۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
معرفی محصول دریچه بازدید داکت اسپلیت

معرفی محصول دریچه بازدید داکت اسپلیت

دریچه داکت اسپلیت عملکرد و نقش بسزایی دارد.

دریچه بازدید داکت اسپلیت

پس از نصب و راه اندازیِ دستگاه داکت اسپلیت، با توجه به نیاز به بازدیدهای دوره‌ای برای چکاپ، تعمیر دریچه بازدید داکت اسپلیت و یا در بعضی موارد تعویض دستگاه داکت اسپلیت و نیز برای محفوظ نگهداشتنِ دستگاه از دید عمومی، به دربی به عنوان دریچه بازدید داکت اسپلیت نیاز است. دریچه بازدید داکت اسپلیت در پایین دستگاه داکت اسپلیت بر روی کلافی که برای آن در نظر گرفته شده تعبیه و مورد کاربرد قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه دستگاه داکت اسپلیت به وسیله‌ی سقف کاذب پوشانده می‌گردد، لذا برای دسترسی به دستگاه، وجود دریچه بازدید داکت اسپلیت لازم و ضروری است دریچه بازدید داکت اسپلیت از چند نوع جنس قابلیت ساخت دارد که به تفصیل به شرح کلیه‌ی جزییات و ویژگی های تمام انواع آن خواهیم پرداخت:

الف- دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی

الف-۱- دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی ساده لولایی

این نوع دریچه بازدید داکت اسپلیت از عمومی ترین انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت است. در این مدل هم جنس درب دریچه بازدید داکت اسپلیت و هم جنس فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت از آلومینیوم می‌باشد. جنس فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت از پروفیل آلومینیومی با عرض ۳ و ۵ سانت است. درجاهایی که ساختار کلافِزیرکارِ دریچه بازدید داکت اسپلیت به صورت کاملاً استاندارد و گونیا و بدون مشکل باشد به طور عمومی از کلاف ۳ سانتی برای فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت استفاده می‌گردد که در این حالت به دریچه بازدید داکت اسپلیت، دریچه بازدید داکت اسپلیت با فریم معمولی می‌گویند. دریچه بازدید داکت اسپلیت ساده لولایی اما اگر کلاف زیرکارِ دریچه بازدید داکت اسپلیت دچار ناگونیایی یا مشکلاتی از این دست باشد، برای پوشش کلیه عیوب و ایجاد ساختارِزیبا برای دریچه بازدید داکت اسپلیت (دریچه بازدید فن کویل) از فریم ۵ سانتی برای ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی ساده لولایی استفاده می‌گردد.

برای ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی ساده لولایی، ابتدا بر اساس ابعاد کلاف زیرکار، ابعاد را به صورت صفرتاصفر استحصال مینماییم و به میزان نیم سانت از هر بُعد از این سایزها کم می نماییم و بر اساس این مقادیر اقدام به برشِ اضلاع فریمِ دریچه بازدید داکت اسپلیت می نماییم. وقتی هر چهارضلع از ابعادِ فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت آماده شد،این اجزا به وسیله‌ی گوشه ‌یا کُرنرهای فلزی به صورت پِرِسی به هم متصل می‌شوند و تشکیلِ چهارچوبه‌ی فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت را می‌دهند. پس از آماده شدنِ فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت نسبت به تدارکِ درب دریچه بازدید داکت اسپلیت اقدام می نماییم. جنس درب دریچه بازدید داکت اسپلیت از ورق آلومینیومی عموما با ضخامت یک میل است. در این مدل از دریچه بازدید داکت اسپلیت درب دریچه بازدید داکت اسپلیت به صورت کاملاً صاف، بدون شیار و منافذ هوا طراحی و ساخته می‌گردد. برای ابعاد متوسط به پایین از ورق یک میل برای ساخت درب دریچه بازدید داکت اسپلیت استفاده می‌گردد. اما در ابعاد بزرگ الزاماً باید از ورق های ضخیم تر برای درب دریچه بازدید داکت اسپلیت استفاده گردد.

دریچه داکت اسپلیت

دریچه داکت اسپلیت عملکرد و نقش بسزایی دارد. محل قرارگیری این قطعه دقیقا در مقابل کانال داکت اسپلیت است و هدف از آن دسترسی راحت برای تعمیر و یا تعویض قطعات، بررسی‌های دوره‌ای و از همه مهم‌تر رفت و برگشت هواست. داکت اسپلیت را باید سیستم تهویه هوای ساختمان‌های مختلف دانست و این امر خود باعث محبوبیت آن در صنعت ساختمان‌سازی شده است.

این محبوبیت بر میزان تولید و فروش این قطعه هم افزوده و هر روزه تعداد زیادی از آن وارد بازار می‌شود. برای تصمیم‌گیری نسبت به خرید دریچه کانال داکت اسپلیت نیاز به اطلاعات کامل و دقیقی است که در این مقاله به شما عزیزان ارائه می‌شود.

معرفی محصول دمپر ضد حریق

معرفی محصول دریچه بازدید داکت اسپلیت

دمپرهای آتش، محصولاتی هستند که به منظور کنترل حریق در کانال‌ های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع به کار برده می ‌شوند. زمانی که دما بالا می‌ رود، دریچه های دمپر ضد حریق بسته شده و مانع از گسترش آتش می گردد.

این تجهیزات فوق العاده باعث می شوند که میزان آسیب های ناشی از آتش سوزی به حداقل برسد و امنیت ساکنین ساختمان حفظ گردد. در این مقاله قصد داریم که شما را با فوائد بی نظیر دمپر ضد حریق، کاربرد آن و انواع این محصول آشنا کنیم، پس ما را همراهی کنید.

دمپر ضد حدیق چه کاربردی دارد؟

امروزه سعی می شود که برای ساخت انواع سازه ها از متریال ضد حریق استفاده شود، تا در صورت بروز آتش سوزی خسارات وارد شده به ساکنین ساختمان به حداقل برسد. ایمنی ساختمان ‌ها در برابر آتش بسیار ضروری و مهم است؛ زیرا موجب حفاظت از جان و مال مردم و محدود کردن خسارات اقتصادی ناشی از آسیب دیدن بنا می گردد.

با وجود همه تمهیداتی که مهندسین ساختمان برای افزایش مقاومت سازه در برابر آتش انجام می دهند، حریق می تواند از طریق سیستم انتقال هوا در داخل ساختمان گسترش پیدا کند. برای جلوگیری از این فاجعه از دمپرهای ضد دود و حریق استفاده می شود. دمپر ضد حدیق نقش کلیدی در جلوگیری از گسترش آتش دارد. این وسیله با تشخیص زود هنگام افزایش دما، به طور موثری جلوی نفوذ حریق را می گیرد.

معرفی محصول دریچه بازدید داکت اسپلیت

انواع دمپر ضد حدیق

دمپر ضد حدیق در انواع موتوری و فیوزی وجود دارد. دمپرهایی که دارای مکانیزم فیوز هستند، به دلیل برخورداری از قطعات مسی، در صورت بروز آتش سوزی سریعا دمپر ضد آتش بسته می شوند و از این طریق به کنترل حریق کمک می‌کنند. دمپر ضد حریق موتوری نیز دارای موتور است و کاربر می تواند، یک سیستم تشخیص دود را نیز به این تجهیزات متصل کند.

برای دمپرها دو کلاس آتش مختلف وجود دارد که عبارتند از: E-class و EI-class. در دمپرهای ضد حریق کلاس E باید حتما کانال ها را در مقابل حریق عایق بندی کرد، اما در دمپرهای ضد حریق کلاس   EI نیازی به این کار نیست.

در دمپر کلاس EI بدنه از مواد عایق ساخته شده و مجهز به یک تیغه به منظور جلوگیری از انتقال حرارت است. چنانچه دمای هوای درون دمپر به ۷۰ درجه سانتی گراد برسد، دریچه های آن به کمک فنر مکانیکی بسته می شود و از گسترش آتش و انتقال آن به سایر قسمت های ساختمان جلوگیری می کند.

دمپر کلاس EI بالاترین میزان حفاظت در برابر گسترش آتش و دود را ارائه می دهد و جزء بهترین دمپرهای ضد حریق موجود در بازار است. سیستم های اعلام حریق، در صورت وجود شرایط غیر طبیعی مانند حرارت بالا و دود زیاد، سیگنال بسته شدن را به دمپر ارسال کنند. دریچه های دمپر کلاس EI با دریافت این سیگنال بلافاصله بسته می شوند.

معرفی محصول دریچه کولر

معرفی محصول دریچه بازدید داکت اسپلیت

دریچه کولر برای رساندن هوا از کولر به مکان مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه در انتهای بخش کانال کولر قرار می‌گیرد. محل نصب دریچه کانال کولر یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساختمان به حساب می‌آید. انتخاب محل مناسب برای قرارگیری دریچه کانال کولر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورت انتخاب محل نادرست برای نصب آن از حداکثر ظرفیت کولر برای خنک ‌کردن محیط داخلی استفاده نخواهد شد.

نصب دریچه‌ کولر

نصب دریچه کولر به صورت صحیح در خنک‌ کردن دمای محیط نقش بسیار مهمی دارد. برای ساخت این محصول از مواد مختلفی استفاده می‌شود. با این وجود اکثر آن ها در ایران از جنس فلز آلومینیوم هستند. علت استفاده از این فلز در ساخت شان مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر رطوبت است. این دریچه‌ها ساختار نسبتا ساده‌ای دارند. به طور کلی در آن ها دو نوع پره عمودی و افقی قرار گرفته‌اند. در ادامه به نحوه عملکرد این پره‌ها بیشتر می‌پردازیم.

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم با استفاده از این محصول می‌توان تا حد زیادی میزان شدت و جهت جریان هوای کولر را کنترل کرد. با حرکت پره‌های دریچه جهت وزش باد کولر تغییر می‌کند. بر روی دریچه کانال کولر علاوه بر پره‌های ذکر شده دمپرهایی نیز قرار گرفته‌اند. کاربرد این دمپرها برای مسدود کردن یا باز کردن جریان هوا از دریچه کانال کولر است. درون دریچه کانال کولر یک اهرم اصلی قرار می‌گیرد. این قطعه وظیفه حرکت پره‌ها را بر عهده دارد.

مدل های آلومینیومی معمولا دارای ضخامت نسبتا پایینی هستند. در صورت استفاده از دریچه‌های آلومینیومی با ضخامت بالا از میزان شدت عبور جریان از آن به طور قابل توجهی کاسته می‌شود. به طور معمول دریچه‌ها را بر روی دیوارها نصب می‌کنند. با این وجود امکان نصب دریچه کانال کولر در سایر قسمت‌های محیط داخلی نیز وجود دارد. از دیگر مکان‌ها برای نصب آن می‌توان به سقف‌ها اشاره کرد. در ادامه به انواع مدل هاو تفاوت آن‌ها بیشتر می‌پردازیم.

دریچه کولر آلومینیومی

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم جنس اکثریت دریچه‌های کولر از فلز آلومینیوم است. با این وجود در سال‌های اخیر از چوب و پلاستیک نیز به عنوان مواد سازنده برای دریچه کولر استفاده می‌شود. هر یک از مواد ذکر شده دارای ویژگی‌های مختص به خودشان هستند. استفاده از هر یک از آن‌ها به عنوان جنس سازنده دریچه‌های کولر دارای مزایا و معایب مختلفی است. در صورت تمایل به استفاده از دریچه کولر آلومینیومی باید آن را به طور کامل رنگ کرد.

معرفی محصول دریچه بازدید داکت اسپلیت

برای رنگ کردن مدل های آلومینیومی از رنگ معمولی استفاده می‌شود. در صورت استفاده از دریچه‌های چوبی و یا پلاستیک برای کانال کولر نیازی به رنگ کردن آن نخواهد بود. از مزایای دریچه‌های آلومینیومی می‌توان به عدم گرم شدن آن‌ها اشاره کرد. این موضوع به انتقال دمای خنک از کولر به درون محوطه کمک بیشتری می‌کند. دریچه‌های آلومینیومی با کیفیت بالا معمولا اندکی ضخامت بیشتری نسبت به دریچه‌های آلومینیومی با ضخامت پایین دارند.

میزان اندازه انواع دریچه را نیز با توجه به سایز مکان مورد نظر برای استفاده از آن‌ها تعیین می‌کنند. در صورت تمایل به نصب دریچه کانال کولر در یک اتاق نسبتا کوچک سایز آن را نیز به همان نسبت کوچک‌تر می‌شود. با این کار پتانسیل سرما تولید شده توسط کولر برای یک اتاق کوچک هدر نمی‌رود. پس از نصب آن از صحت در عملکرد پره‌های آن اطمینان حاصل کنید. پره‌های دریچه باید به وسیله اهرم به آسانی حرکت کنند.

دریچه کولر چوبی

در برخی از ساختمان‌ها به جای دریچه آلومینیومی از دریچه کولر چوبی استفاده می‌کنند. در صورت تمایل به استفاده از دریچه چوبی برای کانال کولر باید بر روی آن از روکش مخصوص استفاده شود. در صورت عدم استفاده از روکش بر روی دریچه چوبی احتمال پوسیدگی آن بسیار زیاد است. از دیگر مزایای استفاده از دریچه چوبی، خنک ماندن آن در اکثر مواقع است. از این جهت این دریچه به شکل بهتری هوای خنک را از درون کانال به محوطه بیرونی منتقل می‌کند.


 

کد خبر: ۲۱۹٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha