۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دارد
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس:

مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دارد

نماینده مردم تفت در مجلس گفت: مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت دارد و دولت سیزدهم وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است.

به گزارش بازار، سیدجلیل میرمحمدی میبدی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبشهت ماه(مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدا باید با بیان نکاتی تلنگری به خود و مجلس بزنم، چرا که امروز در مطالب ارائه شده و روز گذشته در مصاحبه‌ها به موضوعاتی اشاره شد که جای تأمل دارد و در جایگاه انصاف جای تأسف دارد، کما اینکه به این نکته اشاره شد که آمار خودرو، معدن و تولید خلاف و غلط است، آمارهای صادرات خلاف واقع است و این در حالی است که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده است اینگونه دستاوردهای نظام را بدون استناد علامت سوال بگذاریم، در حالی که وزیر دولت مردمی با آمار و نمودار و مستند به گزارش مرکز پژوهش‌ها و مرکز آمار، این مطالب را ارائه داده است. اگر با فاطمی امین مشکل دارید، با نظام که مشکل ندارید.

وی افزود: در رسانه‌های داخلی و خارجی برای عملکرد دولت در این حوزه علامت سوال می‌گذارند، چرا با این منطق مصاحبه و مجلس را متهم می‌کنید به اینکه ۴ ماه گذشته ۷۵ خودرو شاسی‌ بلند به نمایندگان داده شده تا استیضاح خود را پس بگیرند، شما با این اقدام یکی از نقطه‌های نظام را می‌زنید و عملکرد دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید، چه پاسخی می‌توان داد آن هم در حالی که در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حتی نام یک نماینده که به قطع شاسی بلند دریافت کرده و استیضاحش را پس گرفته باشد، آورده نشد. در این شرایط چگونه علیه مجلس و دولت مصاحبه کرده و نمایندگان را تهدید می‌کنید.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: استیضاح حق مسلم مجلس است، روی خط منطق جلو بروید. چرا جملات عجیب را مطرح می‌کنید، این چه عبارتی است که وزیر صمت همه دولت را زمینگیر کرده است یا اینکه فاطمی امین نزدیکان خود را به مجلس آورده است یا اینکه پرسنل وزارت صمت را گوشه‌نشین کرده است. در این صورت باید نام آورده و متقن سخن گویید. در این نشست گفته شد حجت شرعی من به شما این است در حالی که این عبارت‌ها در شأن ما نیست، بنابراین تأمل و دقت کنید که مجلس را زیر سوال نبرید.

میرمحمدی تصریح کرد: در خصوص دادن ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان، هم رئیس مجلس، هم هیأت رئیسه، هم سخنگوی مجلس و هم وزیر صمت تکذیب کرده‌اند. با دادستانی مکاتبه شد و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوع را بررسی و تکذیب کرد، سپس یک نماینده استیضاح کننده با استناد به این موضوع به این نکته اشاره می‌شود که وقتی ۴ ماه گذشته قرار بود فاطمی امین را استیضاح کنیم، آمار استیضاح کنندگان تا روز استیضاح ۴۰ به ۶۰ بود اما ناگهان اتفاق عجیبی افتاد و آمارها تغییر کرد. در این شرایط از مجلس انقلابی در افکار عمومی چه باقی می‌ماند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنده به پاکی شما شهادت می‌دهم، رئیس مجلسی که سال‌های عمر خود را در جبهه‌ها گذرانده، حقش این است که در مورد عملکردش اینگونه عمل کنیم. آیا در فضای مجازی تکذیبیه‌ها جایگاهی داشتند. بیایید در سال آخر مجلس بدون حاشیه پیش برویم تا موفق شویم تا فراموش نکنیم این دولت مردمی است و مجلس نیز افتخار انقلابی بودن دارد بنابراین به مردم آدرس غلط ندهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه گفته شد که قرار است کالاهای خانگی و خودرو از طریق رأی به استیضاح ارزان شود، بیایید منطقی صحبت کنیم. چه اندازه تدبیر خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده دست وزیر بوده است. چطور شد وزیری که ۱۸۸ رأی اعتماد از مجلس کسب کرده بود مجدد امروز جلسه استیضاحش برپا می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده است و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده است و به ۲۸ وظیفه خود بهتر عمل کرده است، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکرهای متفاوت نشان می‌دهد این مشکل بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت مرتبط است کما اینکه در این دوره طی ۳ سال دو وزیر و دو سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شد، آیا جابجایی وزرا که از آن انتقاد داریم و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل کرده است، کما اینکه در دولت و مجلس گذشته نیز شاهد بیشترین تغییر کابینه در این بخش بودیم که باعث بی‌ثباتی در حوزه صنایع و معادن شد و زمان برای برنامه‌ریزی را از بین برد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: تیغ استیضاح هر بار بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود، آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آیا روند نگاه مجلس، دولت و وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست آن هم در شرایطی که وعده‌اش در حال انجام است و تولید را از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ رسانده است ضمن اینکه مطالبه به حق شما نمایندگان، مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش کیفیت خودرو است اما آیا انصافاً وضعیت آن مربوط به این دو سال فعالیت دولت می‌شود که وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این همه هجمه ناجوانمردانه علیه مجلس در مصاحبه‌های چند روز گذشته و تهدید نمایندگان و طرح ادعاهای کذب که همه اذعان به آن دارند علیه شخص وزیر عادی است؟ آیا نباید در این مورد تأمل کنیم بنابراین اگر قرار است از وزیر دفاع کنید مسئله فسادستیزی آقای فاطمی امین را پررنگ کنید که همه به آن اذعان دارند.

پیام استیضاح وزیر صمت هم افزایی بین قوا و حل مشکلات مزمن نیست
وی عنوان کرد: صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژدهای هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد.

میرمحمدی عنوان کرد: حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست اما تاکید می کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است. استیضاح باعث می شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود، چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند.

وی گفت: در خصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا در طی ۲ سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از آقای رئیس جمهور درخواست می کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیاها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه رکوردهای تولید قابل قبول بوده اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است، ادامه داد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha