکه کالای با کیفیت با قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را داشته باشیم که امیدواریم سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این زمینه کمک‌های لازم را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه تولید صادرات محور، کشور را نجات می‌دهد، افزود: پیشنهاد می‌شود سازمان توسعه تجارت نهاد اصلی صادرات کشور را شکل دهد تا همه موارد مربوط به این حوزه در یک مجموعه و نهاد تصمیم‌گیری و اجرا شود.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha