۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
رسیدگی سالانه حدود ۳۲۰ هزار شکایت در هیأت‌های تشخیص دعاوی کارگری
معاون روابط کار وزارت تعاون:

رسیدگی سالانه حدود ۳۲۰ هزار شکایت در هیأت‌های تشخیص دعاوی کارگری

رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه حدود ۳۲۰ هزار شکایت در هیأت‌های تشخیص دعاوی کارگری، رسیدگی می‌شود.

به گزارش بازار، علی حسین رعیتی فرد با اشاره به اینکه این شکایت‌ها به موضوعات مختلفی بین کارگر و کارفرما می‌پردازد افزود: هیأت‌های تشخیص برای بررسی این شکایات در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور تشکیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هیأت‌های رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما دو بخش هستند گفت: نوع اول هیأت‌های تشخیص هستند و نوع دوم هیأت‌های حل اختلاف که به صورت سه جانبه تشکیل میشوند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان در این هیأت‌ها به دعاوی بین کارگر و کارفرما در بحث معوقات حقوق، و اختلافات دیگر رسیدگی می‌کنند.

رعیتی فرد با اشاره به اینکه ۶۳۰ هیأت تشخیص در سراسر کشور فعالیت می‌کنند افزود: حدود ۳۵۰ هیأت حل اختلاف دعاوی بین کارگر و کارفرما در بحث معوقات حقوقی، بیمه ای، احتساب عنوان شغلی و احتساب سوابق شغلی را رسیدگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: تصمیمات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت سه جانبه میان کارگران، کارفرمایان و دولت بررسی میشود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ثبت دعاوی بصورت الکترونیکی گفت:کارگران می‌توانند در سامانه جامع روابط کار طرح دعوی کنند و بر اساس فرایند زمانی به این شکایات بررسی و رسیدگی می‌شود.

رعیتی فرد درباره احراز هویت در این سامانه افزود: احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان دولت و بانک رفاه، برای ثبت دعاوی بررسی و اجرایی میشود؛ و از زمان ثبت شکایت، هیأت تشخیص ۱۵ روز فرصت دارد تا جلسه را تشکیل دهد.

وی با اشاره به تقلیل زمان رسیدگی به دعاوی گفت: در حال حاضر زمان رسیدگی حدود ۶۲ روز است؛ که قرار است این زمان به ۴۰ روز کاهش یابد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اجرای حکم افزود: اگر در بازه زمانی ۱۵ روزه هیچ کدام تجدید نظری و شکایت مجددی نداشته باشند، حکم قطعی و ابلاغ می‌شود.

وی درباره الکترونیکی بودن احضاریه‌ها بیان کرد: با مراجعه به پیشخوان با کدرهگیری میتوان احضاریه را مشاهده کرد. جلسات دعاوی به صورت حضوری برگزار میشود و در تلاشیم جلسات را به صورت آنلاین برگزار کنیم.

رعیتی فرد درباره آنلاین بودن این جلسات در آینده افزود: سامانه روابط کار حدود سه سال است که راه اندازی شده است و در مراکز رسیدگی و هیأت‌های تشخیص اختلاف همه کارها به صورت الکترونیکی انجام میشود. این که کارگر یا کارفرما حضورشان در این هیأت‌های به صورت الکترونیک و آنلاین باشد نیاز به تمهیداتی از سوی حوزه‌های پشتیبانی وزارتخانه و حوزه‌های مرتبط داریم.

وظیفه مهم وزارت تعاون؛ حفظ صیانت از نیروی‌کار

علی حسین رعیتی فرد با اشاره به حوادث متعدد ناشی از کار گفت: در سال ۱۴۰۰ هشت هزار و ۹۰۰ حادثه ناشی از کار داشتیم که منجر به فوت ۷۶۸ نفر شد.

وی با اشاره به تشکیل ۲۱ کمیته حفاظت فنی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ افزود: با تشکیل کمیته حفاظت فنی حوادث ناشی از کار، در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافت، که حوادث ناشی از کار به هفت هزار و ۹۵۰ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۷۱۱ نفر کاهش پیدا کرد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین طرح دعاوی کارگران را در احتساب سوابق بیمه‌ای و مطالبات حقوقی و دستمزدشان دانست و گفت: اگر شکایت کارگران به رأی مورد انتظار نرسید میتوانند در هیأت حل اختلاف به صورت الکترونیکی تقاضای تجدید نظر کنند. تا در یک بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ روزه هیأت‌های ما تشکیل جلسه دهند و رأی لازم را صادر کنند. اگر به نتیجه نرسید در مرحله بعد به صورت الکترونیکی به دیوان عدالت اداری طرح دعوی کنند.

رعیتی فرد با اشاره به اینکه سالانه از ۳۲۰ هزار پرونده‌ای که تشکیل می‌شود حدود ۸۰ هزار پرونده به تجدید نظر و هیأت‌های حل اختلاف می‌رسد گفت: پیگیری حدود ۲۰ هزار طرح دعوی به دیوان عدالت اداری ارجاع و تعدادی از این رأی‌ها تأیید و تعدادی نقض می‌شود.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha