۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
سیگنال آمارهای بانک مرکزی به بازار سرمایه
مقصد پول های سرگردان کجاست؟

سیگنال آمارهای بانک مرکزی به بازار سرمایه

در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول در حساب جاری بانک ها وجود دارد که با ممنوعیت معاملات دلار و... آماده ورود به بورس هستند.

بازار؛ گروه بورس: درحالی گزارش بانک مرکزی حکایت از رشد نسبت پول به شبه پول در شش ماهه گذشته دارد که در همین مدت این بانک نرخ سود سپرده ها را به ۲۳ درصد رسانده بود و پیش بینی های آن زمان مسئولان این بود که پول های سرگردان سپرده می شوند اما در مقطع کنونی خبرها حکایت از این دارد که ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان در حساب جاری مردم مانده تا تبدیل به دارایی شوند.

در اقتصاد ایران مردم تمایل دارند پول را به دارایی تبدیل کنند و بین بازارهای مختلف در اقتصاد ایران طلا، ارز، دلار و سهام در اولویت هستند

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پول بخشی از نقدینگی و سیال است که از حسابی به حساب دیگری منتقل می شود، گفت: در اقتصاد ایران مردم تمایل دارند پول را به دارایی تبدیل کنند و بین بازارهای مختلف در اقتصاد ایران طلا، ارز، دلار و سهام در اولویت معاملات و خودرو و مسکن در اولویت بعدی قرار دارند.

کامران ندری با بیان اینکه در چند وقت اخیر بازدهی بازار سهام و بازار ارز و طلا همچنان مثبت است که نشانه انتظارات تورمی در جامعه است، اظهار کرد: این رشد تقاضا در بازارهای مختلف منجر می شود که بازدهی آنها هم بالا برود.

او با بیان اینکه در حال حاضر ریسک بازار سرمایه برای مردم بیشتر از سرمایه گذاری در دلار و طلا و ... است، تصریح کرد: زیرا سهامداران تجربه این را دارند که شاخص از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد و این تجربه در ذهن آنها مانع از معاملات پرریسک در بورس می شود اما برای معاملات طلا و دلار و ... همچین تجربه ای ندارند به همین دلیل در بازار سهام فقط حرفه ای ها باقی مانده اند.

از آنجایی که ورود نقدینگی در بورس خیلی زیاد نیست شاخص کل بورس هم هیجانی بالا نمی رود و همین مسأله باعث شده روند صعودی با ثبات تر باشد

ندری افزود: به تدریج تورم در بازارهای مالی و سکه و دلار و ... به بازار کالایی هم منتقل می شود، به همین دلیل همین کسانی که دلار و سکه و ... دارند سرمایه خود را تبدیل به پول می کنند و وارد کالا می شود و همین مساله منجر به تورم کالایی و ... می شود، البته تورم در بخش کالایی کمتر از سایر بازارها خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه خوشبختانه رشد بورس شدید نیست و منطقی مانند سایر بازارها رفتار می کند، اظهار کرد: از آنجایی که ورود نقدینگی در بورس خیلی زیاد نیست شاخص کل بورس هم هیجانی بالا نمی رود و همین مسأله باعث شده روند صعودی با ثبات تر باشد.

ندری با بیان اینکه دولت کنونی سیاست گذاری در بورس را خیلی متفاوت از سال ۹۹ انجام نداده گفت: اما مردم تمایلی به ورود به بورس ندارند و همین مسئله مانع تکرار تجربه سال ۹۹ شده است‌ در واقع شرایط کنونی بازار سهام با سایر بازارهای دیگر از نظر ریسک چندان تفاوتی ندارد حتی در دنیا بازار سهام ریسک بالاتری نسبت به سایر بازارها دارد.

وضعیت ورود و خروج پول به بورس

رشد نمادهای شاخص ساز در هفته اخیر نگرانی بسیاری از فعالان بازار سرمایه درباره مقاومت دو میلیون و چهارصد هزار واحد را برطرف کرد و شاهد خروج سرمایه از صندوق های درآمد ثابت بودیم و حقیقی ها با اطمینان بیشتری خرید می کنند و این موضوع حکایت از این دارد که برخی نسبت به چشم انداز تورمی اقتصاد اطلاعات رانتی دارند.

آمار بانک مرکزی نشان می دهد از ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقد در اختیار مردم قرار دارد و با توجه به اینکه برای معاملات ارز محدودیت ایجاد شده این پول وارد بازار طلا، بورس، خودرو و... می شود

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر نسبت پول به شبه پول به ۲۵ درصد رسیده است، گفت: این آمار حکایت از این دارد که از ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقد در اختیار مردم قرار دارد و با توجه به اینکه برای معاملات ارز محدودیت ایجاد شده این پول وارد بازار طلا، بورس، خودرو و... می شود.

محمود مرادی با بیان اینکه رشد طلا و بورس نشانه آغاز ورود نقدینگی به این بازارهاست، افزود: با توجه به اینکه از سال ۹۹ تا زمان پایان اصلاح شاخص کل بورس حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج شده بود و رشد اخیر بورس هم توانسته بخشی از این نقدینگی را به بورس برگرداند در صورتی که درصدی از نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی وارد بورس شود شاهد رشد جهشی بورس خواهیم بود.

در صورتی که دلار از سقف قبلی خود عبور کند اینبار می تواند حتی تا ۹۰ هزار تومان هم رشد کند و این موضوع منجر به آغاز رالی جدید بورس خواهد بود

او با تاکید بر اینکه احتمال رشد دلار تا سقف ۶۰ هزار دلار زیاد است، تصریح کرد: در صورتی که دلار از سقف قبلی خود عبور کند اینبار می تواند حتی تا ۹۰ هزار تومان هم رشد کند و این موضوع منجر به آغاز رالی جدید بورس خواهد بود. بنابراین می توان گفت شاخص بورس چشم اندازی صعودی دارد اما همواره باید نسبت به رویدادها و واکنش بورس به آنها هم حساس بود، چراکه این احتمال را هم همیشه باید داد که به دلایل جهت شاخص کل بورس تغییر کند.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر شاخص کل بورس در حال حرکت به سمت مقاومت دو میلیون و هفتصد هزار واحدی است و با توجه به چشم انداز تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد احتمال عبور از آن هم زیاد است و شاید در مقطع کنونی تنها ابزاری که دولت برای جمع کردن پول های سرگردان بازار دارد بورس است، به همین دلیل دولت با دقت روند صعودی بورس را مورد نظارت قرار داده که با معاملاتی متعادل پیش برود و اعتماد سهامداران خرد را هم جذب کند تا ورود نقدینگی به بورس ادامه داشته باشد و بازارهای دیگر از سیل نقدینگی در امان بمانند.

کد خبر: ۲۱۸٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      3 0
      سلام عقب ماندگی بورس از مسکن طلا ارز خودرو سال ۱۴۰۲ شاخص بہ ۴ میلیون ولی نرم نرمک تا ھمہ سھامھا میرسد تا حبابی ایجا نشود اعتماد بہ بورس برگردد
    • عربلو IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      1 0
      ۳ سال بازار سرمایه را منفی و سرمایه مردم را بجای رشد امروز با افزایش بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابری قیمت کالاها بی ارزش کردند
    • بهمنی IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      0 0
      ۳ سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان اوردم و سهم م خ ا برات را خریدم با این پول ان زمان می توانستم یک واحد اپارتمان ۸۷ متری در فاز ۱۱ پردیس بخرم و یا دو خودرو دنا حالا ۳ سال گذشته و سرمایه ام در بورس فقط ۴۰ میلیون تومان شده و قیمت مسکن پردیس ۳ میلیارد تومان الان با این بی ارزش کردن سرمایه ام می توانم.........
    • تحلیلگر حرفه ای IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      0 1
      شاخص بالاتر از 2600000 نخواهد رفت.هفته بعد اصلاح داریم.احتیاط کنید.