۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
دامداران در انتظار اعلام قیمت شیر خام| تولید سالانه ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تن شیر در کشور
بازار گزارش می دهد؛

دامداران در انتظار اعلام قیمت شیر خام| تولید سالانه ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تن شیر در کشور

در حالی که دامداران در انتظار اعلام قیمت شیر توسط ستاد تنظیم بازار هستند، مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران کشور می گوید این افزایش قیمت می تواند در خروج از بحران به صنعت دامداری کمک کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار محصولات پروتئینی همیشه پویا است و عوامل مختلفی در افزایش تقاضای برای این محصولات از جمله ارزان بودن نسبت به سایر مواد غذایی، موثر هستند. در این بین گوشت گاو از محصولات محبوب است که روند تولید رو به رشدی دارد و بر اساس گزارش های جهانی منتشر شده ارزش بازار جهانی گوشت گاو در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۱۵ میلیارد دلار بوده و همچنین برآورد می شود تا سال ۲۰۲۳ به طور متوسط حدود ۶ درصد رشد کند و تا پایان سال ۲۰۲۹ به بیش از ۶۰۴ میلیارد دلار برسد.

ایالات متحده، برزیل و چین سه تولیدکننده برتر گوشت گاو

از سوی دیگر در بحث تولید گوشت گاو گزارشات جهانی نشان می دهد که در سال ۲۰۲۲ ایالات متحده بزرگترین تولید کننده گوشت گاو در جهان بود و پس از آن برزیل و چین قرار داشتند، بر اساس داده های آماری جهانی منتشر شده این سه کشور تقریبا ۵۱درصد از تولید گوشت گاو جهان را تشکیل می دهند. در این میان ایالات متحده ۲۱.۷ درصد از تولید گوشت گاو جهان را به خود اختصاص می دهد.

در صورتی که تولید گوشت اقتصادی شود می توانیم سالانه بالغ بر یک میلیون تن تولید داشته باشیم

ایران نیز جزو تولید کننده های محصولات پروتئینی است که در حوزه گوشت گاوی نیز تولیدات قابل توجهی دارد و جزو بیست کشور اول تولید کننده است.

سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران کشور در گفتگو با بازار می گوید: سالانه بین ۹۵۰ تا یک میلیون تن توانمندی تولید گوشت دام سنگین در کشور داریم که تا به امروز رکورد تولید ۹۵۰هزار تن را زده ایم.

مقدسی افزود: در واقع اگر تولید گوشت اقتصادی شود سالانه بالای یک میلیون تن تولید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فعلا با قیمت قبل نهاده ها را به ما می دهند افزود: امیدواریم مجددا روند تخصیص نهاده ها تغییر نکند چون در حال حاضر وضعیت اقتصادی دامداری ها خراب است و اعلام قیمت شیر توسط ستاد تنظیم بازار می توان کمک کننده ما در خروج از این بحران باشد.

در حالی که سالانه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیر در کشور تولید می شود از نظر سرانه تولید گاوها ایران مشترکا با کانادا در رتبه دوم جهان قرار دارد

گفتنی است بحث اعلام قیمت شیر خام به عنوان یکی دیگر از محصولات صنعت دامداری، داغ است و دامداران چشم انتظار نهایی شدن قیمت این محصول هستند. به طوری که بر اساس اعلام رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، جلسات مربوط به اصلاح قیمت شیر خام بین نمایندگان تولیدکنندگان و سازمان حمایت برگزار شده و بر سر افزایش نرخ به هر کیلوگرم هزار تومان توافق شده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان در صورت نهایی شدن این افزایش قیمت شیر خام افزایش ۳۰درصدی قیمت محصولات لبنی را رقم خواهد زد. اما  مقدسی با تاکید بر اینکه هنوز افزایش قیمت شیر خام ابلاغ نشده است گفت وقتی هنوز افزایش قیمت ها نهایی نشده نمی توان در مورد میزان تاثیری که بر قیمت محصولات لبنی خواهد گذاشت اظهار نظر کرد.

تولیدی سالانه ۱۱و نیم میلیون تن شیر در کشور

رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران کشور در خصوص شرایط تولید شیر در کشور و جایگاهی که در سطح جهان داریم نیز اظهار داشت: سالانه حدود ۱۱ و نیم میلیون تن شیر در کشور تولید می کنیم و به این ترتیب از نظر حجمی در دنیا رتبه نوزدهم را داریم.

وی تصریح کرد: اگرچه از نظر تولید شیر نوزدهمین تولید کننده هستیم اما از نظر سرانه تولید گاوها رتبه دوم را مشترکا با کانادا داریم و ایالات متحده نیز در جایگاه اول قرار دارد.

مقدسی افزود: به عبارت دیگر هر گاو در ایران در هر دوره ۱۰ تن و ۲۰۰ گرم تولید شیر دارد که عمدتا به دلیل بهره وری بالای واحدهای تولیدی است و هم به دلیل اصلاح نژادهایی است که در بخش دام سنگین صورت گرفته است.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha