۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
سال قبل تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به کشاورزان نرسید| قیمت پرلیت اروپا ۵۰برابر گرانتر از نمونه ایرانی است
تولیدکننده خاک پرلیت در گفتگو با بازار؛

سال قبل تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به کشاورزان نرسید| قیمت پرلیت اروپا ۵۰برابر گرانتر از نمونه ایرانی است

لطفی تولیدکننده خاک پرلیت با بیان اینکه این ماده تا ۷برابر خود آب جذب میکند و نمیگذارد ریشه گیاه گندیده شود گفت: در حالیکه قیمت محصول در اروپا ۵۰دلار است در ایران با نرخی معادل یک دلار فروخته می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی کشور اگرچه همسطح کشورهای توسعه یافته از نظر تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز پیش نرفته است اما تولید کننده های داخلی در برخی موارد تولیداتی عرضه می کنند که نه تنها نیاز داخلی را تامین می کند بلکه در کشورهای اطراف نیز خریداران خاص خود را جذب می کند. قباد لطفی تولید کننده خاک پرلیت یا پرلایت است که می گوید پرلیت یک ماده آتشفشفانی است که معادن آن در نقاط مختلف کشور از جمله آذربایجان، زنجان و مشهد است و وقتی این ماده از معدن استحصال می شود به کوره های پخت منتقل می شود و پس از یکسری اقدامات که روی آن انجام می شود در دسترس ما قرار می گیرد.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با این تولید کننده بخش کشاورزی است.

*با توجه به اینکه بازار جهانی خاک پرلیت بسیار پویا است و کشورهای پیشرفته از مزایا آن بیشترین بهره را می برند، کمی در خصوص مزایای آن بخصوص مزایایی که در حوزه صرفه جویی در آب به همراه دارد توضیح بدهید.

نکته قابل توجه در مورد پرلیت این است که بعد از پخت در کوره رشد دارد به طوری که ۳ تا ۷ برابر خودش ازدیاد حجم پیدا می کند و لذا در زمینه های مختلف همچون کشاورزی، صنعتی ساختمان سازی، ریخته گری و غیره کاربرد دارد به همین دلیل پرلیت یا مروارید سفید هم نامیده می شود.

پرلیت سبک کننده خاک است و کارکرد آن این است که ۴ تا ۷ برابر خودش آب را جذب و نگهداری می کند و باعث می شود گندیدگی ریشه ها را نداشته باشیم

در حوزه کشاورزی این ماده به عنوان یک سبک کننده خاک است، PH خنثی دارد، اسید ندارد یا در حد خیلی خیلی پایین دارد و به خصوص در بسترهای کشت هیدروپونیک به جای خاک استفاده می شود. البته در دیگر بسترها در گل کاری، نشاء کاری مزارع کشاورزی هم استفاده می شود و کارکرد آن این است که ۴ تا ۷ برابر خودش آب را جذب و نگهداری می کند و باعث می شود گندیدگی ریشه ها را نداشته باشیم؛ یعنی آب اضافی را جذب می کند و نمی گذارد خاک دچار سله و خشکی بشود و به اصطلاح کمک می کند تا خاک باز شود. به همین دلیل چون در کشت های هیدروپونیک بستر به هیچ وجه نباید حاوی هیچگونه املاحی باشد بنابراین بهترین مصرف این محصول در کشت هیدروپونیک است.

*با توجه به اینکه کلیه تولید کننده های بخش کشاورزی در فرایند تولید با موانع و مشکلات همراه هستند شما چه چالش هایی را برای تولید این محصول و عرضه به بازار پشت سر می گذارید؟

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث ایجاد چالش برای ما شده بحث عدم ثبات اقتصادی در کشور است؛ یعنی از مرحله ای که شروع به سرمایه گذاری کرده ایم با مشکل عدم ثبات اقتصادی در بازار مواجه بودیم به طوری که از همان ابتدا از خریداری کردن زمین گرفته مشکل داشتیم و مجبور شدیم به اصطلاح زمین را به صورت نقدی خریداری کنیم. در پروسه تولید هم نوسان های قیمتی بسیار زیاد است به عنوان مثال دستگاهی که می توانستیم ۶ ماه قبل تر خریداری کنیم به دلیل اینکه هیچگونه اعتباری به ما داده نشده با تاخیر و با نرخ های بالاتری خریداری کردیم.

*در بحث تامین اعتبارات از سوی بانک ها تولید کننده های گلایه مند هستند. در حوزه کاری شما تخصیص اعتبارات چگونه بوده است؟

اگر هر فرد یا سازمانی اعلام می کند که برای بخش کشاورزی از جمله حوزه فعالیت ما اعتباری می دهند کاملا کذب است و گواه این حرف اتفاقاتی است که در سال ۱۴۰۱ رقم خورد و یک ریال از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به استان ها نیامد و هرآنچه خریداری شده است همگی نقدی بوده است. این در حالی است که قیمت آهنی که خریداری می کنیم از ابتدای تولید تا پایان تولید ۲۰۰ تا ۳۰۰درصد نوسان قیمت دارد. همچنین هزینه های گاز مصرفی ما بسیار بالا است و سوبسیدی تخصیص داده نمی شود.

*با توجه به اینکه بازار جهانی این محصول پویا است تفاوت قیمت آنچه شما تولید می کنید با نمونه های خارجی آن در بازارهای جهانی چقدر است؟

در ابتدا باید بدانید که این محصول هنوز در کشور جا نیفتاده است به همین دلیل قیمتها در داخل اصلا قابل مقایسه با بازارهای جهانی نیست. یعنی در حالی که قبل از جنگ روسیه و اوکراین در اروپا قیمت صد لیتری این محصول ۱۲ دلار بود و الان به ۵۰ دلار رسیده است ما الان این محصول را به نرخ ۵۰هزار تومان (یک دلار) می فروشیم؛

قیمت پرلیت تولیدی ما یک پنجاهم قیمت این محصول در اروپا است

به این ترتیب در اروپا این محصول با قیمتی ۵۰برابر ایران عرضه می شود اما در ایران هنوز جا نیفتاده و از سوی دیگر به دلیل اینکه ماده ای حجیم است امکان صادرات آن مهیا نیست هر چند با توجه به ماهیت این محصول ارزآوری بسیار بالایی برای کشور خواهد داشت.

*با این تفاسیر برای جا انداختن این محصول در بازار داخل و همچنین بازاریابی آن چه اقداماتی انجام داده اید؟

جالب است بدانید ما حدود ۴ ماه پیگیری کرده ایم و حتی با نماینده استان خود در مجلس، شرکت شهرک ها، سازمان صنعت و معدن و دیگر سازمانهای مربوطه نامه نگاری کرده ایم تا بتوانیم از طریق وزارت خانه و دیگر سازمان های مربوطه به آمار گلخانه های سراسر کشور دسترسی داشته باشیم اما موفق نشدیم! و در نهایت به یک آمار ناقص دسترسی پیدا کردیم. این یک نقص بزرگ برای کشور و همچنین برای حوزه کاری ما است که کار بازاریابی را برای ما بسیار سخت کرده ضمن اینکه فرایند جا افتادن این محصول را در بین جامعه کشاورزان بخصوص گلخانه داران طولانی می سازد. به این ترتیب در حال حاضر صرفا از طریق فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال کار را کجدار و مریز پیش می بریم.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha