۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
چرخ تولید در «آساک دوچرخ» کند می‌چرخد| پا در رکاب صادرات از قوچان تا آمریکای جنوبی
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ تولید در «آساک دوچرخ» کند می‌چرخد| پا در رکاب صادرات از قوچان تا آمریکای جنوبی

قوچان- کارخانه آساک دوچرخ را می‌توان نماد صنعت و سرمایه‌گذاری در شهرستان قوچان دانست که هنوز پس از یک دهه نتوانسته از زیر بار مشکلات تولید قامت خود را راست کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان در سال‌های گذشته به دنبال یکسری مشکلات مالی بدهی‌ها، عقب‌افتادگی حقوق کارگران و رکود و کاهش تولید و فروش محصولات حدود سه سال در وضعیتی نیمه‏ تعطیل بود و عاقبت در واپسین روزهای سال ۹۵ این کارخانه درهای خود را به روی کارگران و کارکنان خود بست و به‌طور کامل تعطیل شد.

این تعطیلی بیش از ۱۵ ماه طول کشید و درنهایت، با همکاری و مساعدت مسئولان شهرستان و برخی رایزنی‌ها، کارخانه دوباره در خردادماه ۹۷ راه‌اندازی شد و به دنبال موافقت با اعطای تسهیلات بانکی به این واحد و ترخیص قطعات خریداری‌شده از گمرک، کارخانه در ابتدا با یک خط مونتاژکار خود را آغاز کرد اما بااین‌وجود و قول‌های متعدد بر توسعه کار اما هنوز موفق به بازگشت دوران طلایی خود نشده است.

صادرات به آمریکاری جنوبی

فعالیت شرکت تولیدی آساک دوچرخ از سال ۱۳۷۶ در حومه شهر قوچان و در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار با زیربنای چهار هکتار و هم‌چنین اشتغال ۱۹۲ نفر آغاز شد.

برای راه‌اندازی این کارخانه سرمایه‌گذاری بالغ‌بر پنج و نیم میلیون دلار با مشارکت بانک صنعت و معدن انجام پذیرفت که تولیدات آن در طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ کارخانه آساک دوچرخ یکی از کارخانه‌های تولید دوچرخه است که تا پیش‌از این به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید خاورمیانه از آن یاد می‌شد اما متأسفانه این کارخانه در سال ۱۳۸۳ و پس از واگذاری به بخش خصوصی ناگهان چرخ تولید آن با توقف همراه شد.

چرخ تولید در «آساک دوچرخ» کند می‌چرخد| پا در رکاب صادرات از قوچان تا آمریکای جنوبی

فعالیت تولیدی آساک دوچرخ از سال ۱۳۷۶ در حومه شهر قوچان و در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار با زیربنای چهار هکتار و هم‌چنین اشتغال ۱۹۲ نفر آغاز شد.

برای راه‌اندازی این کارخانه سرمایه‌گذاری بالغ‌بر پنج و نیم میلیون دلار با مشارکت بانک صنعت و معدن انجام پذیرفت که تولیدات آن در طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

این کارخانه که تا سال ۱۳۸۳ فعالیت داشت، همان سال در دوران اوج فعالیت اشتغال ۱۴۳ نفر و تولید ۴۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه دوچرخه را در کارنامه خود ثبت کرد اما از آذرماه ۱۳۸۳ که این واحد به بخش خصوصی واگذار شد اوضاع آن رو به وخامت گذاشت.

شرکت دوچرخه‌سازی قوچان در سال ۱۳۸۵ نیز باهدف افزایش ظرفیت و توسعه بازار و در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و ونزوئلا با ایجاد یک شرکت مشترک، اقدام به سرمایه‌گذاری و تولید دوچرخه در این کشور آمریکای جنوبی کرد که به دلایل مختلفی این همکاری مشترک متوقف شد.

شرکت دوچرخه‌سازی قوچان در سال ۱۳۸۵ نیز باهدف افزایش ظرفیت و توسعه بازار و در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و ونزوئلا با ایجاد یک شرکت مشترک، اقدام به سرمایه‌گذاری و تولید دوچرخه در این کشور آمریکای جنوبی کرد که به دلایل مختلفی این همکاری مشترک متوقف شد

این واحد تولیدی تا سال ۱۳۹۵ عملاً فعالیت اقتصادی مؤثر نداشت و تنها باهدف وانمود به فعالیت تولیدی به‌منظور ارزش‌افزوده پیدا کردن و واگذاری به سرمایه‌گذار جدید شاهد حضور و فعالیت نابسامان تنها ۴۰ کارگر بود.
در این مدت عملیات مونتاژ دوچرخه در آساک انجام می‌شد که درمجموع سالانه ۷۰۰ دستگاه تولید داشت.

علاوه بر این‌ها، اعتراضات کارگری نیز طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در این واحد رخ داد تا اینکه ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات ارزی به آن پرداخت شد اما بازهم مشکل این کارخانه حل نشد.

در همین مدت یک سری محموله‌های خریداری‌شده توسط این واحد در گمرک ترخیص و بخشی از آن‌ها در کارخانه تخلیه شد اما به دلیل بدهی مالیاتی این واحد که بالا هم بود بخشی از کالاها به‌عنوان بدهی مالیاتی در کارخانه توقیف گردید.

امید به احیا

در این رابطه رئیس اداره صمت قوچان در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه کارخانه دوچرخه‌سازی آساک در چه وضعیتی است و این می‌توان به پایداری و ادامه کار آن با توجه به شرایط اقتصادی حاضر امیدوار بود پاسخ می‌دهد: کارخانه دوچرخه آساک در حال حاضر با حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد و با حدود ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت است که پس از رفع موانع در حوزه قضایی با سرمایه‌گذاری جدید می‌تواند با تمام ظرفیت فعالیت کند.

امیر معینی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برای برداشتن موانع از سر راه این کارخانه چه باید کرد و چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید نیز توضیح می‌دهد: برنامه‌های کارخانه آساک دوچرخ مرتبط با حوزه قضایی شهرستان است و اداره صمت فعلاً دخیل نیست.

چرخ تولید در «آساک دوچرخ» کند می‌چرخد| پا در رکاب صادرات از قوچان تا آمریکای جنوبی

رئیس اداره صمت قوچان مشکلات پیش پای این کارخانه را تنها متعلق به اساک دوچرخ ندانسته و ابراز می‌کند: متأسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی در حال حاضر با مشکلات عدیده ازجمله گردش سرمایه روبرو هستند

کارخانه دوچرخه آساک در حال حاضر با حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد و با حدود ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت است که پس از رفع موانع در حوزه قضایی با سرمایه‌گذاری جدید می‌تواند با تمام ظرفیت فعالیت کند

معینی در پاسخ به این سؤال که چند کارخانه در شهرستان قوچان داریم و چند کارخانه تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند نیز می‌گوید: تعداد واحدهای تولیدی پروانه دار حوزه صمت ۹۴ واحد،تعداد واحدهای فعال ۵۳، تعداد واحدهای نیمه فعال ۲۳و تعداد واحدهای راکد ۱۸ است.

وی موانع تولید در شهرستان قوچان را شامل هزینه‌های بالای انرژی هم چون آب و برق و گاز دانسته و ابراز می‌کند: هزینه‌های سربار دیگر مانند مالیات و برخی موانع ازجمله عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و جریمه‌های سنگین در خصوص دیرکرد پرداخت تسهیلات ازجمله مشکلاتی است که تولیدکننده‌ها همگی با آن درگیر هستند و تنها به یک واحد اختصاص ندارد.

رئیس اداره صمت قوچان ابراز می‌کند: اعلام نشدن تسهیلات صنعتی در سال ۱۴۰۱ جهت پرداخت،عدم امکانات زیرساختی کافی مثل تصفیه‌خانه بزرگ و مجهز،پست برق، آب‌رسانی به شهرک شماره ۲ و دیگر مشکلات را اگر به موانع تولید در این شهرستان بیفزاییم مشاهده می‌شود که هزینه تولید افزایش پیداکرده است و لذا این موضوع نیز در بازار رقابت نیز برای تولیدکننده مشکل‌ساز است.

وی در خصوص کمبودهای موجود در شهرک صنعتی شماره ۲ نیز پاسخ می‌دهد: خوشبختانه پست برق فوق توزیع شهرک ۲ تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس اداره صمت قوچان ابراز می‌کند: شهرک ۲ در حال حاضر ۷ واحد فعال در حال تولید و تعداد ۱۵ واحد در حال ساخت داشته و هم در این راستا تعداد ۵۴ قطعه زمین نیز به سرمایه‌گذاران واگذارشده است.

وعده‌های استیضاح شده

به گزارش خبرنگار بازار؛ مشکلات آساک دوچرخ موجب شد تا تابستان سال ۱۴۰۱ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت در سفری یک‌ساعته به قوچان سری به ابن واحدی تولیدی بزند.

وزیر سابق صنعت در حاشیه بازدید از مجتمع آساک دوچرخ در جمع خبرنگاران گفت: این شرکت با سرمایه‌گذاری زیاد در حال حاضر با ۱۰۰ نفر در حال فعالیت است که این تعداد می‌تواند در گام‌های بعدی به ۵۰۰ نفر افزایش یابد.

سید رضا فاطمی امین افزود: این کارخانه درگذشته بازار فروش خوبی داشته است اما هم‌اکنون با مشکلاتی درزمینهٔ های بانکی و مالیاتی روبه‌روست که باید در ستاد تسهیل پیگیری شود ولی ابتدا باید وضعیت حقوقی کارخانه مشخص شود و مشکلات کارخانه درزمینهٔ سرمایه گردش نیز از محل منابع پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه و وزارت صنعت پیگیری خواهد شد که حالا به نظر می‌رسد وعده‌های داده‌شده به همراه وزیر صمت هر دو به مرحله استیضاح رسیده است.

کارخانه آساک دوچرخ در حالی دچار توقف چرخ تولید شده است که بیشترین میزان بدهی این کارخانه به سازمان های دولتی است.

کارخانه آساک دوچرخ در حالی دچار توقف چرخ تولید شده است که بیشترین میزان بدهی این کارخانه به سازمان های دولتی است

رییس دادگستری شهرستان قوچان سال گذشته اعلام کرد: مجتمع صنعتی دوچرخه‌سازی قوچان دارای چند مدل بدهکاری است که مجموع این بدهی‌ها به کارگران، بانک‌ها، تامین اجتماعی، دارایی و صنعت و معدن قریب به ۱۷۰ میلیارد تومان است.

حسین ولیدخت در این رابطه اذعان کرد: این مجتمع به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات بانکی توسط مدیر عامل پیشین به حوزه بانکی، حدود ۸۰ میلیارد تومان و در حوزه ادارات تامین اجتماعی و دارایی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

وی با تاکید بر اینکه قریب به ۶۰ میلیارد تومان از پول سهام این کارخانه باید به صنعت و معدن پرداخت شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات عمده واحدهای تولیدی در قوچان نبود سرمایه در گردش است، زیرا تورم بالا و افزایش قیمت مواد اولیه موجب از دست رفتن توان مالی کارخانه‌داران و سرمایه‌گذاران شده است.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      5 1
      واقعا از بی تدبیری دولتیان آدم دلش میگیره. من جوان قوچانی با این همه کارخانه های خاک خورده باید برم استان دیگر واسه کار. از خانه و خانواده دور واقعا جای تاسف داره.
    • سلام IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 1
      حسن روحانی در تعطیل کردن چرخ صنعت کشور خوب کار کرد و نزدیک بود که کشور را به زانو درآورد الحمدلله خدا نجات داد قوه قضائیه بدهی کارخانه رو از حلقوم مدیران سابق بیرون بکشد این دولت ان شاء الله تولید و کارخانه ها را سرپا خواهد کرد