۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
اختلاف نظر بین زارعان و جهاد کشاورزی گلستان| تخصیص کود بر اساس آزمایش خاک است
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان مطرح کرد؛

اختلاف نظر بین زارعان و جهاد کشاورزی گلستان| تخصیص کود بر اساس آزمایش خاک است

گرگان- کشاورزان می‌گویند میزان کود یارانه‌ای در مقایسه با اراضی زیر کشت بسیار محدود است اما جهادکشاورزی گلستان معتقد است این توزیع بر اساس آزمایش و نیاز خاکی استان انجام می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال قیمت سم و کود چندین برابر افزایش یافت و دولت قول مساعد داد که کود و سم را به قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد. اما کشاورزان گلستانی از نحوه تخصیص کود و سم ناراضی هستند چرا که نه تنها کود و سم متناسب با نیاز به آنها تخصیص داده نشده بلکه قیمت آن نیز افزایش چند برابری داشته و همه این مسائل کشاورزی استان را با تنش مواجه کرده است. برای بررسی روند تخصیص کود و نهاده های کشاورزی به کشاورزان مصاحبه ای با «سید صمد ضیائی» مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان ترتیب دادیم.

* توزیع کود به کشاورزان چگونه انجام می‌شود؟

اگر مقایسه ای در خصوص نحوه توزیع کود در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال های گذشته داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که دولت در خصوص توزیع نهاده های کشاورزی توجه ویژه ای داشته است. براساس دستور وزارتخانه در سال گذشته به چهار محصول گندم، جو، کلزا و چغندرقند کودهای یارانه ای تعلق گرفت که برخی کشاورزان به دلیل جابجایی در قراردادها گندم نکاشته و به جای آن سایر محصولات کشاورزی را کشت کردند با این حال از همان کود یارانه ای بهره بردند.

متوسط مصرف کود در چند سال گذشته ۸۸ کیلوگرم در هر هکتار بود که بعد از مدتی به ۱۲۵ و در حال حاضر نیز به ۱۶۹ کیلو گرم در کشور رسیده‌ایم

مطابق آمارها سال گذشته ۱۷۶ هزار تن کود در سطح استان توزیع شده که این رقم در مقایسه با سال قبل تر آن، ۱۴۲ هزار تن بوده که این نشانگر توجه و حمایت دولت به بخش کشاورزی است. در این راستا سال گذشته تخصیص نهاده برای چهار محصول بود که از لحاظ آماری مشکلاتی به وجود آورد و همین مساله باعث بروز مشکلاتی برای توزیع نهاده شد که با رایزنی و کمک نمایندگان مجلس توانستیم موافقت دولت را برای تخصیص کود یارانه ای برای اکثر محصولات کشاوزی که در الگوی کشت استان قرار دارد، بگیریم.

در استان گلستان گندم، پنیه، جو، نخود، باقلا، سیب زمینی ، شالی و دیگر محصولات که در الگوی کشت قرار دارند از کود یارانه بهره مند می شوند. با نهایی شدن این تصمیم در حال حاضر به دنبال توزیع کودها در بین کشاورزان برای محصولات بهاره و پاییزی هستیم.

* آیا کشت شالی نیز در الگوی کشت استان قرار دارد و به آن کود یارانه ای تعلق می گیرد؟

کشت شالی در اراضی نسق بلامانع ومورد حمایت جهاد کشاورزی استان قرار دارد. حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی نسق استان برای کشت شالی در الگوی کشت قرار دارد و اراضی خارج از آن کشت شالی ممنوع است.

اختلاف نظر بین زارعان و جهاد کشاورزی گلستان| تخصیص کود بر اساس آزمایش خاک است

* چرا برخی مواقع در توزیع نهاده با تاخیر مواجه هستیم؟

تحویل کود براساس سامانه انجام می شود و از طریق سامانه حمل و نقل، سامانه پهنه بندی و سامانه پایش توزیع می شود. در این سامانه قیمت ها اصلاح و بعد از آن در اختیار کشاورز قرار می گیرد و به همین دلیل برای برخی از محصولات از جمله پنبه تحویل نهاده با تاخیر انجام شد که با تلاش های انجام شده ثبت سامانه کودهای یارانه ای انجام و به زودی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر باید یک نکته را هم گفت و آن اینکه کودهای کشاورزی که دولت به کشاورز می دهد کاملا یارانه ای است یعنی کشاورز تنها یک سوم هزینه این نهاده ها را پرداخت می کند و ۷۰ درصد آن را دولت پرداخت می کند.

* آیا تخصیص سهمیه کود به کشاورزان بر اساس نیاز انجام می‌شود؟

در استان گلستان یک آزمایش خاک انجام می شود که با توجه به آزمایشات و نوع زراعت کود را به کشاورز تخصیص می دهیم، در برخی از زراعت های علوفه ای مصرف ازته بیشتر از دیگر محصولات کشاورزی است. سال گذشته هکتاری ۱۵۰ کیلو گرم کود فسفات، ۱۵۰ کیلو گرم پتاسه و ۳۰۰ کیلو ازته به کشاورزان برای کشت های علوفه ای مانند گندم وکلزا تحویل دادیم که این میزان متناسب با استانداردهای جهانی است.

صنعت کشاورزی برای توزیع نهاده به سمت استانداردهای جهانی در حال حرکت است به طوری که در مقایسه با سال های گذشته متوجه می شویم که در توزیع نهاده ها در سطح کشور سیر صعودی خوبی داشته است.

در برخی مواقع کشاورزان انتظار دارند بیشتر از نیاز کود مصرف کنند، اما باید در نظر داشت که گیاه نیازمند تغذیه مناسب است

متوسط مصرف کود در چند سال گذشته ۸۸ کیلوگرم در هر هکتار بوده که به ۱۲۵ و در حال حاضر نیز به ۱۶۹ کیلو گرم در سطح کشور رسیدیم. دولت به دنبال این است که این عدد را به استانداردهای جهانی که ۵۰۰ کیلو گرم در هر هکتار است برساند ولی این رشد متناسب با ظرفیت ها باید انجام شود البته باید به این نکته اشاره کرد که متوسط مصرف در گلستان برای زراعت های خاص مانند گندم و کلزا حدود ۵۵۰ کیلو در هر هکتار است که مطابق با استانداردهای جهانی است اما در میانگین مصرف کود برای دیگر محصولات کشاورزی در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.

* آزمایش خاک به اندازه کافی انجام می شود؟

در سال گذشته از کل استان آزمایش نمونه خاک در معاونت تولیدات گیاهی گرفته شده و براساس این مسئله و با بررسی علمی کود و نهاده به کشاورزان به تخصیص داده می شود. برای تخصیص سهمیه شهرستان ها از اول فروردین تاکنون تیمی در سازمان تشکیل دادیم تا بتوانیم کودها را براساس یک کار کارشناسی به کشاورز تحویل دهیم. در گلستان سهمیه کود با آزمایش خاک بسیار نزدیک است و اگر مشکلاتی به وجود می آمد شاید برای آفت و دیگر بیماری های باشد.

دربرخی مواقع کشاورزان انتظار دارند بیشتر از نیاز کود مصرف کنند، اما باید در نظر داشت که گیاه نیازمند تغذیه مناسب است تا از لحاظ محصول دهی دچار فقز نباشد و بتواند درمقابل آفت ها و بیماری تنش های مختلف مقاوم و عملکرد بهتری داشته باشد اما اگر نهاده بیش از نیاز گیاه مصرف شود تنش آب و خاک را برای کشاورزی به وجود خواهد آورد.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حاج محمودرضا نوروزی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      زمین گندم تا 12کیسه کود می خواهد امسال اصلا فسفات ندادن در گلستان و قیمتش بالای ششصد هزار تومان بود