۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
طلای گران، سوغات خلف وعده بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز
«بازار» تحلیل می کند؛

طلای گران، سوغات خلف وعده بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران، می‌گوید؛ طلا گرانتر هم می‌شود، چرا که تغییر نرخ این کالا از نوسان قیمت ارز و انس جهانی تبعیت می کند. حال از آنجایی که انس جهانی روز به روز در حال افزایش است و از طرفی مدیریتی در بازار ارز به چشم نمی‌خورد، بنابراین رشد روز افزون قیمت طلا دور از انتظار نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت انواع ارز، سکه و طلا در بازار مدتی است بر مدار رشد قرار گرفته است. رشد قیمتی که حاصل از عواملی چون عدم ساماندهی قیمت ها در بازار ارز، تهدید ها و هشدارهایی از سوی مسئولان بانک مرکزی نسبت به عدم سرمایه گذاری در بازار ارز و وعده سامان بخشی قیمت این کالاست که تاکنون جز گفتاردرمانی و وعده های بی عمل نتیجه آنچنانی در بر نداشته است.

هر چند کاهش ارزش پول ملی و نرخ بالای تورم در کشور موجب شده است تا سطح عمومی قیمت ها در بازار افزایش یابد، اما باید توجه داشت که در صورت برنامه ریزی درست، مدیریت صحیح و کارشناسانه می تواند مانع از رشد قیمتها و ساماندهی بازار شد. مدیریتی که نتیجه آن برای مردم قابل لمس باشد نه اینکه وعده اصلاح ساختارها داده شود اما اقدام نتیجه بخشی در عمل دیده نشود.

وعده های مکرر ساماندهی و افزایش قیمت های مداوم 
به طور مثال؛ با افزایش قیمت ارز در بازار، رئیس کل بانک مرکزی وعده داد؛ قیمت ها در این بازار با سیاست گذاری های مد نظر به زودی متعادل و بازار به حالت عادی خود بر می گردد. اما ماه‌هاست که هیچ برنامه ای که به کاهش نرخ ارز در بازار منجر شود به چشم نمی خورد.

به عقیده کارشناسان؛ رئیس کل بانک مرکزی حتی به خود زحمت نمی دهد که سلسله نشست خبری با خبرنگاران داشته باشد و یا با بروز نوسان قیمت ارز در بازار، حداقل هفته ای یکبار در تعامل با رسانه ملی زوایا و علل افزایش نرخ این کالا، چگونگی برنامه ریزی برای  مهار رشد قیمت ارز را برای مردم بازگو کند. در حقیقت، جایگاه بانک مرکزی به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور و اظهار نظر مدیران این بانک تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم دارد. اما وعده های رئیس کل نسبت به ساماندهی نرخ ارز مدت هاست فقط در چند کلمه آن هم در قالب یادداشتی کوتاه بصورت مجازی برای مردم بر روی اینستاگرام قرار می گیرد.

ثبات بازارها در گرو سیاست گذاری های بانک مرکزی
هر چند درک مردم از واقعیت ها بالاست و همه می دانند ایران در شریط تحریم و در حال جنگ اقتصادی با دنیاست و این موضوع باعث شده تا مدیریت بر منابع ارزی کشور با توجه به کاهش درآمدهای ارزی ناشی از کاهش میزان صادرات و فروش نفت با حساسیت انجام شود، اما نباید نسبت به برنامه ریزی هایی که منجر به مهار قیمت ارز در بازار شود به شیوه های مختلف بی توجه بود. چرا که بخش عمده ای از افزایش قیمت ها در بازار بخصوص قیمت طلا و سکه و ... برگرفته از رشد قیمت ارز است.

کارشناسان معتقدند؛ وعده های بی عمل در ساماندهی نرخ ارز بی اعتمادی ها را به جامعه ترزیق می کند و این رویکرد باعث خواهد شد تا بازارها ثبات و شرایط مطلوبی را نداشته باشند.

آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران، درباره آثار منفی خلف وعده مسئولان بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در بازار ارز طی گفتگویی با «بازار» گفت: ثبات قیمت ها در بازار ارز و ساماندهی آن،  آرامش خاصی را در بازار طلا و سکه ایجاد می کند و زمانی که قیمت ارز بخصوص دلار در بازار بر ریل رشد قرار گیرد، قیمت طلا و سکه نیز در بازار بی ثبات و افزایشی خواهد بود.

بی ثباتی نرخ ارز طلا را گران می کند!
وی افزود: تا زمانی که نیاز متقاضیان واقعی ارز در بازار تامین نشود و از طرفی راه سفته بازی و سودآوری در این بازار بسته نشود، بی شک قیمت این کالا در بازار بی ثبات و افزایشی خواهد بود، افزود: تامین تقاضای ارز به شیوه ای درست طبیعتا مسیر بازار طلا و سکه را به آرامش نزدیک می کند و قیمتها متعادل خواهد شد. اما بی ثباتی در قیمت ارز و رشد بهای این کالا باعث گرانی طلا و سکه می شود.

محمد ولی به تاثیر مستقیم رشد قیمت دلار ( ۱۷ هزار ۷۰۰ تومان) بر افزایش قیمت طلا و سکه اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت ارز بصورت آنی بر رشد قیمت طلا و سکه در بازار تاثیر می گذارد و باعث گران شدن این کالا می شود.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران، با بیان اینکه کم توجهی بانک مرکزی به ساماندهی بازار ارز باعث گرانی دلار و در پی آن افزایش قیمت طلا و سکه شده است، گفت: تا زمانی که ثبات در بازار ارز ایجاد نشود نباید گفت؛ طلا و سکه ارزان می شود.

وی به افزایش قیمت جهانی طلا اشاره کرد و افزود: با افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت این کالا نیز در بازار داخل بالا می رود، بالارفتن قیمت طلا ناشی از افزایش انس جهانی زمانی که با افزایش نرخ ارز در کشور همراه باشد، قیمت طلا و سکه را افزایش خواهد کرد.

هر گرم طلا ۷۲۲ هزار و سکه ۷ میلیون ۳۶۰ هزار تومان
به گزارش بازار، هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۷۲۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷میلیون و ۳۶۰ تومان و قیمت دلار ۱۷هزار و ۶۲۰ تومان است.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۹۵۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۲۹ دلار معامله می‌شود.

کد خبر: ۲۱٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      0 0
      ارز اگه گران نباشد دولت حقوق کارمندان و برنامه های عمرانی کشور را ازکجا تامین کند ؟!!!!!!!!!!!!!!!