۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
قیمت دیوار چینی در سال ۱۴۰۲ | هزینه ساخت یک مترمربع دیوار

قیمت دیوار چینی در سال ۱۴۰۲ | هزینه ساخت یک مترمربع دیوار

کل هزینه های ساخت یک متر مربع دیوار در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به گزارش بتن آلوکا به نقل از سازندگان مطرح و متخصص، پس از ثبات مقطعی و کوتاه مدت قیمت روز مصالح ساختمانی، می توان قیمت دیوارچینی در سال ۱۴۰۲ را به‌صورت تقریبی محاسبه کرد. الان به شما خواهیم گفت که برای ساخت یک متر مربع دیوار با بلوک سیمانی، چقدر باید هزینه کنید.

قیمت دیوار چینی در سال ۱۴۰۲

قیمت ها در روزهای گذشته، افزایش افسارگسیخته‌ای داشته اند و به بالاترین نرخ در سال جاری رسیدند. در اواخر سال قبل که قیمت بلوک سیمانی سبک که در رنج ۷ تا ۱۰ هزار تومانی بود با سه هزار تومان افزایش در هر قالب، اکنون به ۱۳۰۰۰ تومان رسید. قیمت ماسه، سیمان، پوکه ی معدنی و دستمزد کارگر نیز همسو با این افزایش قیمت ها بودند.

دلایل ذکر شده، باعث الزام انجام محاسبات جدید قیمت دیوارچینی در سال ۱۴۰۲ شد. سایت بتن آلوکا، این وظیفه را با استعلام ریز قیمت ها از مصالح فروشان و سازندگان به نام به انجام رسانده است و لیست قیمت زیر را در اختیار سازندگان خرد و کلان قرار داده است.

تحلیل هزینه ساخت یک مترمربع دیوار

بازار مصالح ساختمانی در ماه گذشته در اغلب زیرمجموعه‌ها روندی افزایشی در پیش گرفت، در همین راستا قیمت بتن سبک، بلوک و سیمان پیشگام نوسانات بازار است، تعدادی از مصالح نیز تغییر قیمت نداشتند.

گفتنی است در پی افزایش قیمت‌های جسته و گریخته کف قیمت بلوک سیمانی ۱۵ سانتی که پر کاربردترین بلوک دیوارچینی است برای نوع سبک و استاندارد در حدود ۱۰ هزار تومان برآورد شده است که با هزینه کرایه حمل، ۱۲ هزار تومان تمام خواهد شد. هزینه ی یک متر مربع بلوک سبک سیمانی لازم برای دیوارچینی حدودا ۱۵۰ هزار تومان است.

هر متر مربع دیوار حدودا نیم کیسه سیمان لازم دارد و سقف قیمت سیمان در کانال ۶۰ هزار تومانی قرار گرفته است، پس میانگین قیمت سیمان لازم برای یک مترمربع دیوارچینی در حدود ۳۰ هزار تومان است.

قیمت ماسه در چند معدن را استعلام گرفتیم که همگی افزایش قیمت داشتند، برای هر متر مربع دیوار حدودا ۲ فرغون ماسه لازم است، در واقع نسبت مصرف ماسه ۰٫۱۴ به ازای هر متر مربع دیوار است. حدودا ۲۳ هزار تومان هم هزینه ماسه برای یک متر مربع دیوار چینی است.

قیمت دستمزد کارگر نیز از همان ابتدای سال روندی افزایشی داشت و در منصفانه ترین حالت ۷۰ هزار تومان برای هر متر مربع دیوار است. البته این قیمت ممکن است در شهرهای بزرگ کمی بالاتر نیز باشد.

در نهایت به عنوان جمع‌بندی این طور می توان بیان کرد که قیمت روز یک متر مربع دیوارچینی با بلوک طبق فرمول زیر است:

قیمت بلوک + قیمت سیمان+ قیمت ماسه + دستمزد کارگر = قیمت دیوار چینی در سال ۱۴۰۲

۲۷۳ =۷۰+۲۳+۳۰+۱۵۰ = قیمت دیوار چینی در سال ۱۴۰۲

پس قیمت دیوار چینی در سال ۱۴۰۲ به ازای هر مترمربع دیوار در حدود ۲۷۳ هزار تومان تمام خواهد شد. البته این محاسبه قیمت به طور میانگین برای کل کشور را شامل می شود، اما ممکن است در برخی شهر ها کم و زیاد شود که با این فرمول، تغییرات نسبی تا حدودی قابل محاسبه است.

این نکته را نیز نباید نادیده گرفت تورم روزافزون که گریبان‌گیر اقتصاد کشور است خود عامل دیگری است که مانع از کاهش و اصلاح قیمت خواهد شد. در واقع می‌توان گفت بخشی از التهابات افزایشی قیمت مصالح ساختمانی در بازار باعث افزایش حدودا ۳۰ درصدی هزینه ها شده است که متأسفانه تثبیت هم شدند!

مضاف بر این افزایش قیمت دلار نیز عامل دیگری است که سیاست‌های مدیریت بازار را تا حدودی کم‌اثر کرده و افزایش قیمت‌ مصالح ساختمانی را موجب شده است. افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی نرخ دلار محرک آشفتگی مجددا بازار مصالح ساختمانی و سایر بازارها را در چند روز گذشته رقم زده است. با این اوصاف می‌توان گفت با توجه به عوامل مؤثر و تعیین‌کننده نرخ مصالح ساختمانی، روند بازار طی روزهای آتی افزایشی خواهد بود اما پیش‌بینی قطعی در بازار ایران عملا امکان‌پذیر نیست.


 

کد خبر: ۲۱۹٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha