۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
امکان خرید طلا و سکه فقط با کارت ملی! | اخذ مالیات برعایدی سرمایه معاملات طلا را کاهشی کرد
«بازار» گزارش می دهد

امکان خرید طلا و سکه فقط با کارت ملی! | اخذ مالیات برعایدی سرمایه معاملات طلا را کاهشی کرد

در پی اجرای قانون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، فروشندگان طلا و سکه ملزم به ثبت معاملات این کالاها در سامانه جامع تجارت شده اند به طوری که از این پس خرید طلا و سکه با کارت ملی انجام می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: فروشندگان طلا و سکه در حالی ملزم به ثبت معاملات این کالا ها در سامانه جامع تجارت شده اند که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اخیرا با ارسال پیامکی به اعضای اتحادیه های طلا و سکه، هشدار داده است؛ هر نوع خرید و فروش چنین کالاهایی بدون ثبت آن در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب می شود. اقدامی که در راستای ایجاد شفافیت معاملات و جلوگیری از سفته بازی و سوداگری در بازار هاست به طوری که این به بعد سرمایه گذاران طلا و سکه چون از طریق کد ملی و مشخصات مندرج در سامانه معاملات رصد می شوند، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.
شیوه ای که هر چند محاسن فراوانی دارد اما به گفته فعالان صنعت طلا این رویکرد در کوتاه مدت می تواند به کاهش خرید و انجام معاملات طلا منجر و در نهایت بازار چنین کالایی را تا حدودی کسات کند. موضوعی که این روزها به دلیل رشد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم، خیلی ها دیگر توان خرید طلا را ندارند آنطور که به جای خرید مصنوعات طلا متاسفانه به خرید بدلیجات بی ارزش روی آورده اند.

بحث اخذ مالیات از خریداران طلا فقط محدود به سری افرادی است که مبالغ بالایی را به خرید طلا و سکه اختصاص می دهند. به طور مثال خرید طلا تا ۱۵۰ گرم برای هر فرد مشمول مالیات نمی شود هر چند این معامله نیز باید در چنین سامانه ای ثبت شود

همه خریداران طلا و سکه مشمول پرداخت مالیات نمی شوند

عبادالله محمد ولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تبعات اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که مشمول معاملات طلا می شود، همچنین تاکید بر انجام معاملات این کالا با ثبت آن در سامانه جامع تجارت، گفت: بحث اخذ مالیات از خریداران طلا فقط محدود به سری افرادی است که مبالغ بالایی را به خرید طلا و سکه اختصاص می دهند. به طور مثال خرید طلا تا ۱۵۰ گرم برای هر فرد مشمول مالیات نمی شود هر چند این معامله نیز باید در چنین سامانه ای ثبت شود، با این وجود افرادی که با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید سکه های فراوان یا طلا با وزن بالا می نمایند چون نام آنها از طریق کد ملی در سامانه جامع ثبت خواهد شد مشمول پرداخت مالیات می شوند.

وی با بیان اینکه ثبت معاملات طلا و سکه به منظور شناسایی معامله گران و چگونگی نحوه سرمایه گذاری آنها در این بازار با هدف رعایت قانون برای پرداخت مالیات، همچنین ممانعت از سوداگری است، گفت: بیش از ۸۰ درصد طلا فروش ها هم اکنون معاملات طلا را در سامانه جامع ثبت می کنند. البته ممکن است برخی ها که خریدهای ریزی دارند یا می خواهند مصنوعات طلا با وزن کم را با طلای نو تعویض کنند، از کارت ملی استفاده نکنند، اما همه فروشندگان طلا و سکه ملزم به رعایت قواعد و مقررات بوده و در این زمینه با ثبت معاملات چنین کالاهایی در سامانه جامع به قانون تمکین می کنند.

الزام بر ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت و استفاده از کارت ملی برای درج کد ملی خریدار در این سامانه موجب شده است تا داد و ستد طلا با وزن بالا در بازار کمتر شود و خریداران به سمت خرید طلای سبک و کم وزن بروند، هرچند این روزها داد و ستد طلا به دلیل افت شدید قدرت خرید مردم گرم نیست

استفاده از کارت ملی برای خرید طلا و سکه در بازار

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: تاکید بر ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت و استفاده از کارت ملی برای درج کد ملی خریدار در این سامانه موجب شده است تا داد و ستد طلا با وزن بالا در بازار کمتر شود و خریداران به سمت خرید طلای سبک و کم وزن بروند، هرچند این روزها داد و ستد طلا به دلیل افت شدید قدرت خرید مردم در بازار نسبت به سالهای گذشته خیلی گرم و پویا نیست.

محمد ولی با بیان اینکه کاسبان و مردم در انجام معاملات خود در بازار طلا و سکه باید تابع قانون و مقررات تعریف شده باشند، افزود: هرچند مقوله ثبت معاملات طلا و سکه و امکان خرید چنین کالاهایی با کارت ملی شاید به دلیل عدم فرهنگ سازی و آگاهی مردم در اوایل سخت و خریداران و فروشندگان همچنان بر انجام معاملات با شیوه های سنتی و قدیمی مصر باشند، اما این شیوه با اطلاع رسانی درست از تبعات مثبت چنین اقدامی بی تردید بازار را به روال عادی بر می گرداند. موضوعی که در تمام دنیا رایج است چرا که حرکت در این مسیر علاوه بر شفافیت معاملات، بازار سفته بازی و سوداگری را نیز از بازار طلا و سکه جمع و از طرفی دولت از محل اخذ مالیات از سرمایه گذاران کلان طلا بهره مند می شود.

انجام معاملات طلا و سکه با ثبت آن در سامانه جامع نوعی حرکت در مسیر اجرای قانون اخذ مالیات از عایدی سرمایه است، چنین اقدامی مکمل عملیاتی شدن قانون دریافت مالیات از عایدی بوده زیرا انجام هر گونه داد و ستدی در بازار سکه و طلا باید در سامانه جامع به ثبت برسد

حرکت در مسیر اجرای قانون اخذ مالیات از عایدی سرمایه با ثبت معاملات طلا

محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به الزام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برثبت معاملات طلا توسط فروشندگان این کالا، گفت: بحث ثبت چنین معاملاتی مدت ها قبل و همزمان با راه اندازی این سامانه مورد توجه قرارگرفت، با این وجود چنین موضوعی پدیده تازه ای نیست و قرار است از ابتدای سال معاملات طلا و سکه توسط طلا فروشها از طریق ثبت آن در سامانه جامع تجارت مستند انجام شود. زیرساخت های این سامانه آماده و نحوه فعالیت طلافروشها با آموزشی که دیده اند مشخص شده است تا در انجام معاملات طلا فروشها با مشکل مواجه نشوند.

وی تاکید بر انجام معاملات طلا و سکه با ثبت آن در سامانه جامع را نوعی حرکت در مسیر اجرای قانون اخذ مالیات از عایدی سرمایه عنوان کرد و اظهارداشت: چنین اقدامی مکمل عملیاتی شدن قانون دریافت مالیات از عایدی بوده زیرا انجام هر گونه داد و ستدی در بازار سکه و طلا باید در سامانه جامع به ثبت برسد. حال از آنجایی که ثبت معاملات با استفاده از اطلاعات کد ملی خریدار صورت می گیرد و هر شخص فقط می تواند تا ۱۵۰ گرم طلا بدون پرداخت مالیات خریداری کند، بنابراین خریداران طلایی که با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید سنگین طلا می کنند از طریق اطلاعات موجود (میزان خرید) درسامانه جامع شناسایی و کار دریافت مالیات از آنها آسان می شود.

خرید طلا بیشتر از ۱۵۰ گرم حکم سرمایه گذاری دارد و ماموران سازمان امور مالیاتی با رصد آنها اقدام به دریافت مالیات می کنند اقدامی که موجب شده است تاثیر خود را بر کاهش میزان معاملات در بازار طلا به جای گذارد

خرید طلا بیش از ۱۵۰ گرم حکم سرمایه گذاری را دارد

این فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: خرید طلا بیشتر از ۱۵۰ گرم حکم سرمایه گذاری دارد و ماموران سازمان امور مالیاتی با رصد آنها از طریق سامانه جامع اقدام به دریافت مالیات می کنند اقدامی که موجب شده است تاثیر خود را بر کاهش میزان معاملات در بازار طلا به جای گذارد. اظهارات کارشناسان بازار طلا در خصوص تبعات اجرای قانون دریافت مالیات از عایدی سرمایه در حالی مطرح است که خریداران طلا از فروشندگان باید فاکتور خرید تهیه کنند، فاکتوری که پرینت آن بایستی از سامانه جامع به خریدار داده شود.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اخیراً با ارسال پیامک به فعالان بازار طلا و اتحادیه های فروش ضمن یادآوری الزام ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت نسبت به تخلف از ضوابط اختصاصی موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هشدار داده است. بر اساس متن این پیامک، تخلف از ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، موجب محکومیت فرد خاطی به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد. در چنین شرایطی می توان گفت؛ فروشندگان طلا به دلیل کوچ سرمایه گذاران از این بازار تا حدودی با مشکل فروش مواجه شوند و عمده مشتریان آنها افرادی شوند که توان خرید مقدار اندکی طلا را دارند.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha