۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
حقایق شگفت انگیز درباره ارتودنسی دندان

حقایق شگفت انگیز درباره ارتودنسی دندان

همان طور که می دانید ارتودنسی دندان روشی رایج برای مرتب کردن کردن دندان های کج و نامرتب است.

به گزارش بازار، همان طور که می دانید ارتودنسی دندان روشی رایج برای مرتب کردن کردن دندان های کج و نامرتب است. انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که بسته به سن و ناهنجاری های دندانی بیمار یکی از این روش ها برای درمان توسط متخصص ارتودنسی انتخاب می شود. هزینه ارتودنسی دندان به نسبت سایر درمان های دندانپزشکی به نسبت زیاد است اما هزینه هر کدام از روش ها به نسبت دیگری کاملا متفاوت است و برای اطلاع از قیمت این روش درمانی نیاز است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

اما موضوع بحث ما در این نوشتار این مسائل نیست ما در اینجا قصد داریم به حقایق شگفت انگیزی که شاید تا به حال درباره این درمان نمی دانستید بپردازیم؛ با ما همراه باشید.  

کلمه "ارتودنسی" ریشه یونانی دارد

کلمه "ارتودنسی" ریشه یونانی دارد و ترکیب دو واژه یونانی "ارتوس" به معنای صاف و "ادونس" به معنای دندان است.  اینها را کنار هم بگذارید و اصطلاح "ارتودنسی" به معنی دندان های صاف ترجمه می شود.

مرتب کردن دندان ها به سال ها قبل بازمی گردد

 تمایل به صاف کردن دندان های نامرتب یک چیز مدرن نیست. باستان شناسان حتی مومیایی های مصری را کشف کرده اند که نوارهای فلزی خامی دور دندان هایشان پیچیده شده بود. رومیان باستان نیز از فلزات گرانبها برای صاف کردن دندان ها استفاده می کردند.

در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد، بقراط در مورد "بی نظمی" دندان ها نوشت؛ جایی که به دندان ها و فک های نامرتب اشاره می کرد. ارسطو همچنین روش هایی را برای صاف کردن دندان ها در نظر گرفت. حتی گفته می شود که کلئوپاترا از شکل اولیه "بریس" استفاده کرده است.

حقایق شگفت انگیز درباره ارتودنسی دندان

ارتودنسی در سال ۱۹۰۰ به یک تخصص دندانپزشکی تبدیل شد

در سال ۱۹۰۰، دندانپزشک ادوارد آنگل، دستگاه های ارتودنسی مدرن و پیشرفته تری مانند براکت های فلزی را برای درمان موثر ناهماهنگی دندان و سایر مسائل معرفی کرد. او اولین عضو حرفه دندانپزشکی بود که کار خود را صرفاً بر روی حرکت دندان ها و تراز کردن درست فک ها متمرکز کرد. بدین ترتیب تخصص ارتودنسی را پایه گذاری کرد و اولین "متخصص ارتودنسی" شد.

آنگل همچنین انجمنی را که امروزه به عنوان انجمن ارتودنتیست های آمریکا شناخته می شود، تأسیس کرد که هنوز فعال است و بیش از ۱۸ هزار ارتودنتیست به عنوان عضو دارد.

فشار باعث حرکت دندان ها می شود

فشار روی دندان ها در طول زمان چیزی است که باعث حرکت دندان ها می شود. وسایلی مانند بریس ها یا تراز کننده های شفاف (مانند اینویزیلاین) توسط ارتودنتیست ها برای اعمال فشار ملایم و ثابت بر روی دندان ها استفاده می شود تا آنها را به موقعیت مورد نظر هدایت کند. هر کدام از این روش ها هزینه ارتودنسی متفاوتی دارند و برای هر نوع مشکلات دندانی می توان از یکی از این روش ها یا ترکیبی از این روش ها استفاده کرد.

پس از درمان ارتودنسی دندان های شما همچنان می توانند حرکت کنند

انجام درمان ارتودنسی به این معنا نیست که دندان های شما بدون کمک برای همیشه در موقعیت مورد نظر باقی می مانند. آنها هنوز هم می توانند از جای خود حرکت کنند. به همین دلیل است که استفاده از ریتینر (نگهدارنده ارتودنسی) بخش مهمی برای تضمین موفقیت درمان ارتودنسی است.

متأسفانه، حتی پس از آموزش چگونگی استفاده از ریتینرها، از هر ۴ بیمار ۱ بیمار که تحت درمان فعال ارتودنسی قرار می‌گیرند، باید دوباره آن را انجام دهند، زیرا آنها به درستی از نگهدارنده ‌های خود استفاده نمی‌کنند. بنابراین، دندان‌ های آنها به طور طبیعی به موقعیت اولیه خود برگشتند.

اطمینان حاصل کنید که پس از اتمام درمان فعال، از نگهدارنده خود استفاده کنید تا لبخند صاف و زیبایی را تا پایان عمر خود حفظ کنید.

کودکان باید درمان ارتودنسی را از سن ۷ سالگی شروع کنند

طبق گفته انجمن ارتودنتیست های آمریکا، به محض اینکه بی نظمی های دندانی ظاهر شد، حتی اگر دندان های شیری هنوز وجود داشته باشد، ابتدا باید کودک شما را حداکثر تا ۷ سالگی توسط متخصص ارتودنسی ویزیت کند.

درمان مشکلات دندانی با تشخیص زودهنگام بسیار آسان تر است. بنابراین، آوردن فرزندتان برای ارزیابی ارتودنسی در سنین پایین می‌تواند به شناسایی مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد، ایجاد یک برنامه عملی و پیش ‌بینی بهترین زمان برای درمان ارتودنسی، در صورت لزوم، کمک کند.

حقایق شگفت انگیز درباره ارتودنسی دندان

ارتودنسی فقط برای کودکان نیست

اگر فکر می کنید که دیگر سن درمان ارتودنسی دندان از شما گذشته است باید بگوییم کاملا در اشتباهید! تقریبا از هر ۵ بیماری که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد یک نفر از آنها از بزرگسالان می باشد و در دهه ۵۰، ۶۰ و یا ۷۰ سالگی هستند؛ بنابراین هیچ وقت برای شروع درمان ارتودنسی دیر نیست.

 ارتودنسی فقط برای زیبایی نیست

درمان های ارتودنسی دندان صرفا برای زیبایی دندان ها و چهره نیست زیرا مزایای سلامتی دیگری به غیر از داشتن دندان های صاف دارد. داشتن دندان های صاف علاوه بر زیبایی بر نحوه تکلم و جویدن غذاها تاثیرگذار است. همچنین بسیاری از بیماران پس از درمان ارتودنسی از شر گردن درد، فک درد، سردردهای مکرر و مشکلات تنفسی خلاص شده اند.

کلام آخر

ما در اینجا سعی کردیم به چند نمونه از حقایق شگفت انگیز درمان ارتودنسی دندان بپردازیم که شاید تا به حال درباره آنها چیزی نشنیده بودید.

کد خبر: ۲۱۸٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha