۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد؟

یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد؟

یاتاقان قطعه ای کاربردی در صنعت می باشد که امروزه در مدلهایی متنوع و طبق نیاز واحدهای سازنده تولید می شوند تا بهره برداری بهتری بتوان از آنها داشت.

به گزارش بازار، یاتاقان یک قطعه صنعتی بسیار مهم و کاربردی است. این قطعه با توجه به وظایفی که برای آن در نظر گرفته می شود، به شکل های گوناگون تولید می گردد. در نتیجه، انواع یاتاقان را بر اساس نقطه نظر های مختلف می توان دسته بندی کرد. یاتاقان و بلبرینگ ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؛ به طوری که این دو واژه را به جای هم نیز میتوان استفاده کرد. در واقع، بلبرینگ نوعی یاتاقان می باشد. منظور از یاتاقان، بدنه اصلی بلبرینگ ها است که برای ساخت آن از آلیاژ های گوناگون استفاده می گردد.

معمولاً جنس و کیفیت هر نوع یاتاقان با توجه به کاربردی که دارد تعیین می گردد. بیشتر کاربرد این قطعه مهم در تجهیزات و دستگاه های صنعت های تولید کننده می باشد؛ به همین دلیل در بخش های خانگی و غیر صنعتی کاربرد چندانی ندارد. در واقع، هر جا که با سیستم های نسبتاً پیچیده مواجه هستیم، از این وسیله نیز استفاده می گردد. بیشتر کاربرد این قطعه در ساخت دستگاه های کوچک و بزرگ در صنایع مختلف است. یاتاقان ها بسته به مدل هایی که دارند ممکن است از یک یا چند بخش به وجود آمده باشند. در قسمت های بعد در رابطه با انواع و خصوصیات این قطعات اطلاعاتی مفید و مختصر در اختیار شما قرار خواهد گرفت

انواع یاتاقان

جهت تقسیم بندی یاتاقان ها به شکلهای گوناگون و بر اساس پارامترهای مختلف می توان عمل کرد. به عنوان مثال بر اساس نوع عملکرد دو نوع لغزشی و غلتشی را در بر می گیرند. از طرفی به طور کلی می توان آنها را در دو دسته ثابت و متحرک قرار داد. اما دسته بندی ها فقط به این موارد محدود نمی گردد. 

ساخت این قطعات امروزه به دو صورت زیر انجام می گیرد:

  • پایه دار

  • بدون پایه

از نظر اشکال نیز در سه گروه زیر قرار می گیرند:

از لحاظ جنس، اندازه و کاربرد نیز این قطعات دسته بندی می شوند. بنابراین، دارای دنیایی متنوع با کاربردهای بسیار هستند. اگر بخواهیم یک مقایسه از دو نوع لغزشی و غلتشی داشته باشیم، حقیقت این است که نوع لغزشی از اصطکاک کمتری برخوردار می باشد. این امر باعث شده تا زمینه برای یک حرکت نرم و یکنواخت و بدون سایش فراهم گردد. در حالت کلی نیز مدلهای غلتشی دارای عمر بیشتری در مقایسه با سایر مدل ها هستند و قیمت آنها نیز به صرفه تر می باشد. از این نوع در صنایع بزرگ و مهم مانند کارخانجات، پالایشگاه ها و مواردی از این قبیل بسیار استفاده می شود. 

از جمله خصوصیاتی که انواع یاتاقان غلتشی دارند نیز این است که برای توزیع بار در یک مکان وسیع کارایی دارند. بنابراین، برای حمل وزن های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال یاتاقان سنگ شکن نمونه بارز آنها است. 

یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد؟

نگاهی به ساختار یاتاقانها

انواع یاتاقان از نظر تعداد لایه های به کار رفته نیز در سه دسته زیر قرار می گیرند:

  • مونو متال

  • بی متال

  • تری متال

هر کدام از موارد فوق به ترتیب از یک، دو و سه لایه ساخته شده اند. برای ساخت این قطعات از آلیاژ های مرغوب و مخصوص مانند برنج، آلومینیوم یا برنز استفاده می گردد. ترتیب قرار گرفتن لایه ها و سایر ویژگی‌ های ساختاری قطعه ها با توجه به کاربردهای آنها مشخص می‌ شود. 

در صورتی که انتخاب جنس هر کدام از لایه ها و ساختار آنها به صورت تخصصی انجام پذیرد و استانداردهای لازم در دستور کار تولید کنندگان باشد، مدل های تولید شده از نهایت کیفیت برخوردار خواهند بود. این امر باعث شده تا نوعی تمایز میان یاتاقان های تولیدی توسط برند های گوناگون وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، این قطعات از لحاظ کیفی با یکدیگر برابر نخواهند بود. هر چند که ممکن است ظاهری شبیه داشته باشند؛ اما انتخاب آنها دقت بالایی می طلبد و باید در کیفیت آنها دقت شود. 

مدلهای پایه دار و بدون پایه.

خرید یاتاقان با قیمت مناسب

پیش از این اشاره شد که یاتاقان به عنوان یک قطعه کاربردی امروزه به بسیاری از صنعت ها راه پیدا کرده است. از این رو، هر روزه نیاز بالایی به آنها وجود دارد. به همین دلیل بازار خرید نوع مرغوب یاتاقانها همیشه داغ می باشد. امروزه تولید این قطعه در داخل کشور و تحت نظر تولیدکنندگان و متخصصان برتر نیز انجام می پذیرد. از این رو با دو نوعایرانی و خارجی از آنها که از لحاظ کیفی با یکدیگر در رقابت می باشند مواجه هستیم.

در این مجموعه نیز فروش مدل‌ های گوناگون یاتاقان های صنعتی در دستور کار است. با فروش آنها به صورت اینترنتی زمینه برای خرید تضمینی این قطعات برای مشتریان در سراسر کشور فراهم شده است. مدل های متنوعی از یاتاقان در این سایت عرضه می گردند و مشتریان برای خرید نوع مرغوب آنها و دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص هر مدل می توانند با مشاوران فروش ما در تماس باشند. فروش انواع یاتاقان در این مجموعه به صورت عمده و خرد و بدون محدودیت انجام می پذیرد. 


 

کد خبر: ۲۱۸٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha