۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
سرمایه‌گذاری کلان در مناطق محروم توسط وزارت صمت مغفول مانده است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

سرمایه‌گذاری کلان در مناطق محروم توسط وزارت صمت مغفول مانده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس انتصابات غیرعلمی، عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور و مغفول ماندن این مهم در مناطق محروم را از دلایل استیضاح وزیر صمت دانست.

به گزارش بازار، سیدغنی نظری خانقاه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبشهت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین انتقاد من به عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه است که بیانگر بی‌توجهی ایشان به خواسته نمایندگان و مردم بوده و اینکه شخصاً در جلسه حضور نداشته باشند نشان‌دهنده بی‌توجهی به جلسه استیضاح و وزیر صمت است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده تاکنون درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از هیچ ‌یک از وزرا نداشته‌ام و برگزاری جلسه استیضاح نیز مخالفت با کلیت دولت نبوده بلکه در راستای کمک به دولت برای علاج گرفتاری‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را باید انتخاب کند و امروز مردم بین ناکارآمدی وزیر و نقش نمایندگان قضاوت خواهند کرد، تصریح کرد: نمایندگان محترم به یاد دارید که با وساطت رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه این نابسامانی را حل کند اما بعد از گذشت چند ماه این مشکل حل نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه هفته کارگر و هفته معلم را تبریک گفت.

نظری خانقاه خاطر نشان کرد: امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالاهای خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد در حالی که شایسته سوار شدن بر خودروهای روز دنیا هستند، گرفتار ایران خودرو و سایپا شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ما به عنوان مجلس انقلابی باید مدافع منافع انقلاب و مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای به دنبال تأمین منافع خود باشند بنابراین استیضاح حق مبرهن نماینده است، آیا عدول از آن، عدول از حق مردم نیست. چرا باید واردات خودرو که مصوبه مترقی مجلس بود بدون توجه دولت بر روی زمین باقی بماند، آیا مجلس تشخیص مصلحت نظام صلاحیت قانونی لازم برای وتو کردن آن را داشت، چرا دولت اقدام اساسی انجام نداد که مردم بین خودروی داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشند.

وی افزود: ارسال لایحه دو فوریتی در زمان برگزاری جلسه استیضاح توهین به افکار مردم است، اگر استیضاح رأی نیاورد به اطمینان مردم خدشه وارد می‌شود. در این شرایط چگونه یک کارمند بازنشسته یا یک معلم می‌توانند خودرو یا لوازم خانگی مورد نیازشان را تأمین کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: وزیر محترم به رغم اینکه مکلف است وزیر کل کشور باشد در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگی همچون صنایع مس باید کل کشور را در نظر بگیرد، چرا نسبت به برخی تیم‌های ملی نظیر تراکتورسازی بی‌تفاوتی می‌شود و احساس جدی ندارد. از سوی دیگر قیمت فولاد و مواد اولیه آن نصف قیمت جهانی است اما در کشور به قیمت جهانی عرضه می‌شود، پول این بخش به جیب چه کسی می‌رود و رانت چه کسی است، چه کسی باید پاسخگوی این بخش باشد.

نظری خانقاه با استناد به حدیثی از امیرالمومنین (ع) تأکید کرد: ما چقدر توانستیم از مظلوم دفاع کنیم، آیا از مظلومان دفاع کردیم یا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، انتصابات غیرعلمی و دوستانه آسیب جدی به حوزه صنعت، معدن و تجارت وارد کرده است، همچنین عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور از دیگر دلایل برگزاری این جلسه استیضاح است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری کلان وزارت صمت در مناطق محروم نیز عملاً مغفول مانده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که اقدام اشتباهی بود، دادن رأی اعتماد به ادامه وضع موجود نیز باعث نارضایتی عمومی می‌شود بنابراین مجلس باید در این خصوص مدرس‌گونه عمل کند و نمایندگان بدون ترس و با شفافیت به استیضاح وزیر صمت رأی دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به بخشی از اظهارات این نماینده مبنی بر اینکه عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح بی‌احترامی به مجلس یا وزیر مربوطه است، افزود: باید این نکته را برای همکاران و شنوندگان اعلام کنم که ناطق محترم به نکته‌ای اشاره کردند که عدم حضور رئیس محترم جمهور بی‌توجهی به مجلس است. قصد داشتم که تذکر دهم اینگونه نیست و در آیین‌نامه هیچ‌گونه الزامی برای حضور رئیس جمهور در این جلسه نیست. می‌توانند تشریف بیاورند و می‌توانند حاضر نشوند.

کد خبر: ۲۱۸٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha