۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
اصلاح کنندگی خاک؛ اصلی ترین مزیت کود ارگانیک مایع| سوریه، افغانستان و پاکستان؛ مشتریان اصلی محصولات
تولیدکننده کودهای ارگانیک در گفتگو با بازار؛

اصلاح کنندگی خاک؛ اصلی ترین مزیت کود ارگانیک مایع| سوریه، افغانستان و پاکستان؛ مشتریان اصلی محصولات

حسینی فعال بخش کودهای ارگانیک می گوید اگرچه تفاوت قیمت این محصولات با کودهای شیمیایی زیاد است اما از اصلی ترین مزایای تولیدات ما اصلاح کنندگی خاک است به این معنا که فعال کننده میکروارگانیزم ها است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی از جمله وسیعترین بخش های تولیدی است که برای ادامه یافتن فرایند تولید در این بخش مواد اولیه و نهاده های بسیاری مورد نیاز است و یکی از مهمترین آنها کودهای کشاورزی است که در اصل بایستی ضمن تامین مواد غذایی مورد نیاز محصول موجب افزایش تولید نیز گردد. با این وجود به گفته کارشناسان کشاورزی طی دهه های اخیر به واسطه سیاستی که وزارت جهاد کشاورزی در اعطای محصولات شیمیایی با قیمت نسبتا ارزان به کشاورزان در پیش گرفت مساله استفاده بی رویه کودهای شیمیایی به تدریج و پش از گذشته چند دهه آثار سوء خود را بر این بخش گذاشته است. به طوری که به گفته کامبیز عباسی سرپرست پیشین آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ۶۰درصد از خاک کشاورزی کشور کمتر از نیم درصد ماده آلی دارد و لذا خاکی فقیر محسوب می شود. با این وجود به گفته کارشناسان برای غنی سازی خاک باید از روش هایی مثل استفاده از کود سبز و همچنین حذف شخم و دیسک استفاده کرد.

با این وجود یکی از مواردی که باعث شده کشاورزان کماکان علاقمند به استفاده از محصولات شیمیایی باشند از یکسو بحث نتایج زود هنگامی است که بعد از استفاده از این محصولات می بینند و از سوی دیگر تفاوت فاحش قیمتی کودهای شیمیایی در مقایسه با کودهای غیرشیمیایی است. به طوری که سارا حسینی مسئول فنی یک شرکت تولید کننده و فعال در حوزه کودهای ارگانیک مایع می گوید کودهای ارگانیک مایع برای زراعت، مراتع، کشت محصولات دیم، باغات و گل و گیاهان باغی استفاده می شود و اگرچه تولیدات ما گرانتر از محصولات شیمیایی است با این وجود ما معتقدیم هرچقدر هم این تفاوت قیمت ها زیاد باشد باز هم ارزش استفاده کردن دارد و لذا جامعه کشاورزی باید به صورت بلند مدت به این حوزه نگاه کند.

مزیت کودهای ارگانیک مایع نسبت به کودهای شیمیایی اصلاح کنندگی است که روی خاک زراعی انجام می دهد چرا که ضمن تنظیم PH خاک فعال کننده میکروارگانیزم های هوازی خاک است

گفتگوی تفصیلی بازار با این تولید کننده کودهای ارگانیک آلی را در ادامه می خوانید.

*به طور کلی فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی خواهان استفاده از محصولات شیمیایی هستند با این وجود تولیدکننده هایی مثل شما روی مزایای تولیدات خود تاکید دارند. در حال حاضر اصلی ترین مزیت تولیدات شما نسبت به کودهای شیمیایی چیست؟

در وهله اول بزرگترین مزیت کود ارگانیک مایعی که ما تولید می کنیم علاوه بر اینکه عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را تامین می کند اصلاح کننده خاک نیز است. یعنی در خاک هایی که به لحاظ شوری مشکل دارند تنظیم کننده PH و همچنین فعال کننده میکروارگانیزم های هوازی خاک است و می توان برای همه محصولات از آن استفاده کرد. از سوی دیگر مزیت دیگری که کود ارگانیک مایع دارد این است که هیچگونه آلودگی زیست محیطی ندارد ضمن اینکه هم به صورت محلول پاشی و هم به صورت آبیاری در اختیار گیاه قرار می گیرد.

*با توجه به اینکه مواد مصرفی برای تولید کودهای ارگانیک غالبا ضایعات گیاهان است در تامین این مواد از چه گیاهانی غالبا استفاده می کنید؟

دقیقا چون هیچگونه ماده شیمیایی در این محصولات وجود ندارد و منابع آن بقایای گیاهی است که این کود از آن تامین می شود لذا برخلاف کودهای شیمیایی که آلودگی زیست محیطی برای آبزیان و میکرو ارگانیزم های خاک ایجاد می کند این کودهای ارگانیک مایع هیچگونه آلودگی ایجاد نمی کند و دوستدار محیط زیست است. همچنین مواد مصرفی ما کاملا داخلی است چون غالبا ضایعات گیاهی مانند نیشکر است و محصول از آن تهیه می شود.

*با این تفاسیر در فرایند تولید کود ارگانیک مایع چه چالش هایی پیش روی شما تولید کننده ها قرار دارد؟

در فرایند تولید یکی از چالشهایی که با آن مواجه هستیم مربوط به هزینه ها است؛ یعنی چون همانطور که گفته شد این محصول از ضایعات گیاهی تهیه می شود اگرچه هزینه ای که برای تهیه کودهای دیگر می شود را ندارد اما پروسه تولید مشکل زا و بسیار هزینه زا است. با این وجود در حال حاضر تولید کننده های بسیاری وارد فرایند تولید کودهای ارگانیک مایع شده اند و ما نیز غالبا با مانور دادن روی خاصیت «اصلاح کنندگی» تولیدات خود در این بازار رقابت می کنیم.

*با توجه به اینکه بهره برداران بخش کشاورزی غالبا سنتی هستند و از سوی دیگر قیمت محصولات ارگانیک تفاوت فاحشی با محصولات شیمیایی دارد چقدر در پذیرش کودهای ارگانیک مایعی هستند که شما به آنها ارائه می دهید؟

قائدتا محصول ما و دیگر مححصولات مشابه هنوز آنقدر در جامعه کشاورزان جا نیفتاده و کشاورزان غالبا ترجیح می دهند از کودهای شیمیایی یا کودهای دامی که قیمت کمتری دارد استفاده کنند. به خصوص اینکه تولیدات ما گرانتر از محصولات شیمیایی است هر چند ما معتقدیم هرچقدر هم این تفاوت قیمت ها زیاد باشد باز هم ارزش استفاده کردن دارد و بعد از مدتی با توجه به اصلاح کنندگی که از این طریق در خاک صورت می گیرد نفع آن به کشاورز برمی گردد. با این وجود ما به عنوان تولید کننده سعی داریم با انجام کارهای ترویجی و برگزاری یکسری دوره های مربوط کشاورزان را به تدریج نسبت به برتری ها این محصولات در مقایسه با دیگر محصولات شیمیایی آگاه سازیم تا میزان مصرف نیز در باغات و مزارع افزایش یابد. همچنین برای بازاریابی از روش های نوین بازاریابی همچون بازاریابی دیجیتالی نیز بهترین بهره ها را می بریم.

*با توجه به اینکه در مسیر صادرات محصول تولیدی خودبه دیگر بازارهای نیز قرار دارید و مشغول بازاریابی هستید کدام کشورها را بازار مساعدتری برای ارائه این تولیدات ارگانیک می دانید؟

کارهای اولیه وارد شدن به بازارها خارجی را انجام داده ایم اما هنوز عملیاتی نشده است. با این وجود بر اساس رایزنی ها و مذاکراتی که انجام داده ایم در حالی حاضر کشورهایی همچون سوریه، افغانستان و پاکستان خواهان محصولات ما هستند.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha