۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
فدراسیون اقتصاد سلامت، پل ارتباطی بخش خصوصی و دولت| بررسی و رفع چالش های تولید کالاهای سلامت بنیان
مدیر امور تشکل‌ های اتاق بازرگانی مطرح کرد

فدراسیون اقتصاد سلامت، پل ارتباطی بخش خصوصی و دولت| بررسی و رفع چالش های تولید کالاهای سلامت بنیان

عرفانی مدیر امور تشکل های اتاق بازرگانی از نقش موثر فدراسیون اقتصاد سلامت در اتاق بازرگانی در حوزه بررسی و رفع چالش های حوزه تولید، صادرات و واردات کالاهای سلامت بنیان خبر داد.

بازار؛ گروه صنعت: فدراسیون اقتصاد سلامت ایران که از سال ۱۳۹۴ تشکیل شده همواره طی این سال ها به عنوان یکی از معتبرترین تشکل های اتاق بازرگانی در راستای رفع چالش ها و بهبود مستمر کسب و کار حوزه سلامت اقدام می کند. مجموعه ای که نه تنها فرصت های اقتصادی در حوزه واردات را مورد توجه قرار می دهد بلکه ظرفیت ها و توانمندی های این حوزه را برای صادرات و ارزآوری را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

در این راستا سید مسعود عرفانی مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در خصوص رسالت این فدراسیون و اقداماتی که در این بخش برای بهبود صنایع مرتبط با سلامت جامعه فعالیت دارند در گفت و گو با بازار بیان داشت: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران به استناد بند کاف ماده ۵ قانون تشکیل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران و ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به همراه تبصره ۲ ماده چهارم قانون نسبت به ایجاد، ساماندهی، ادغام شبکه سازی و یکپارچه سازی تشکل‌ های اقتصادی اقدام و فهرست ملی تشکل ‌های اقتصادی را منتشر می کند.

وی افزود: در حال حاضر در اتاق بازرگانی ایران ۲۱۲ تشکل ملی، سراسری و تشکل بالا دستی داریم. همچنین حدود ۳۷۰ تشکل استانی دیگر هم داریم که به استناد همین قوانینی به آن ها اشاره شد در اتاق بازرگانی ایجاد شده و همگی بر اساس اساس ‌نامه ‌هایی که به عنوان اساسنامه الگوی تشکل‌ های اقتصادی هستند فعالیت دارند. این تشکل ها نیز بر اساس مصوبه شورای عالی نظارت اداره می شوند و دارای چهارچوب و ساختار منظمی هستند.

فدراسیون اقتصاد سلامت راه تعامل دولت و بخش خصوصی

عرفانی در خصوص نقش تشکل های یاد شده در صنعت اقتصاد سلامت کشور بیان داشت: قطعا تشکل ها در کشور نقش موثری را ایفا می کنند؛ چرا که با حضور این تشکل ها است که اگر فعالان اقتصادی در حوزه خود دچار مشکلاتی شوند می توانند به محلی مراجعه کنند و بخشی از مشکلات را مرتفع کنند.

اتاق بازرگانی می تواند نقش پل ارتباطی بین بخش خصوصی کشور با دولت، سازمان‌ ها و نهادها را ایفا کند

وی افزود: فعالان اقتصادی همواره دغدغه های بسیاری دارند و با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. از این رو برای اینکه بتوانند در ساختار تصمیم‌ گیری و سیاست گذاری کشور تاثیرگذار باشند و نظرات جمعی و کارشناسی خود را به دولت و نهادهای تصمیم گیر ارائه کنند نیازمند چنین تشکل هایی هستند. بنابراین در چنین شرایطی نقش تشکل ها مشخص می شود.

مدیر امور تشکل‌ های اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: امروز در حوزه‌ ی تشکل‌ ها بحث عضویت فراگیر را داریم؛ یعنی اعضایی که در یک تشکل عضو می شوند با توجه به خدمات و هماهنگی هایی که در تشکل وجود دارد و بر اساس ظرفیت ‌هایی که وجود دارند می ‌توانند عضو تشکل بشوند. بنابراین زمانی که تعداد اعضای تشکل به عضویت حداکثری نزدیک شود، تمام فعالان صنفی و صنعتی در حوزه‌ ی تولید، صادرات، واردات و حتی خدمات می توانند نظرات تکمیلی و تجمیعی خودشان را جمع بندی شده به اتاق بازرگانی ارائه دهند.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی می تواند نقش پل ارتباطی بین بخش خصوصی کشور با دولت، سازمان‌ ها و نهادها را ایفا کند و نظرات را از بخش خصوصی به بخش دولتی منتقل کند. کاری که فدراسیون اقتصاد سلامت کشور نیز انجام می دهد و در زمانی که نیاز به اصلاح قوانین و مقررات باشد می تواند در راستای بهبود محیط کسب و کار اقدام کند.

چشم انداز روشن برای صادرات صنایع کشور

مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در خصوص مسائلی که در فدراسیون اقتصاد سلامت دنبال می شود بیان داشت: در تمامی حوزه های داخلی، بین المللی و حتی تعاملات مابین، حضور تشکل هاخیلی می تواند موثر باشد. به طور قطع وقتی این هماهنگی بین تولیدکننده، صادرکننده، ‌ مصرف کننده و عرضه کننده وجود داشته باشد نظم و شرایط بازار بهبود می یابد. بنابراین می توان انتظار داشت که قیمت ها متناسب تر شود؛ قیمت هایی که به طور حتم تاثیر مستقیمی بر روی تولید و اقتصاد کشور دارد.

عرفانی با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهایی همچون نمایشگاه های تخصصی می تواند بستر خوبی برای حضور بخش های داخلی و خارجی باشد اضافه کرد: به طور حتم برای تحقق رشد تولید نیازمند ارتباطات و تعاملات بین المللی هستیم. ارتباطاتی که می تواند زمینه ساز رشد ارزآوری و افزایش گردش مالی در کشور شود.

فدراسیون اقتصاد سلامت جلوی خیلی از مشکلات و تعارض منافعی که در بخش های تولید، ‌واردات و صادرات ایجاد می شود را می گیرد

وی با اشاره به هدف هایی که در اتاق بازرگانی برای معرفی صنعت سلامت کشور به بازارهای دنیا دنبال می شود ادامه داد: در اتاق ایران برای هماهنگی بیشتر، انسجام تشکل‌ ها و ساماندهی آن ها فدراسیونی تحت عنوان فدراسیون اقتصاد سلامت ایجاد شده که از بالغ بر ۱۵ تشکل ملی و سراسری عضو دارد. همه‌ ی این تشکل‌ ها بر اساس وظایف و اهدافی که در اساسنامه‌ آن ها تعریف شده فعالیت می ‌کنند.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: از جمله تشکل های یاد شده می توان به انجمن تولیدکنندگان فراورده‌های آرایشی- بهداشتی، انجمن واردکنندگان مواد اولیه و غیره اشاره کرد که با این تعاملاتی که در فدراسیون ایجاد شده جلوی خیلی از مشکلات و تعارض منافعی که در بخش های تولید، ‌واردات و صادرات گرفته می شود. علاوه بر رفع چالش های یاد شده نظرات منسجم شده از این بخش ها نیز با هماهنگی با آن به دستگاه های دولتی انتقال داده می شود تا یک تصمیم مناسب برای بهبود شرایط آن ها گرفته شود.

عرفانی با اشاره به سایر مشکلات صنعت اقتصاد سلامت کشور گفت: برای صادرات بهتر نیازمند تعاملات بین المللی بیشتر هستیم و همچنین در خصوص بازگشت ارز به کشور هنوز مشکلاتی وجود دارد. البته اتفاقات خوبی در حوزه اوراسیا رخ داده است؛ به طوری که هرچند در گذشته با برخی از کشورها همچون عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس تعاملاتی داشتیم و داریم بلکه اکنون تمرکز بر روی کشورهای حوزه سی ای اس افزایش یافته است. بنابراین اکنون ئهدف صادراتی کشورهایی فراتر از گذشته است.

کد خبر: ۲۱۹٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha