۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
 ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک وارداتی در سامانه تخصیص وزارت صمت
مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری خبر داد

۵۰۰ هزار حلقه لاستیک وارداتی در سامانه تخصیص وزارت صمت

باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری با اشاره به اینکه ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک وارداتی در سامانه تخصیص لاستیک وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد گفت: اگر با حذف ارز دولتی برای واردات لاستیک قیمت لاستیک گران شود قطعا بر روی خدمات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن- با حذف تخصیص ارز دولتی برای واردات لاستیک یکی از بخش هایی که دچار آسیب و حتی گرانی خدمات  خواهد شد، بخش حمل و نقل مسافر به خصوص حمل و نقل برون شهری است. روز گذشته بخشنامه ای از سوی وزارت صمت منتشر شد که بر اساس آن از این پس دولت ارزی بابت واردات لاستیک اختصاص نخواهد داد. همین خبر بلافاصله بر بازار لاستیک تاثیر گذاشته و گفته می شود قیمت برخی انواع لاستیک رشد کرده است.

اگر چه مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری هر گونه افزایش قیمت لاستیک را بلافاصله بعد از این بخشنامه رد می کند و می گوید: وجود ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک در سامانه تخصیص لاستیک وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلا قیمت لاستیک را گران نخواهد کرد.  

در حال حاضر در سامانه تخصیص لاستیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک وارداتی وجود دارد

داریوش باقرجوان در گفت و گو با خبرنگار  بازار در پاسخ به این پرسش که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که از این پس دولت برای واردات لاستیک ارز اختصاص نخواهد داد. آیا این اقدام می تواند بر گرانی لاستیک دامن بزند؟ گفت: روز گذشته ما نیز این مصوبه را دیدیم و البته این مصوبه مربوط به مواد اولیه لاستیک است اما به هر حال این اقدام می تواند بر قیمت لاستیک تاثیر بگذارد.  

وی افزود: آنچه که باید با قاطعیت اعلام کرد این است که در حال حاضر در سامانه تخصیص لاستیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک وارداتی وجود دارد. به همین منظور بخشنامه ای به استانها ابلاغ کردیم که این لاستیک ها در اختیار رانندگان اتوبوس و سواری قرار بگیرد تا رانندگان بتوانند از این لاستیک ها بهره مند شوند.

باقرجوان معتقد است: این تعداد لاستیک قطعا شرایط را تعدیل خواهد کرد و می تواند به مسئولان این فرصت را بدهد که یک تصمیم گیری مناسب داشته باشند. پس تا قبل از اینکه شرایط پیچیده شود ما این فرصت را خواهیم داشت که تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم. حال اگر قیمت لاستیک در آینده افزایش یافت قطعا بر روی خدمات هم تاثیر خواهد گذاشت.  

وی تاکید کرد:  ما این فرصت را داریم که تا این ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک موجود است به یک تصمیم نهایی برسیم به نحوی که رانندگان نیز متضرر نشوند و نرخ خدمات هم چندان دستخوش تغییر نشود.

یکی از مواردی که بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور رخ داد مختل شدن فعالیتها و کسب و کار بود. مختل شدن بخش حمل و نقل بیشترین آسیب را از بابت ویروس کرونا دریافت کرد. بطوریکه در فروردین ماه میزان سفرها به زیر ۱۰ درصد کاهش یافت و اغلب شرکت های حمل و نقل دچار آسیب های فراوانی شدند. دولت نیز مصوب کرد تا با ارائه یک بسته حمایتی از شرکتهای حمل و نقل حمایت کند.  

آغاز وام ۶ میلیونی با نرخ سود ۱۲ درصد بزودی
باقرجوان در پاسخ به این پرسش که قرار بود دولت در قالب یک بسته حمایتی از شرکتهای حمل و نقل و حتی رانندگان حمایت کند؟ آیا این حمایتها اجرایی شد؟ گفت: دولت در قالب یک بسته حمایتی تلاش خواهد کرد تا از بخش حمل و نقل حمایت کند. یکی از این حمایت ها اعطای وام ۶ میلیون تومانی به رانندگان با نرخ سود ۱۲ درصد است. بنابراین این تسهیلات بزودی با ثبت نام رانندگان و مشخص شدن بانک عامل اجرایی خواهد شد. در حال حاضر ۱۱۳ هزار و ۵۱ راننده داریم که می توانند از این تسهیلات نهایت بهره را ببرند.

 میزان سفرها در فروردین ماه به صفر هم رسید اما در حال حاضر سفرها نسبت به فروردین ماه با رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی بهتر شده است. هر چند مردم نیز در حال حاضر به سفر با خودروهای شخصی رغبت بیشتری پیدا کرده اند

مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری اضافه کرد: میزان سفرها در فروردین ماه به صفر هم رسید اما در حال حاضر سفرها نسبت به فروردین ماه با رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی بهتر شده است. هر چند مردم نیز در حال حاضر به سفر با خودروهای شخصی رغبت بیشتری پیدا کرده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود قیمت بلیط اتوبوس در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافته است؟ گفت: شرکتهای حمل و نقل مسافری مطالباتی در خصوص این موضوع داشتند که چون ویروس کرونا باعث کاهش چشمگیر سفرها شده و خسارتهای مالی زیادی به این صنف وارد کرده هزینه های حمل و نقل تعدیل شود. اما به هر حال فعلا افزایش قیمت بلیط نداریم.  

این اظهارات در حالی از سوی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری مطرح می شود که چندی پیش احمد رضا عامری رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی و مسافربری از افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیط اتوبوس های مسافری خبر داده بود. او گفته بود که بر اساس قانون مصوب شده امسال نیز قیمت بلیط اتوبوس های مسافربری ۲۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۱٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha