۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
سرجمع رشد صنایع روبه رشد بوده است| وزارت صمت مسئول نوسانات ارز نیست
وزیر صمت:

سرجمع رشد صنایع روبه رشد بوده است| وزارت صمت مسئول نوسانات ارز نیست

وزیر صمت با اشاره به رشد صنایع در مجموع، گفت: رشد صنایع نسبت به رشد کلی اقتصاد قابل توجه است اما برخی مسائل مثل نوسانات ارز به این وزارتخانه مرتبط نمی شود.

به گزارش بازار، سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح عملکرد خود، گفت: در ابتدای سخنانم از آقای آزادی خواه عذرخواهی می کنم، اسم شرکتی را نیاوردم اما چنین شرکت در حوزه انتخابیه ایشان بود، وی می خواستند که قرابتی برقرار شود اما اگر اساعه ادب شد عذرخواهی می کنم، من از شرکت یا افرادی که به دادگاه رفتند اسمی نبردم اما اگر برداشت سویی از سخنان من داشتید عذرخواهی می کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب گلایه هایی از ما دارند و این حق است، ایشان دو بار از عملکرد در حوزه «معدن» گلایه کردند اما در دیداری که در ماه مبارک رمضان با ایشان داشتیم در این خصوص گلایه ای را مطرح کردند اما در جلسه ای که همه کارگزاران نظام حضور داشتند گفتند مژده دادیم و این برای ما بس است البته ما در حوزه خودرو و لوازم خانگی هم اشکالاتی داریم که امیدواریم توفیق داشته باشیم در فرصتی که داده می شود دغدغه های رهبری را مرتفع کنیم.

وی افزود: ۳۰ تا ۳۵ درصد جوازهای تاسیس به پروانه بهره برداری تبدیل می شود و این موضوع معیار سرمایه گذاری نیست، به گزارش مرکز پژوهش های مجلس اشاره شد، این گزارش در مورد شرکت های صنعتی بورسی است. براساس این گزارش در اسفندماه سرجمع همه شرکت ها ۱۲.۸ درصد رشد داشته است.

فاطمی امین با اشاره به افزایش و کاهش رشد برخی صنایع، گفت: ما ادعا نکردیم که همه صنایع رشد داشته اند اما مهم سرجمع رشد صنایع است که براساس این گزارش روبه رشد بوده است. براساس داده های این گزارش در ۵ ماه آخر سال قبل رشد بالای ۸ درصد بوده و از سال ۱۳۹۶ به بعد این آمار بی نظیر است. وقتی ما درباره رشد اقتصادی صحبت می کنیم شامل تورم نمی شود، همچنین اشکال در تسهیلات بانکی به این وزارتخانه ارتباطی ندارد. من پاسخگوی تسهیلات بانکی نیستم.

وی با اشاره به اظهارات حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح وزیر صمت، افزود: من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم، من به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم چرا که ما جدا از مردم نیستیم اما ما یک قیمت کارخانه و یک قیمت بازار داریم و قیمت بازار به لحاظ قفل شدن تولید طی ۴ سال قبل با قیمت کارخانه شکاف جدی پیدا کرد. براساس گزارش ها و آمار تورم خودرو از اردیبهشت تا آبان تورم خودرو روبه کاهش است و از آذرماه افزایش پیدا می کند.

فاطمی امین با اشاره به افزایش و نوسانات قیمت ارز، تصریح کرد: مگر من مسئول ارز هستم؟ متاسفانه نوسانات ارز ما را متضرر می کند و واردات مواد اولیه حوزه صنعت را دچار مشکل می کند. از سوی دیگر اولین کسی که به شدت به دنبال اقتصاد بر مبنای ریال اداره شود، بنده هستم و چندین بار مصوبه بردم و آقای مخبر مصوب کردند. اینکه گاز و برق و دستمزد ریالی باشد و محصول دلاری باشد به شدت اشتباه است.

این عضو از کابینه دولت سیزدهم، یادآور شد: وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را پوشش می دهد. در کل کشورها ۹۰ رشته از مدرسه تا فولاد تا حوزه انتظامی فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته از این تعداد در حوزه این وزارتخانه است. ما با وزارتخانه ای مواجه هستیم که ۳۰ درصد تولید را پوشش می دهد و از یک سوم تنوع برخوردار است. از زمان تشکیل این وزارت تاکنون تنها یک وزیر توانسته در مدل ۴ سال مدیریت کند. این وزارتخانه در دوره قبل ۵ وزیر و سرپرست داشته است. علاوه بر آن سال قبل با مشکلات ارزی، استیضاح و افزایش قیمت های جهانی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش های مجلس ناظر بر شرکت های بورسی است و طبق آن تولید در مجموع و در اسفندماه ۲۸ درصد رشد داشته و این آمار از سال ۱۳۹۸ به بعد بی نظیر است یعنی با وجود چالش ارزی و قطعی برق طی ۵ ماه متوالی بالای ۸ درصد رشد داشتیم.

فاطمی امین با اشاره به آمار بانک مرکزی و عملکرد تمامی فعالان اقتصادی، اظهار کرد: در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ رشد کل اقتصاد ۴ درصد بوده و بخش صنعت ۳ درصد رشد داشته است یعنی بخش صنعت در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰ کمتر از رشد کل اقتصاد بوده است. در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت به ۸ درصد رسیده و رشد کل اقتصاد ۳.۷ شده است این یعنی رشد صنعت به ۲ برابر کل رشد اقتصاد تبدیل شده و این ناشی از عملکرد فعالان اقتصادی است. میانگین فصلی رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم ۶.۷ درصد بوده و میانگین رشد فصلی در دولت یازدهم و دوازدهم ۲ درصد بوده است.

وی افزود: در پاییز سال ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت به ۱۱.۶ رسیده و در بخش معدن در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ منفی یک بوده و در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به ۲.۹ رسیده است. در بخش سرمایه گذاری در پاییز سال ۱۴۰۱ رشد سرمایه گذاری در ماشین آلات ۲۸.۳ بوده و این آمار از سال ۱۳۹۱ به بعد بی نظیر بوده است.

فاطمی امین همچنین گفت: براساس آمار مصرف کننده برای کل اقتصاد در شهریورماه سال ۱۴۰۰، ۴۵.۸ بوده و در بهمن ۱۴۰۱ به ۴۷.۷ رسیده است یعنی تورم در بهمن ماه نسبت به شهریورماه سال قبل افزایش یافته است، کالاهای اساسی در حوزه این وزارتخانه نیست و تورم کالاهای صنعتی در شهریور ۱۴۰۰، ۶۳.۵ بوده و در بهمن ۱۴۰۱، ۴۲.۳ شده است یعنی تورم کالاهای صنعتی در این وزارتخانه در تابستان ۱۴۰۰ بالاتر از تورم کل کشور بوده و در بهمن ۱۴۰۱ پایین تر از تورم کل کشور بوده است.

وی با اشاره به مسائل حوزه تولید، گفت: تولید در سال ۱۴۰۰ پایین تر از اقتصاد کل کشور بود و در سال ۱۴۰۱ دو برابر اقتصاد کل کشور بوده است. تورم آزاردهنده است و این بیماری مزمن را باید حل کنید و این با همدلی و هم افزایی اتفاق می افتد.

فاطمی امین ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در حدود ۷ هزار واحد جدید فعال شدند و یک سوال مهم از سوی نمایندگان مطرح می شود و آن اینکه چرا مردم این تحولات را احساس نمی کنند؟ اگر آمارهای بانک مرکزی درست است و اگر رشد صنعت ۸ درصد بوده است، پس چرا مردم این رشد را احساس نمی کنند؟ این سوال بسیار مهمی است و مقام معظم رهبری این تحلیل را چندین بار مطرح کردند و آن اینکه ما در دهه ۹۰ رشد اقتصادی پایینی داشتیم که حدود ۱ درصد است، بنابراین یک دهه عقب ماندگی داریم. رشد اقتصادی طی ۱۰ سال ۷ دهم درصد بوده است، یعنی رشد اقتصادی کمتر از یک درصد بوده و درآمدهای واقعی مردم بالا نرفته است، اما تورم داشته ایم.

وی افزود: ما امروز وارث تورم سال های ۹۶ و ۹۷ نیز هستیم، چرا که در آن سال ها بخشی از قدرت خرید مردم کم شده و در سال های بعد نیز بخش دیگری از قدرت خرید مردم از بین رفته است. ما ۵ سال است تورم بالای ۳۰ درصد داریم و این در اقتصاد کشور بی نظیر است. این مسئله شفاف است، چرا که ۱۰ سال تولید ضعیف و تورم بالا بوده است، بنابراین درآمد هزینه خانوار بهم خورده است. اما راه حل عبور از این مشکل تولید است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: اگر من می گویم رشد ۸ درصدی صنعت مسئله مهمی است، صرفاً بخاطر این نیست که من وزیر صمت هستم، بلکه به این دلیل است که بخش صنعت پیشران اقتصاد است و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنگه احد اقتصاد کشور است و من افتخار دارم پاسدار این تنگه باشم و مدالی که از مقام معظم رهبری گرفتیم و ایشان فرمود؛ مژده، برای من کافی است.

وزیر صمت تاکید کرد: برادران و خواهران، امسال سال طلایی برای کشور است، هر چند همانطور که گفتم تولید ۱۰ سال ثابت بوده و ما تا تولید را به حرکت درنیاوریم، نمی توان با یارانه مسائل مردم را حل کرد. در سال ۱۴۰۱ هواپیمای تولید تیک آف کرده است، اگر امسال دوباره بنشیند برای پرواز مجدد نیاز به زمان بسیاری دارد، بنابراین این شما می خواهم کمک کنید تا این مسیر را ادامه دهیم. اگر امسال تولید رشد سال گذشته را پیدا کند، مردم بیشتری حرکت تولید را احساس خواهند کرد.

فاطمی امین اظهار کرد: برادران و خواهران، من همیشه حسرت می خوردم که ای کاش سنم به اوایل انقلاب می رسید و توفیق داشتم در زمان تغییر نظام و استقرار نظام اسلامی خدمت می کردم و ای کاش در زمان جنگ تحمیلی در سن مبارزه بودم، اما اکنون خوشحالم در سنی هستم که گام دوم انقلاب آغاز شده است. ما در گام دوم انقلاب باید انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی است و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، نزدیک کنیم و این با همدلی و همراهی شدنی است، لذا از شما می خواهم به ما فرصت دهید، چرا که کارهای ما نیمه تمام است، این وزارتخانه تزلزل بسیاری داشته و ما فقط یک سال و نیم است که کار را آغاز کرده ایم، البته برخی از اقدامات ما نتیجه داده است. اما نتیجه کاملش نیاز به فرصت دارد.

وی با بیان اینکه فرصت دهیم، ما در حال اصلاح خودمان هستیم و به تدریج عملکردها بهتر خواهد شد، گفت: فرصت دهید نتیجه اعتماد مجدد شما را مردم احساس خواهند کرد و نتیجه بخش خواهد بود. در پایان امیدوارم این همراهی و همدلی کمک کند تا مشکلات کاهش یابد. همه ما مسئولیم و همه ما در یک کشتی هستیم، امیدوارم فرصت مجدد دهید ما بتوانیم ضعف ها را جبران کنیم.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha