۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
«خواجه نَفَس» چشم انتظار یک نفس نظاره/ تجارت دریایی، در بندر فراموشی
نیم نگاه بازار به رونق دوباره تجارت دریایی

«خواجه نَفَس» چشم انتظار یک نفس نظاره/ تجارت دریایی، در بندر فراموشی

خواجه نفس- پس از حدود سه دهه از افول اقتصاد و تجارت دریایی در گلستان، احداث بندر خصوصی خواجه نفس دوباره در دستور کار قرار گرفته تا با پایان ساخت اسکله و تبدیل این بندر به «هاب چوب»، تجارت دریایی گلستان احیاء شود.

خبرگزاری بازار: ساخت بندر خواجه نفس پس از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی و ۹ سال بلاتکلیفی دوباره از سر گرفته شده تا با ساخت اسکله به «هاب چوب» در کشور تبدیل شود.

بر اساس اسناد تاریخی بندر گز قدمت ۵۰۰ ساله دارد و در دوران قاجار با ایجاد یک تجارت‌خانه (انبار بزرگ کالا) توسط روس‌ها این بندر قطب مهم اقتصادی و تجاری منطقه محسوب می‌شد.

پس از آن‌هم در زمان پهلوی اول، روس‌ها برای تسهیل در امر تجارت در یک کیلومتری ساحل بندرگز انبار و فانوس دریایی بلندی بنا کردند و در سال ۱۳۰۶ با احداث راه‌آهن سراسری و ورود آن به بندرگز، حمل و نقل کالا به نقاط دیگر ایران راحت‌تر و تجارت رونقی مضاعف یافت.

در دهه ۷۰ با عقب‌نشینی آب دریا در ساحل بندرگز، رونق تجاری و اقتصادی بندرگز رو به افول گذاشت و بندرترکمن فعال‌تر شد؛ با آغاز دهه ۸۰ زمزمه‌های ساخت بندر در خواجه نفس قوت گرفت و چهار سال بعد مجوز ساخت نخستین بندر خصوصی کشور در ساحل خواجه نفس صادر شد.

اما صدور مجوز، پایان راه رونق دریایی گلستان نبود و با شروع دهه ۹۰ مسئولان استان از ساخت «بندر سبز» در ساحل گمیشان خبر دادند و همین موضوع ساخت بندر خواجه نفس را در کما برد؛ حالا پس از ۹ سال بلاتکلیفی، اراده استان بر احیاء تجارت دریایی گلستان از طریق ساخت بندر در خواجه نفس قرار گرفته است.

آغاز عملیات اجرایی احداث بندر خصوصی خواجه نفس

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عملیات اجرایی احداث بندر خصوصی خواجه نفس پس از یک دوره توقف به طور رسمی از ابتدای ماه جاری آغاز شد.

اله یار اسعدی افزود: فعلاً اراده سرمایه‌گذار بر ساخت بندر است و عملیات احداث اسکله، پس کرانه، کارهای برقی و روشنایی را آغاز کرده است.

وی با این توضیح که عملیات اجرایی بندر خواجه نفس قبلاً متوقف شده است و امیدواریم این دوره به سرانجام برسد، ادامه داد: استاندار گلستان در دو هفته گذشته دو مرحله از روند اجرای این پروژه بازدید داشته‌اند و معتقد هستند باید در نوار ساحلی ۱۳۱ کیلومتری گلستان یک بندر فعال وجود داشته باشد که در شرایط فعلی بندر خواجه نفس و با سرمایه‌گذار فعلی است.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با این توضیح که بندر خواجه نفس، بندر چند منظوره خواهد بود، تصریح کرد: مجوز ساخت بندر در گلستان به مدت یکسال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تمدید شده است و در صورت مطابقت زمان‌بندی با اجرای پروژه، این مجوز تمدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست ساخت اسکله انجام و به عنوان بارانداز چوب راه‌اندازی می‌شود و خاطرنشان کرد: اراده و پیگیری لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی، استانداری گلستان و بنادر و دریانوردی استان برای اجرای این پروژه وجود دارد و امید داریم سرمایه‌گذار هم همکاری لازم و تزریق مالی مناسب به پروژه داشته باشد تا اجرای این بندر محقق شود.

اسعدی با بیان اینکه خواجه نفس با قرارگیری در منتهی الیه غرب خلیج گرگان تنها نقطه اتکاء توسعه بندری استان است، گفت: اگر سرمایه‌گذار شرایط احراز اخذ منابع مالی را داشته باشد، کمک خواهیم کرد.

خواجه نفس «هاب چوب» کشور می‌شود

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان معتقد است اراده و پیگیری لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی برای ساخت بندر وجود دارد و سرمایه‌گذار باید با تزریق منابع مالی این پروژه را به سرانجام برساند اما مدیرعامل بندر خواجه نفس اعتقاد دارد سرمایه‌گذار بخشی از تکالیف دولت را در ساخت بندر به عهده گرفته است و باید دولت بخش خصوصی را حمایت کند.

محمد علی مازندرانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عملیات اجرایی ساخت بندر خواجه نفس با سرمایه‌گذار جدید که از سال ۱۳۹۰ متوقف بود پس از به‌روز رسانی انجام مطالعات فنی و گذراندن مجدد سیر مراحل قانونی از اول دیماه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده توسعه تجارت در گلستان، بندر است، افزود: بندر خصوصی خواجه نفس، بندر چند منظوره است و منع قانونی در واردات و صادرات هیچ نوع کالایی ندارد و با امتیازات ویژه‌ای که به تازگی شامل این بندر شده به هاب چوب در کشور تبدیل می‌شود.

وی توضیح داد: بندر خواجه نفس از تنوع تجاری در حوزه‌های مختلف برخوردار است و امکان عملیات تخلیه، بارگیری و پذیرش شناور، فراورده‌های نفتی و سوآپ، جنرال کارگو (کشتی کالاهای عمومی که امکان حمل چوب، کاغذ، شمش و ... در آن فراهم است)، تعمیرات کشتی و ساخت کشتی و ... در افق پیش روی آن دیده شده است.

به گفته مدیرعامل بندر خواجه نفس در دو ماهه اخیر در این بندر ۱۰۰ درصد خصوصی حدود ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و در حال انجام عملیات اطاله موج شکن، پس کرانه، لایروبی حوضچه آرامش و روشنایی محوطه هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دغدغه، مانع خاص و یا تهدیدی که باعث عقب افتادن اجرای این پروژه شود وجود ندارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذار بخشی از تکالیف دولت را در ساخت بندر به عهده گرفته است و امید داریم با حمایت دولت تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم فاز نخست اجرای بندر خصوصی خواجه نفس را به اتمام برسانیم و کشتی در این بندر پهلو بگیرد.

مازندرانی با بیان اینکه بندر خواجه نفس در حوزه تجارت گره‌گشای بسیاری از تجار ایرانی و استان‌های همجوار و به ویژه بازرگانان گلستانی می‌شود، تأکید کرد: خواجه نفس تهدیدی برای سایر بندرهای شمال کشور نیست و فقط هزینه تمام شده کالا برای مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد.

تابو تجاری شدن بنادر گلستان شکسته می‌شود

مدیرعامل بندر خصوصی خواجه نفس به حمایت دولت برای تکمیل فاز نخست این پروژه هزار میلیاردی امید دارد و استاندار گلستان تأکید دارد ایجاد بندر در استان یکی از برنامه‌های اساسی است و اگر سرمایه‌گذار اهتمام لازم را نداشته باشد خلع ید می‌کنیم و به سراغ سرمایه‌گذار جدید می‌رویم.

هادی حق شناس استاندار گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلستان تاکنون سهم زیادی از درآمدهای چایدار دریایی نداشته از اینرو ساخت بندر تجاری برای رونق سواحل استان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بندر خواجه نفس قابلیت تجاری و نفتی دارد، گفت: این بندر با هدف توسعه اقتصادی استان، اشتغال‌زایی در مناطق محروم، استفاده از توانایی‌های بالقوه گلستان و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی کشور احداث می‌شود.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه با تکمیل این پروژه امکان مراوده بیش از یک میلیون تن کالا در دریای خزر فراهم می‌شود، افزود: ایجاد بندر در گلستان یکی از برنامه‌های اساسی است و اگر سرمایه‌گذار اهتمام لازم را نداشته باشد خلع ید می‌کنیم و به سراغ سرمایه‌گذار جدید می‌رویم چراکه این بندر نخستین بندر تجاری استان است و با احداث آن تابو تجاری شدن بنادر گلستان پس از ۵۰ سال شکسته می‌شود.

حالا پس از ۳۰ سال بی‌رونقی با از سر گیری عملیات اجرایی بندر خواجه نفس، بخش خصوصی برای رونق اقتصاد دریایی گلستان به حمایت دولت چشم امید دوخته است.

کد خبر: ۲٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha