۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
ارزش تولیدات جامعه عشایری اردبیل ۵هزار میلیارد ریال است
مدیرکل امور عشایری اردبیل:

ارزش تولیدات جامعه عشایری اردبیل ۵هزار میلیارد ریال است

اردبیل- آذری، مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: جامعه توانمند و غیور عشایر استان سالانه پنج هزار میلیارد ریال تولیدات متنوع را راهی بازار مصرف می‌کنند.

معرفت آذری در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اظهار اینکه جامعه توانمند و غیور عشایر اردبیل سالانه پنج هزار میلیارد ریال تولیدات متنوع را راهی بازار مصرف می‌کنند، اظهار کرد: این میزان تولیدات که اغلب در بخش دامداری و دامپروری است، در سال جهش تولید با یک وضعیت مطلوب و روبه رشد مواجه است که انتظار می‌رود هم در فصل کوچ بهاره و هم پائیزه این توانمندی بیش از گذشته نمود پیدا کند.

وی اظهار کرد: جامعه عشایری یکی از جوامع پرتلاش در عرصه تولیدات استان اردبیل به شمار می‌رود که قطعا با همت و توانمندی آنها در سال جهش تولید شاهد رشد و بالندگی در عرصه‌های اقتصادی و اشتغال خواهیم بود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل افزود: عمده تولیدات و دسترنج عشایر شامل شیر و فرآورده‌های عمده لبنی به ویژه پنیر، ماست و خامه است و در کنار آن تولیدات زراعی و باغی را نیز از عشایر غیور استان اردبیل با نشان عشایر ایل شاهسون شاهد هستیم.

آذری به آغاز کوچ بهاره عشایر اشاره کرد و گفت: این کوچ به مدت ۱۰ روز و به مقصد بلندی‌های سبلان، باغرو بوزگوش در حال انجام است و عشایر با طی مسافت ۲۳۵ کیلومتر از اواخر خرداد ماه اتراق‌نشین دامنه‌های سبلان خواهند بود.

تمهیدات کرونایی برای عشایر کوچ‌رو در نظر گرفته شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در مسیر کوچ با یک اطلاع‌رسانی به هنگام سعی کردیم تا آنها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ملزم کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در بین جامعه عشایر خبر داد و اظهار کرد: هرچند فرآیند کوچ در یک فضای آزاد و محیط سالم و طبیعی اتفاق می‌افتد اما سعی‌مان بر این بوده تا هم سلامت و هم آرامش مسیر کوچ را برای جامعه عشایر مهیا کنیم.

آذری گفت: با هماهنگی فرمانداری شهرستان مشگین‌شهر و ادارات مرتبط در دو حوزه راه‌های مواصلاتی و همچنین تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر در مسیر کوچ هماهنگی‌ها و اقدامات مناسبی انجام شده تا مشکلی از بابت تامین نیازمندی جامعه عشایری مشاهده نشود.

وی از انجام عملیات بهسازی مسیر تردد جامعه عشایری و همچنین برفروبی گردنه‌ها و دامنه‌های سبلان برای تردد راحت جوامع عشایری خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد سکونت بهاره جامعه عشایری در دامنه‌های سبلان اتفاق می‌افتد و تلاش کردیم تا یک وضعیت مناسبی را در زمان کوچ برای عشایر کوچرو فراهم کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تصریح کرد: امسال با توجه به وضعیت بارندگی مراتع منطقه ییلاقی سبلان وضعیت بی‌نظیری را دارد که انتظار می‌رود عشایر پرتلاش با رعایت ضوابط و مقررات از این توان عظیم طبیعی استفاده کرده و به شدت از تخریب مراتع دامنه سبلان خودداری کنند.

کد خبر: ۲۱٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha