۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
ضرورت حذف واسطه ها از فرایند تامین مواد اولیه| نزدیکی؛ مزیت حضور و رقابت در کشورهای حوزه خلیج فارس
تولیدکننده سیستم سرمایشی و گرمایشی در گفتگو با بازار؛

ضرورت حذف واسطه ها از فرایند تامین مواد اولیه| نزدیکی؛ مزیت حضور و رقابت در کشورهای حوزه خلیج فارس

تولیدکننده سیستم های گرمایشی و سرمایشی گلخانه ها و مرغداری ها میگوید: در تامین مواد اولیه حضور واسطه مانعی جدی است و قیمت تمام شده را بالا می برد، لذا حذف واسطه ها موجب کاهش قیمت محصول نهایی می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: فعالان بخش کشاورزی در حالی با چالش های بسیاری مواجه هستند که در برخی بخش های تولیدی همچون واحدهای پرورش طیور، واحدهای پرورش آبزیان و گلخانه داران نیازمند به کارگیری یکسری تجهیزات و سیستم های نوین و مجهز هستند چرا که به صورت خاص کار تولید در این حوزه ها در یک فضای بسته صورت می گیرد و شرایط تولید با فضای باز کمی متفاوت است. به این ترتیب ضمن تحمیل هزینه هایی که بر کلیه بخش های کشاورزی وارد می شود تامین این سیستم ها نیز هزینه ای جداگانه برای تولید کننده های این بخش دارد. خوشبختانه طی سال های اخیر تولید کننده ها و صنعتگران بخش داخل توانسته اید سیستم ها و تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند و با قیمتی مناسبتر و خدماتی به موقع تر در اختیار دامداران، مرغداران و همچنین گلخانه داران کشور قرار بدهند. این در حالی است که خود این صنعتگران و تولید کننده ها نیز در فرایند تولید و فروش با مشکلاتی روبرو هستند. در راستای بررسی آنچه در این حوزه می گذرد خبرنگار بازار گفتگویی با «امیرحسین ورمرزیار»، مدیر عامل یک شرکت تولید سیستم های سرمایشی و گرمایشی در حوزه گلخانه ها، مرغداری ها و کارگاه های صنعتی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*با توجه به چالش هایی که به طور کلی در بخش واحدهای پرورش طیور و همچنین گلخانه های کشور وجود دارد تولیدات شما کدام نیاز این بخشها را رفع می کند؟

همانطور که می دانید سیستم های گلخانه ای یک سیستم اقلیم بسته است که در ۱۲ماه سال بستری را فراهم می سازد که بتواند شرایط تولید را در تمام فصول سال داشته باشیم و قطعا نیاز به یک فرایند سرمایش، گرمایش و یک سیستم تهویه برای اقلیم و بستر گلخانه دارند. ما نیز به عنوان یک تولید کننده داخلی توانستیم وارد این عرصه شویم و به کیفیت بالایی برسیم که ضمن تامین بخشی از نیاز گلخانه داران کشور، گلخانه داران کشورهای اطراف نیز محصولات ما را استفاده کنند.

* تولیدکننده های بخش طیور و گلخانه داران اصولا با تلفات مواجه هستند چقدر در این راستا توانسته اید کمک کننده باشید؟

برای ارائه چنین خدماتی در وهله اول کیفیت محصولات مهم است؛ اگر مواد درجه یک به دست ما برسد قطعا این سیستم های گرمایشی و سرمایشی طول عمر بالایی برای مرغداران و گلخانه داران دارد و این امر در کاهش تلفات موثر خواهد بود.

برای تامین مواد اولیه واسطه ها حضور دارند و این امر روی قیمت گذاری محصول نهایی تاثیر می گذارد و هزینه های تولید را بالا می برد

با این وجود ما با بهترین کیفیت توانسته ایم بازارهای هدف را جذب کنیم و در یک بازه زمانی کوتاه سهم خوبی در بازار داشته باشیم. لذا قطعا کیفیت بالای محصولات هم باعث بالا رفتن چرخه تولید در واحدهای پرورش مرغ و گلخانه ها می شود و هم اینکه برند ما را در بازار معتبر تر می سازد.

*در حوزه تجهیزات و ماشین آلات تولید کننده ها اصولا با چالش نوسان قیمت و تامین مواد اولیه باکیفیت مواجه هستند. شما در این بخش چه وضعیتی دارید و چگونه مشکلات را مدیریت می کنید؟

دقیقا یکی از اصلی ترین چالش های ما نیز در حوزه تولید بحث مواد اولیه است؛ به این معنا که مشکل ما این است که به طور مستقیم نمی توانیم خود مواد اولیه را تامین کنیم و حتما باید واسطه ها در میان باشند که قطعا روی قیمت گذاری تاثیر می گذارد. با این وجود در پی راهکارهایی هستیم تا بتوانیم مستقیما با تامین کننده های مواد در ارتباط باشیم چرا که در این صورت قطعا قیمت تمام شده محصولات ما کمتر می شود. لذا اگر واسطه ها حذف شود کیفیت ها بالاتر و قیمت ها پایین می آید و محصولات با قیمت مناسبتری در بازار عرضه می شود.

*با توجه به زیاد بودن تعداد تولیدکننده هایی که چنین سیستم هایی را ارائه می دهند برای باقی ماندن در بازار امروز چه تکنیک هایی کارایی دارد؟

ما شخصا از مجموعه ای از تکنیک ها استفاده می کنیم؛ یعنی از یکسو کیفیت را حفظ کرده ایم، نوسان قیمتی را کنترل می کنیم و از سوی دیگر خدمات پس از فروش داریم و همچنین مشاوره های قبل از خرید داریم. یعنی به مشتری مشاوره می دهیم که آیا محصولی که می خواهد از ما خرید کند برای او کارایی دارد یا خیر، جالب است بدانید این امر بر فروش ما تاثیر مثبت گذاشته است. از سوی دیگر چون مجموعه ما دانش بنیان است همه دستگاه ها را خود تولید می کنیم و هزینه های تمام شده را کمتر می کنیم همینطور به جای افزایش نیروی کار دانش افراد را بالا بردیم تا از این طریق نیز هزینه ها را کنترل کنیم و روی قیمت محصولات تولیدی خود مبالغی را اضافه نکنیم.

کشورهای حوزه خلیج فارس اصلی ترین مشتریان محصولات ما هستند و مزیت رقابتی ما نیز نزدیک بودن کارخانه به این کشورها است

به این ترتیب با کیفیت بالا، قیمت مناسب، مشاوره هنگام خرید و همچنین خدمات پس از فروش توانسته ایم در بازار رقابت باقی بمانیم. ضمن اینکه هر ۶۰روز یک بار هم از پروژه گلخانه دار بازدید می کنیم که این باعث می شود مصرف کننده بداند تولید کننده را در کنار خود دارد و موانعی اگر باشد رفع می کنیم.

*با توجه به اینکه محصولات شما به اصطلاح صادراتی هستند چه بازارهای را توانسته اید برای ارسال تولیدات خود هموار سازید و اصولا برای ورود به این بازارهای چه موانعی وجود دارد؟

محصولات ما برای کشورهای ارمنستان، عراق، عمان و ازبکستان ارسال شده است که در این میان به جز دو کشور بقیه را از طریق واسطه ها محصول صادر کرده ایم. یعنی اگر این فضا را داشته باشیم که در نمایشگاه های کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص شرکت کنیم قطعا فروش بیشتری داریم و برای کشور نیز در این حوزه برند سازی می شود بخصوص اینکه خریداران این کشورها محصولات تولیدی را غالبا با نمونه های اروپایی مقایسه می کنند. ضمن اینکه یکی از مزیت های رقابتی ما در این بازارها، نزدیک بودن کارخانه ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس است که روی کاهش هزینه های حمل و نقل کمک کننده است و ظرف ۱۰ ساعت بار را تحویل کشورهای مقصد می دهیم.

با این وجود در مسیر صادرات موانع و مشکلات زیاد داریم؛ از جمله اینکه هزینه های حمل و نقل داخلی بسیار بالا است یعنی در حالی که تا چند سال قبل هزینه حمل بار تا مرز بر فرض ۱۰ میلیون تومان بود الان تا ۸۰ میلیون تومان هم می شود که خود خریدار باید آن را پرداخت کند و لذا این هزینه ها خریداران خارجی را در خریدها دچار مشکل می سازد.

کد خبر: ۲۱۸٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha