۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
آب ضروری ترین ابزار توسعه اقتصادی | سهم صنعت و خدمات در استان افزایش یاید
معاون مجامع توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران مطرح کرد؛

آب ضروری ترین ابزار توسعه اقتصادی | سهم صنعت و خدمات در استان افزایش یاید

گرگان- مولایی، معاون مجامع توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران آب را یکی از اقلام ضروری در توسعه دانست و گفت: باید سهم صنعت و خدمات را در استان افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار بازار، هوشنگ مولایی ظهار شنبه در آئین تکریم و تودیع مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان، اظهار کرد: مصرف بی رویه از منابع آب های زیرزمینی منجر به تغییر اقلیم و خشکسالی شده است.

معاون مجامع توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در چهار دهه گذشته حفر چاه های آب به میزان بالایی بوده تا جاییکه این رقم در این مدت به ۷۰۰ هزار حلقه رسیده است.

وی افزود: ۴۵ درصد از آبی که استفاده می کنیم از منابع زیرزمینی و ۵۵ درصد آن از آب های سطحی است.

مولایی با بیان اینکه سدسازی از بعد از پیروزی انقلاب آغاز شده، گفت: حدود ۳۵ سال از صنعت سدسازی در کشور گذشته و تاکنون ۲۰۰ سد ساخته شده است.

او با تاکید بر این نکته که هیچ کالای اقتصادی در کشور اندازه آب منجر به توسعه نمی شود، افزود: دونیم درصد از منابع آبی کشور در گلستان است ضمن اینکه این استان دو درصد از جمعیت کشور را در خود دارد بااینحال آنچه در حوزه اقتصاد استان مشاهده می شود رکود است.

وی گفت: با وجود ظرفیت های طبیعی استان تولید ناخالص داخلی گلستان یک درصد از کشور را تشکیل می دهد که این نشانگر عقب ماندگی استان در مقایسه با سایر استان هاست که باید با همت مدیران استانی حل شود.

معاون مجامع توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران توجه به افزایش بهره وری در بخش تولیدات کشاورزی را ضروری دانست و افزود: در کشت گلخانه ای به ازای ۲۵ لیتر آب محصول تولید می شود درحالیکه تولید محصول در کشور ما ۵۰۰ لیتر آب برای تولیدات کشاورزی مصرف می کند.

به گفته وی، بهره وری فعلی آب در بخش کشاورزی تولید ۱.۳ کیلوگرم محصول به ازای هر مترمکعب آب است که این رقم در دنیا بین ۲ تا سه کیلوگرم است.

افزایش سه برابری درآمد استان

در ادامه این جلسه مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای گلستان، گفت: افزایش اعتبارات و درآمد استان، شناسایی و انسداد چاه های غیر مجاز و آزادسازی بستر و حریم رودخانه از جمله اقدامات در این سه سال است.

سید محسن حسینی اظهار کرد: در این مدت در بخش مطالعات اقدامات خوبی انجام شد که از جمله آن استفاده از ابزارهایی برای پیش بینی سیل و مدرن سازی ایستگاه های سنجش بود.

وی گفت: در بخش حفاظت از منابع آب یک هزار و ۳۰۰ حلقه چاه مسکوت شد وسه هزار کنتور بر چاه ها نصب شد.

او آزادسازی بستر و حریم رودخانه را از دیگر اقدامات این دوره دانست و افزود: برای بستر رودخانه های استان بیش از پنج هزار هکتار سند اخذ شد و آزادسازی بستر و حریم رودخانه در این مدت دنبال شد که تخریب یکصد آبندان غیرمجاز از اقدامات برای آزادسازی حرایم بود.

وی به افزایش درآمد شرکت آب منطقه ای استان در چند سال ایر اشاره کرد و گفت: درآمد استان در این بخش تقریبا سه برابر شد علاوه بر آن اعتبارات عمرانی شرکت در زمان تحویل این سمت ۳۵۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته به بیش از هزار میلیارد تومان رسید.

وی از تشکیل کمیته توزیع آب سدها در این مدت خبر داد و افزود: با اندک آبی که در استان بود تلاش شد تا عدالت در حوزه آب برقرار شود.

حسینی با بیان اینکه خاکریزی سدنرماب رو به اتمام است و به مرحله آبگیری رسیده، افزود: تلاشمان بر این بود تا زهکشی اراضی اولیت دار وضعیت بهتری پیدا کند.

وی از علاج بخشی سد وشمگیر خبر داد و گفت: سد آقدکش که با هدف مدیریت و کنترل سیلاب های آق قلا بود نیز به مراحل پایانی رسیده و تا آبان ماه به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است در آئین تکریم از زحمات سیدمحسن حسینی قدردانی شد و ایرج حیدریان به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای گلستان معرفی شد.

کد خبر: ۲۱۹٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha