۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
طلایی به نام مس؛ رویین‌تن در برابر تحریم
بازار از حواشی تحریم مس توسط آمریکا گزارش می دهد

طلایی به نام مس؛ رویین‌تن در برابر تحریم

کرمان – آمریکا در حرکتی دیگر در جنگ اقتصادی صنعت مس ایران را تحریم کرد اما ظاهرا تلاش و اندیشه های نوآور در شرکت مس هیچ گاه متوقف نمی شود و ارزاوری ادامه می یابد.

به گزارش بازار، استان کرمان مهمترین منابع ذخایر مس آسیا را در خود جای داده است ضمن اینکه دومین منابع بزرگ مس جهان در منطقه سرچشمه کرمان وجود دارد و مجتمع های بزرگ صنعتی متعدد در استان کرمان وجود دارد که هزاران نفر در آن ها به صورت شبانه روی برای توسعه و پیشرفت استان کرمان و کشور تلاش می کنند در شش ماه سال جاری طبق اعلام شرکت مس ایران ۵۶ هزار تن مس از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است.

طی روزهای اخیر آمریکا اعلام کرده که صنعت مس ایران را تحریم کرده است.

نکته قابل توجه اینکه با توجه به تحریم های سخت و جنگ اقتصادی که آمریکا بر علیه مردم ایران آغاز کرده است از مدتها قبل مکانیزم تحریمها صنعت مس را تحت تحریم جدی قرار داده بود و از نظر آمریکا امکان صادرات مس در ایران وجود نداشته است و تحریمهای جدید فقط عبارتهای تکراری است که بر روی کاغذ نگاشته شده است.

می دانیم چگونه کار را پیش ببریم

محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار می گوید: ما در ایران بیکار ننشسته ایم و در جنگی که آمریکایی ها در زمینه اقتصادی راه انداخته اند ما مهندسی معکوس گسترده ای در زمینه های مختلف انجام داده ایم و می دانیم چگونه این تحریمها را بشکنیم.

وی تصریح کرد: ایران سالها تحت تحریمهای ظالمانه بوده است و می دانیم با این بازیهای ناجوانمردانه چگونه مواجه شویم.

دور زدن تحریم تخصص ماست

پورابراهیمی بیان کرد: سرمایه گذاری گسترده ای در خصوص افزایش تولید محصولات صادراتی مس در استان کرمان صورت گرفته است و یکی از سیاستهای کلی هم جلوگیری از خام فروشی است.

وی بیان کرد: مس ایران مشتری های خاص و ویژه دارد و تاکنون نیز از روش های مورد تحریم آمریکا مس صادر نمی شده است.

وی اظهار کرد: می توانم بگویم که عملا تحریم در صنعت مس کرمان امکان پذیر نیست و از هم اکنون نیز بیش از یک میلیارد دلار طرح جدید سرمایه گذاری در استان کرمان انجام شده است.

پورابراهیمی افزود: در حال حاضر صنعت مس ایران وضعیت قابل قبولی دارد بطوریکه در شش ماه سال جاری ما معادل کل صادرات سال قبل صادرات و ارزآوری داشتیم و این در حالیست که عملا صنعت مس ایران تاکنون نیز تحت تحریم های شدید قرار داشت.

وی گفت: توانایی صادرات ما بسیار بالاست و دور زدن تحریمها هم تخصص ماست و شبانه روز در اندیشه دور زدن تحریمها و عملی کردن آن هستیم.

پور ابراهیمی گفت: آنچه آمریکایی ها در خصوص تحریمها در قالب آمار و اعداد عنوان می کنند آمارهای رسمی است که مسلما با روشهای اقتصادی ما فرسنگها فاصله دارد.

روشهای جایگزین داریم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: برای فروش محصولات شرکت گل‌گهر و مس سرچشمه مسیرهای جایگزینی را تعریف کرده‌ایم.

مهدی حسینی‌نژاد با شاره به اینکه محصولات تولیدی مس سرچشمه از قبل هم در لیست تحریم‌ها بود افزود: کاتد مس این شرکت در لیست تحریم‌های آمریکا بود، اما مسیرهای جایگزینی برای آنها تعریف کرده‌ایم و کار فروش در حال انجام است.

وی معتقد است این تحریم‌ها تاثیر چندانی بر فروش محصولات این شرکت ها نمی گذارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان می گوید: این شرکت ها پیش از این تجهیزات مورد نیاز خود را قبل از تحریم‌ها تهیه و به داخل کشور آورده‌ بودند و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی بیان کرد: آمریکا در گذشته به هر میزانی که می توانست در خصوص فروش و واردات تجهیزات این شرکت ها تحریم اعمال کرده بود و خوشبختانه با وجود همه آن تحریم ها زیرساخت‌های مربوط به این دو شرکت به شکل‌های مختلف تامین شده و قطعا این روند نیز ادامه دارد و زیرساخت های مربوط به این شرکت را به هر شکل ممکن تامین می کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

تحریمهای جدید خنده دار است

مدیرعامل شرکت مس ایران نیز در گفتگو با بازار اظهارداشت: مسلما ما روشهای قابل توجهی برای جذب سرمایه، تولید، ذخیره های استراتژیک و در صادرات داریم.

دکتر اردشیر سعدمحمدی متخصصان اقتصادی کشور از مدتها قبل دست به کار شده اند و همچنان مس مورد استقبال قابل توجه جهانی قرار دارد.

وی گفت: زیر ساختهای ما توسعه یافته است و ارزآوری نیز در وضعیت مطلوب قرار دارد، پرسنل شرکت مس تمام توان خود را برای توسعه کشور به کار گرفته اند و شبانه روز مشغول کار هستند.

مدیرعامل شرکت مس ایران گفت: میلیون ها دلار طرح آماده افتتاح در شرکت مس وجود دارد و میزان سرمایه گذاریها نیز قابل توجه است.

وی همچنین از اکتشافات جدید در استان های مختلف کشور خبر داد و بیان کرد: جنوب کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و اردبیل و آذربایجان شرقی بیشترین اکتشافات را شاهد است.

 سعدمحمدی با بیان اینکه اکتشافات در معدن سرچشمه در حال انجام است، گفت: امیدواریم ذخایر این معدن به‌زودی از ۳ میلیارد تن عبور کند. ذخایر اقتصادی این معدن بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است.

وی ادامه داد: در معدن مس سونگون نیز اکتشافات درحال انجام است و خوشبختانه به ذخایر بسیار خوبی دست یافته‌ایم.

کد خبر: ۲٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha